Heel gevoelige tanden en Graves Strumazol. Kan dat?

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Plaats reactie
Annelies67
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 aug 2020, 22:27

Heel gevoelige tanden en Graves Strumazol. Kan dat?

Bericht door Annelies67 »

rinskje schreef: 03 sep 2016, 15:33 Iemand enig idee of dit een bijwerking is van Strumazol (Carbimazol); extreem gevoelige tanden en kiezen! Onder en boven!

Echt heel vervelend. Ik snap er niets van.
Hoi,

Ik heb mij gisteren aangemeld en hoop hier een antwoord te vinden.

Ik weet sinds 5 weken dat mijn schildklier te snel werkt. Heb gelijk strumazol en propranolol gekregen. Ik voelde mij de eerste weken een stuk beter, maar sinds 2 weken extreem gevoelige tanden. Inmiddels slik ik heel veel paracetamol anders houd ik het niet uit. Tandarts kan niets vinden. Huisarts en internist zeggen dat het geen bijwerking is van medicijnen. Ik reageer op een oud bericht, maar ben benieuwd hoe het verder afgelopen is en of het toch een ander probleem was. Verder ga ik volgende week onder een scan door. Ik zit in de beginfase, maar als ik het allemaal zo lees staat mij nog veel te wachten.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Heel gevoelige tanden en Graves Strumazol. Kan dat?

Bericht door laura »

hallo Annelies,

Ik heb voor jou even een nieuw onderwerp gemaakt.
Zelf heb ik soms heel gevoelige tanden en kiezen.
Ik denk dat het bij mij te maken heeft met terugtrekkend tandvlees.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Annelies67
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 aug 2020, 22:27

Re: Heel gevoelige tanden en Graves Strumazol. Kan dat?

Bericht door Annelies67 »

Hoi Laura,

Dank je voor je bericht. Oke gevoelig maar wel uit te houden? Dat heeft de tandarts ook bij mij gezegd, maar dat heb ik al langer en verder nooit last van gehad tot 3 weken geleden heel veel pijn. Ik gebruik pijnstillers anders houd ik het niet vol. Gisteren weer bij de huisarts geweest en nu antibiotica gekregen. Misschien zijn het de bijholtes, als dit niet helpt word ik doorgestuurd naar de kaakchirurg.
Pomtips
Berichten: 140
Lid geworden op: 31 mar 2018, 22:35

Re: Heel gevoelige tanden en Graves Strumazol. Kan dat?

Bericht door Pomtips »

Hoi,

Ik heb ook Graves en block&replace therapie. Ik durf niet te zeggen of je van Strumazol gevoelige tanden kunt krijgen. Die ervaring heb ik niet als zijnde duidelijk aanwijsbaar.
Wel heb ik ervaren dat ik gevoelige(re) tanden krijg als mijn dosis euthyrox te laag is (ofwel ik ben subhypo/te laag afgesteld). Een tekort aan schildklierhormoon heeft een negatief effect op je tandglazuur (is ook info op internet over te vinden). Gezien je sinds kort aan de medicatie bent vinden er momenteel wijzigingen plaats m.b.t. de hoeveelheid schildklierhormoon in je lichaam. Die daalt namelijk. Mogelijk zit je nog niet te laag maar heeft het lichaam en in dit geval je tanden wat tijd nodig om te wennen aan de nieuwe situatie en is dit een tijdelijk effect.
Let dus goed op je lichaam en de signalen maar let op nooit slechts op 1 signaal, kijk naar het geheel. Krijg je wellicht andere symptomen die duiden op een tekort?
Voor in de tussentijd kan ik Sensodyne pro glasur aanraden ter ondersteuning. Werkt bij mij vrij goed.

Groet, Pomtips
Graves sinds 2010. In aug 2022 gestopt met B&R en na recidive in sept 2022 begonnen met instellen op titratie.
Annelies67
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 aug 2020, 22:27

Re: Heel gevoelige tanden en Graves Strumazol. Kan dat?

Bericht door Annelies67 »

Dank je voor jullie reactie. Het gaat gelukkig inmiddels wat beter. Ik gebruik sensodyne voor gevoelige tanden en ik heb bij de mondhygiëniste een laagje erop laten zetten. Dat heeft ook geholpen. Gisteren heb ik te horen gekregen dat ik Graves heb. Ik heb ook gekozen voor Block&replace therapie.

Groetjes
Gravesje
Berichten: 27
Lid geworden op: 31 jan 2020, 18:35

Re: Heel gevoelige tanden en Graves Strumazol. Kan dat?

Bericht door Gravesje »

Dag,
Wat vervelend dat je zo’n last hebt! Ik had ook veel last tijdens de block&replace: gevoelige tanden, terugtrekkend tandvlees en spontane bloedingen. Constant het gevoel alsof ik hard op mijn mond was geslagen.
Na de block&replace met goede waarden ging dat een stuk beter. Ook heeft het gebruik van Paradontax mij goed geholpen! Toen ik hypo werd na de slok had ik ook weer enorm last, met zelfs uitstralingen in de kaak/pijn in de kaken. Gaat nu ook weer een stuk beter!
Annelies67
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 aug 2020, 22:27

Re: Heel gevoelige tanden en Graves Strumazol. Kan dat?

Bericht door Annelies67 »

Fijn dat het beter gaat. Met mij nu ook hoor, maar in september stop ik met de medicijnen en dan eerst kijken wat er gaat gebeuren. Wanneer de schildklier te snel gaat dan zal ik ook een slokje krijgen. Zodra het schildklierhormoon te laag is zal ik waarschijnlijk weer last van mijn tanden krijgen ( hele mond eigenlijk). Ik weet nu dat het daar aan ligt, alhoewel de endocrinoloog hier nog nooit van had gehoord. Heb het nu al vaker gehoord. Bedankt voor je reactie!
Gravesje
Berichten: 27
Lid geworden op: 31 jan 2020, 18:35

Re: Heel gevoelige tanden en Graves Strumazol. Kan dat?

Bericht door Gravesje »

Fijn dat het beter gaat en spannend, hopelijk ga je in remissie en is de slok niet nodig!

Dit is wellicht nog interessant, kwam ik tegen;
https://oergezondemond.nl/trage-schildk ... tandvlees/
marjoleta
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 sep 2017, 08:03

Re: Heel gevoelige tanden en Graves Strumazol. Kan dat?

Bericht door marjoleta »

Goedemorgen,

Advies van Gravesje over Parandontax :


Ook ik heb problemen met gevoelige tanden en tandvlees , alleen al voor tandsteenverwijdering verdovingsspuiten nodig!!

Opmerking over Parandontax, die had ik ook altijd tot ik enorm veel last kreeg van gescheurde mondhoeken.

In de media kwam ik er achter dat de oude formule van Parandontax was vervangen door o.a. het schuimmiddel SLS en E-nummers , .dus rotzooi maar wel dezelfde hoge prijs.

Zie Radar, en Bol.com met de klachten hierover.

Ik gebruik nu Weleda tandpasta met dezelfde kruiden als in de Parandontax oude formule / of Kruidvat Cool mint, geen last meer van mijn mondhoeken.

Mvg.
Marjoleta
Annelies67
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 aug 2020, 22:27

Re: Heel gevoelige tanden en Graves Strumazol. Kan dat?

Bericht door Annelies67 »

Dankjewel voor de tips 👍🏻
Plaats reactie