Graves -> stoppen met medicatie?

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Plaats reactie
Mirella1981
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 aug 2019, 11:25

Graves -> stoppen met medicatie?

Bericht door Mirella1981 »

Hallo allen,

In juli 2019 ben ik gediagnosticeerd met de ziekte van Graves. Na een jaar medicatie (block and replace) afgelopen juli weer bloed geprikt op antistoffen en deze waren nog steeds positief (2.6). Ik had gehoopt dat ik na een jaar kon stoppen met de medicatie, maar helaas. Ik moest dus nog even drie maand doorslikken van de endocrinoloog. Vorige week weer bloed geprikt en nog steeds positieve antistoffen (nog steeds of alweer 2.6).

Ik word dinsdag gebeld door de endocrinoloog, maar ben even benieuwd hoe lang je zo kunt doorgaan met doorslikken van Strumazol en Levothyroxine? Iedere 3 maand weer prikken en kijken/hopen dat de antistoffen wel gedaald zijn/0 zijn? Hoe kan het dat de antistoffen zo lang positief blijven bij mij? Iemand een idee?
Uiteraard zijn dit ook vragen die ik dinsdag ga stellen, maar misschien heeft iemand hier ervaring ermee?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Graves -> stoppen met medicatie?

Bericht door laura »

hallo Mirella,

Wat betreft het doorslikken van medicatie, dat kan niet zo'n kwaad.
Hoe het kan dat die antistoffen actief blijven?
Graves reageert vaak onvoorspelbaar.

Ik zou willen dat ik je een duidelijk antwoord kon geven.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Pomtips
Berichten: 140
Lid geworden op: 31 mar 2018, 22:35

Re: Graves -> stoppen met medicatie?

Bericht door Pomtips »

Ik zit al zo'n 10 jaar aan de Strumazol+Levo (block&replace) afgezien van een paar maanden (dat ik probeerde te stoppen, maar Graves terugkwam) en ik leef nog steeds.
Ik zou me hier niet zo'n zorgen over maken.
Ik blijf liever dit nog een tijd nemen (of evt overschakelen op titratie) dan dat ik m'n schildklier operatief laat verwijderen of vernietig met de slok. Men is bezig met de ontwikkeling van een nieuw medicijn en die kans laat je liggen als je geen schildklier meer hebt. En de slok betekent ook waarschijnlijk de rest van je leven hormonen slikken omdat de kans groot is dat je hypo wordt.
Graves sinds 2010. In aug 2022 gestopt met B&R en na recidive in sept 2022 begonnen met instellen op titratie.
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Graves -> stoppen met medicatie?

Bericht door rosan »

wat zijn de ref. waardes van de antistoffen in het lab waar je prikt? En welke eenheid is het? IU/l?
In mijn lab zijn de referentiewaardes namelijk dat tot 2.9 IU/l normaal is, en dus gezien wordt als negatief voor de antistoffen. 2.6 IU/l is überhaupt aan de lagen kant, en het kan zijn dat je die antistoffen wel hebt maar het ziektebeeld niet perse terugkomt. Dus dat zou ik zeker nog even bekijken.
Plaats reactie