Ziekte van Graves en multinodulair struma extreem hoog ft4

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Plaats reactie
MariskaC
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 mar 2021, 09:56

Ziekte van Graves en multinodulair struma extreem hoog ft4

Bericht door MariskaC »

Hallo,

Ik ben ben nieuw dit forum. Sinds 2 februari weet ik dat ik de ziekte van Graves heb en een multinodulair struma. Had een onmeetbaar hoog ft4, de internist dacht dat het wel 150 geweest kon zijn. Vorige week heb ik bloedgeprikt en nu is het gezakt naar 49. Ik slik Strumazol en Propranolol. Ik ben behoorlijk ziek geweest, erg misselijk en veel afgevallen. Dat gaat nu beter. Ik slaap alleen nog slecht en heb last van jeuk en een droge huid. Daarnaast snel moe en kortademig.
Waar ik vooral nieuwsgierig naar ben is of er meer mensen zijn die zo’n hoog ft4 gehad hebben. Ik lees daar maar weinig over op internet.
Daarnaast moet ik een punctie in een van de bobbels en daar zou ik ook wel ervaringsverhalen over willen horen.
En ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat mensen weer aan het werk kunnen met dit ziektebeeld.

Groetjes van Mariska
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Ziekte van Graves en multinodulair struma extreem hoog ft4

Bericht door laura »

Welkom Marisca,

Fijn dat je een eigen onderwerp hebt gemaakt.

Ik had zelf een heel hoge T4. Toen werd nog geen fT4 gemeten.
Bij mij is ook een scintigram gemaakt.
Dat is een scan van je schildklier.
Daarop kun je zien of er nodules in je schildklier zitten.
Of dat elke schildkliercel evenveel opneemt van het contrastspul.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
miek14434
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 jul 2020, 13:44

Re: Ziekte van Graves en multinodulair struma extreem hoog ft4

Bericht door miek14434 »

Hoi,

Ik heb ervaring met een schildklier punctie. Bij mij moesten ze 3 puncties nemen, omdat er steeds teveel bloed in zat. ik moet eerlijk zeggen leuk is anders, maar het is te doen. Probeer te ontspannen en niet naar de naald te kijken.
Mijn uitslag was overigens gelukkig goed. Ik vraag me alleen nu wel eens af, dat als je vorig jaar een goedaardige punctie had dit nog kan veranderen. Moet je deze punctie om de zoveel tijd herhalen?
MariskaC
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 mar 2021, 09:56

Re: Ziekte van Graves en multinodulair struma extreem hoog ft4

Bericht door MariskaC »

Ik heb inmiddels de punctie gehad, viel gelukkig mee. Een raar gevoel als de naald heen en weer bewogen wordt. Wel werd ik even misselijk en trok wit weg, maar dat ging snel over. Gelukkig was de uitslag goed. Nu me weer richten op de ziekte van Graves en de schildklier rustig krijgen.
De vraag van Miek of je een punctie nog eens moet herhalen is interessant. De bobbels kunnen groeien, veranderen toch? Bij mij is de punctie in 1 nodus gedaan, maar er zitten er meer.
Plaats reactie