Voorstellen

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Lobje
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 mar 2021, 11:23

Re: Voorstellen

Bericht door Lobje »

Ha Sarah,

De beslissing is gevallen hoor...
Gisteren en vandaag uptake gehad en vgl week staat de jodiumbehandeling gepland.

Ik heb goede voorlichting gehad, weet dat er een kans is op uiteindelijke hyperthyreoidie maar dan hoop ik dat medicijnen me weer in balans brengen/ houden.

Ik heb dagen erbij, dat ik er naar uitkijk dat er wat aan gedaan kan worden...

Waarom is een gedeeltelijke verwijdering ook een optie voor jou? Is je schildklier erg vergroot?
Jij ook sterkte!
Sarah
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:13

Re: Voorstellen

Bericht door Sarah »

Hoi Lobje,
Wat fijn dat je de beslissing hebt genomen en volgende week al kan starten met de jodiumbehandeling. Zeker als je er zoveel klachten van hebt!
Bij mij werkt de hele schildklier iets te snel, maar de helft waar de grootste nodus zit iets sneller. Dus vandaar ook die optie.
Maar vind de keuze wel moeilijk.
Nogmaals sterkte volgende week en ik ben benieuwd hoe het met je zal gaan.
Lobje
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 mar 2021, 11:23

Re: Voorstellen

Bericht door Lobje »

Bedankt Sarah en sterkte met jouw keuze!
Lobje
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 mar 2021, 11:23

Re: Voorstellen

Bericht door Lobje »

Roodheid in hals, kan dat bijwerking zijn van de jodiumtherapie...?
Lobje
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 mar 2021, 11:23

Re: Voorstellen

Bericht door Lobje »

Daar ben ik weer.
Ik heb m'n jodiumbehandeling gehad op 20 april.
Op 12/5 waren de waarden iets gezakt; FT4 van 23 naar 19 en FT3 van 7,2 naar 6,0.

Nu voelde ik me laatste weken niet echt in orde, meer moe, verhoging en koorts, bibberhanden.
Het was nog geen tijd voor controle, maar toch maar contact opgenomen met de verpleegkundige. Bloed geprikt en m'n klachten waren verklaarbaar..
FT4 58 en FT3 26,8. TSH nog steeds <0,005.
Nu gestart met Stumazol 30 mg.

Vlgs de verpleegkundige is dit een reactie op de jodiumtherapie. De opslagcellen gaan kapot en de voorraden jodium gaan het bloed door. Dat snap ik en was me ook voorzegd, maar ik had hier na kleine 2 maanden niet meer zo op gerekend...
Ik voel me knap ziek, intens moe, slapen groot probleem, slap op m'n benen, enz.

Zijn er anderen met dezelfde ervaring?
Komt dit vaak voor?
Vlgs de vpk kan het nog erger worden en is het afwachten of de Strumazol gaat werken..
Is het 'normaal' om verhoging of koorts te hebben bij (deze) schildklierklachten? In de loop van de dag rond 37,7, en 's avonds 38,5?
Ben benieuwd...

Groetjes, Lobje
Gravesje
Berichten: 27
Lid geworden op: 31 jan 2020, 18:35

Re: Voorstellen

Bericht door Gravesje »

Lobje schreef: 18 jun 2021, 16:49 Daar ben ik weer.
Ik heb m'n jodiumbehandeling gehad op 20 april.
Op 12/5 waren de waarden iets gezakt; FT4 van 23 naar 19 en FT3 van 7,2 naar 6,0.

Nu voelde ik me laatste weken niet echt in orde, meer moe, verhoging en koorts, bibberhanden.
Het was nog geen tijd voor controle, maar toch maar contact opgenomen met de verpleegkundige. Bloed geprikt en m'n klachten waren verklaarbaar..
FT4 58 en FT3 26,8. TSH nog steeds <0,005.
Nu gestart met Stumazol 30 mg.

Vlgs de verpleegkundige is dit een reactie op de jodiumtherapie. De opslagcellen gaan kapot en de voorraden jodium gaan het bloed door. Dat snap ik en was me ook voorzegd, maar ik had hier na kleine 2 maanden niet meer zo op gerekend...
Ik voel me knap ziek, intens moe, slapen groot probleem, slap op m'n benen, enz.

Zijn er anderen met dezelfde ervaring?
Komt dit vaak voor?
Vlgs de vpk kan het nog erger worden en is het afwachten of de Strumazol gaat werken..
Is het 'normaal' om verhoging of koorts te hebben bij (deze) schildklierklachten? In de loop van de dag rond 37,7, en 's avonds 38,5?
Ben benieuwd...

Groetjes, Lobje
Wat ontzettend vervelend en balen!

Ik heb dit ook gehad na de slok. Voelde me best ok, maar 2 maanden later ook enorm klachten; algeheel slecht voelen, hyperklachten, heel veel last spieren/gewrichten (20 stapjes lopen kon ik net halen), opvliegers, hartkloppingen, benauwd, veel vocht vasthouden.. Verschrikkelijk! Bij het bloedprikken 2 maanden na de slok bleek mijn FT4 >100 en T3 5,6 en TSH <0.001 (terwijl 2 weken er voor nog T4 30). Ben net als jij meteen gestart met Strumazol 30 mg en het zakken in waarden had ik ook flink last van, maar na verloop van tijd wordt het echt een stukje beter!

Volgens mijn arts komt een dumping van de schildklierhormonen wel vaker voor na de slok inderdaad met flinke stijging van FT4. Ik bleek daarbij ontzettend pech te hebben met een schildklierontsteking en thyreotoxicose (daarvan waarschijnlijk de koorts en koude rillingen). Goed in de gaten houden en direct bellen als je het niet vertrouwd!
Lobje
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 mar 2021, 11:23

Re: Voorstellen

Bericht door Lobje »

Ha Gravesje,
Bedankt voor je reactie! "Fijn" om te horen dat het meerderen overkomt en niet iets vreemds is..
Jij hebt het goed te pakken gehad, zeg..!
Ben jij uiteindelijk van de Strumazol afgekomen en ben je nu stabiel?
Gezien je naam :) ga ik er vanuit dat je Graves hebt..

Ja, ik hou het zeker in de gaten. De verpleegkundige zei dat ik goed naar m'n lichaam had geluisterd ;) en dat hoop ik te blijven doen.

Groetjes!
Gravesje
Berichten: 27
Lid geworden op: 31 jan 2020, 18:35

Re: Voorstellen

Bericht door Gravesje »

Lobje schreef: 21 jun 2021, 12:12 Ha Gravesje,
Bedankt voor je reactie! "Fijn" om te horen dat het meerderen overkomt en niet iets vreemds is..
Jij hebt het goed te pakken gehad, zeg..!
Ben jij uiteindelijk van de Strumazol afgekomen en ben je nu stabiel?
Gezien je naam :) ga ik er vanuit dat je Graves hebt..

Ja, ik hou het zeker in de gaten. De verpleegkundige zei dat ik goed naar m'n lichaam had geluisterd ;) en dat hoop ik te blijven doen.

Groetjes!
Inderdaad niets vreemds! Ik ben van de Strumazol af, zo’n opluchting! Dat hyper vind ik zelf zo veel erger dan hypo. Bij mij was het om de 2 weken prikken doordat mijn lichaam snel reageerde.

Ik kijk even na hoe mijn verloop was met Strumazol, wellicht heb je er iets aan of meer inzicht!

Na een maand T4 15 en naar Strumazol 20 mg, 2 weken daarna T4 2 en naar Strumazol 5 mg, 2 weken daarna T4 onmeetbaar en TSH weer meetbaar, Strumazol laten staan en gestart met Levothyroxine. Vervolgens na 6 weken binnen de “normaalwaarden” met een uitschieter van T4 27 afgelopen januari.

Nu stabiel en finetunen, en merk dat mijn lichaam flink in herstel is!

Veel try and error en het helpt zo enorm als je goed naar je lichaam luistert en actief terugkoppelt aan de arts/verpleegkundige hoe het gaat.

Oh en bij mij inderdaad Graves! Hoevaak prik jij en hoe gaat het met de roodheid in je hals?
Lobje
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 mar 2021, 11:23

Re: Voorstellen

Bericht door Lobje »

Na de jodiumbehandeling 4 wkn daarna prikken, toen over 6 wkn, maar dat zijn er nu dan 3 geworden..
Nu weer over 3 wkn prikken.

Ik heb geen idee wat het vervolg gaat worden qua medicatie. Ik hoop natuurlijk dat, zodra de waarden genormaliseerd zijn, ik zonder pillen kan..
Maar misschien is dat een utopie..

Ja, die roodheid in m'n hals, is vreemd verhaal.
Vóór de behandeling had ik klein beetje uitslag in m'n hals, waarvoor ik zalf gebruikte. Na de behandeling werd het vurig rood en spreidde zich over heel m'n hals uit, was ook erg gevoelig en warm. Contact gezocht met radioloog met de vraag of dit met de jodiumtherapie te maken kon hebben. Hij had hier geen ervaring mee maar sloot het niet uit. Eventuele afvalstoffen in de jodium zouden misschien allergische reactie kunnen geven.
Enfin, uiteindelijk een andere zalf via de HAP ;) heeft geholpen.

Fijn dat het bij jou in herstel is!
Dat zo'n klein orgaantje zoveel invloed heeft in je lijf, hè..

Groetjes!
Plaats reactie