Voorstellen

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Lobje
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 mar 2021, 11:23

Re: Voorstellen

Bericht door Lobje »

De referentiewaarden van mijn lab zijn 10 - 22.

Vlg week heb ik scintigrafie en later mogelijk dan die echo.
Er wordt gedacht aan ziekte van Graves óf aan toxisch adenoom/ multinodulair struma.
Is het het eerste dan wordt het medicatie, de tweede werd er gesproken over jodiumbehandeling.
Ik ben erg benieuwd..
Mn klachten zijn echt niet weg, al wisselen ze soms per dag (-deel), maar dat is niet ongewoon?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voorstellen

Bericht door Kiek »

PM: misschien pro memorie....?
Dus zeker de scintigrafie, en misschien (pm) de echo.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lobje
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 mar 2021, 11:23

Re: Voorstellen

Bericht door Lobje »

Ja, Kiek, dat vermoed ik ook..
Lobje
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 mar 2021, 11:23

Re: Voorstellen

Bericht door Lobje »

Inmiddels is diagnose duidelijk geworden..
Toxisch multinodulair struma.
Het was eerst beetje lastig voor de internist omdat de anti TPO ook nog zouden kunnen wijzen op Hashimoto die soms eerst even te snel werkt en daarna pas naar de hypo-kant gaat.
Maar toen ze de scintigrafie goed bekeek was er duidelijk een te actieve knobbel te zien.

Behandeling wordt radioactief jodium.
Best beetje spannend...
Ik weet dat er voor daarna risico is op een te langzaam werkende schildklier.
Ze kon me niet zeggen hoe groot dat risico is; afwachten dus.

Ik hoop maar dat de capsule niet te zwaar valt op mn maag ;)
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door laura »

Fijn dat je duidelijkheid hebt.
Bij een toxisch multinodulair struma of bij jou eerder een toxische nodus, is de kans op hypothyreoïdie kleiner dan bij de ziekte van Graves.
Inderdaad: afwachten.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Lobje
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 mar 2021, 11:23

Re: Voorstellen

Bericht door Lobje »

Ha Laura,

Er zitten nog meer noduli in de andere kwab die verhoogde activiteit hebben, maar die ene sprong er uit.
En de schildklier zelf is ook vergroot.

Nou, hopen maar dat het mee gaat vallen.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voorstellen

Bericht door Kiek »

Hallo Lobje,

Een hypothyreoïdie lijkt me vele malen minder belastend dan zo'n giftige nodus (sen) [FT3 7.2 pmol/l!] in je schildklier die naar willekeur op elk onbekend moment actief kan zijn.

Hopelijk hou je na de RAI een stabiel werkende schildklier over.

Trouwens, een hypothyreoïdie is heus niet zo verschrikkelijk als men doet vermoeden.
Het is eenvoudig beheersbaar.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Lobje
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 mar 2021, 11:23

Re: Voorstellen

Bericht door Lobje »

Dank je Kiek!

FT3 7,2 ... da's dus echt hoog?
Als ik naar sommige waarden van anderen kijk, heb ik al wat keren gedacht, dat ik me aanstel...
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Voorstellen

Bericht door Kiek »

Het is hoger dan de gemiddelde referentiewaarden.
En dat is gewoon té hoog.
Dat laat ook je TSH zien.
Daar heb je natuurlijk last van!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Sarah
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:13

Re: Voorstellen

Bericht door Sarah »

Hallo Lobje,
Ik lees mee met de reacties op jouw bericht. Zelfde diagnose en ik kan me goed voorstellen dat je de radio actieve behandeling spannend vind. Na veel gegoogle ben ik ook bang voor een hypothyreoidie. Arts zei nl. dat binnen enkele jaren die kans heel groot is.
Zelf heb ik minimale klachten (bij alleen laag TSH) en nog geen beslissing kunnen nemen :( om te opereren (gedeelte schildklier eruit) of bestralen. Wel goede uitleg gehad. Maar zoek nog naar ervaringen van andere mensen.
Veel sterkte bij jouw beslissing!
Sarah
Plaats reactie