Voorstellen + Strumazol bijwerkingen

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Henrike
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 apr 2021, 17:45

Re: Voorstellen + Strumazol bijwerkingen

Bericht door Henrike »

Bedankt voor je reactie, Elisa. Goed om te horen dat PTU dus ook gewoon nog een optie is en dat het zoveel beter met je gaat, ook met de titratie.
Henrike
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 apr 2021, 17:45

Re: Voorstellen + Strumazol bijwerkingen

Bericht door Henrike »

Weer even een update-je.

Na vier weken de Strumazol 10 mg te hebben gebruikt zijn spierklachten overgebleven. Ik overbelast mijn spieren heel snel en moet dus regelmatig stretchen en rust geven. Spieren schieten snel in de kramp, ook.
Arbeidsongeschiktheidsverzekering heeft aangeraden om me voor 75% arbeidsongeschikt te verklaren omdat ik mijn handen snel overbelast met computerwerk.

Hiermee vandaag teruggegaan naar de internist (weer een nieuwe). Deze blijft maar aangeven dat ze dit niet vaak zien. (Daar heb ik wat aan) en was eigenlijk heel twijfelend over wat te doen, doorgaan en kijken of de bijwerkingen nog uitdoven, or overstappen op PTU. Uiteindelijk liet ze de keus aan mij (wat ik niet prettig vond, hoe moet ik nou weten hoe of wat?) en gaan we nu PTU proberen. Ik heb er alleen een beetje naar gevoel aan overgehouden omdat ze zo leek te twijfelen. Is er een reden (anders dan PTU 3x te moeten nemen ipv 1x strumazol) waarom PTU niet zo snel wordt voorgeschreven? Ik ben zelf wel een beetje bang voor leverklachten. Vind het ook moeilijk om ervaringen hier op het forum te vinden, want op “ptu” kan je niet zoeken en elk ander woord erbij zoekt alleen op dat woord. Iemand tips over hoe andere topics te vinden van mensen die ook PTU gebruiken?

Wie zit hier ook aan de PTU? Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Voorstellen + Strumazol bijwerkingen

Bericht door rosan »

Hi! Ik gebruik ptu ivm zwangerschapswens..
Mijn ervaring is tot nu toe goed. Het is wat lastiger omdat je het 3x per dag moet nemen en het liefst echt 8 uur er tussen. Ik heb dat wat meer los gelaten.. Eerst zette ik de wekker ervoor. Maar ook niet superstrikt (soms 7, soms 9, soms 10 uur ertussen) gaat prima.

De pil zelf is wat bitter. Zorg dat je hem als je hem in je mond hebt meteen wegslikt. Als het te lang in je mond blijft zitten hou je een bittere smaak over.

Ik heb gelukkig geen last gehad van leverproblemen. Ik zou het in ieder geval uitproberen, kijken of het je helpt!
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Voorstellen + Strumazol bijwerkingen

Bericht door laura »

hallo Henrike,

Het is inderdaad wel zo dat ptu niet de voorkeur heeft vanwege leverproblemen.
Maar ja, je moet wat.

De naam voluit is: Propylthiouracil.
Mogelijk dat je daarmee iets kunt vinden.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Henrike
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 apr 2021, 17:45

Re: Voorstellen + Strumazol bijwerkingen

Bericht door Henrike »

Bedankt, Rosan en Laura!

Ja, die lever dat vind ik echt jammer. Leverwaarden worden ook niet meegeprikt.

Ik kreeg gisteravond best wel een momentje van paniek. Aangezien de arts er in eerste instantie helemaal niet happig op was maar zij kreeg de indruk dat ik het graag wilde (terwijl ik juist een gesprek wilde erover). Dus ik ben toch nog even op strumazol en heb weer een afspraak met de arts ingepland. Hoop dat ze deze keer iets meer een gesprek wil voeren met me.

Ik lees ook meer en meer dat er veel mensen zijn die juist van het verbeteren van de Graves last van hun spieren krijgen omdat die eindelijk tot rust komen of zich weer gaat herstellen e.d. In dat geval is het dus gewoon aanzien.
Henneke
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 mei 2021, 19:31

Re: Voorstellen + Strumazol bijwerkingen

Bericht door Henneke »

Goedenavond Henrike,

Ook ik ben nieuw op het forum ik heb 10 mei te horen gekregen dat ik de ziekte
van Graves heb,ik krijg block and replace therapie en zit nu 3 weken aan de strumazol 30 mg
Ook ik heb ontzettend last van branderige jeuk aan handen,voeten,knieholtes en oogleden en ook dat warme gevoel in mijn gezicht.
Hele erge gewrichtspijn in benen.
Afgelopen donderdag ineens pijnlijke plek in nek schuin onder mijn oor (lymfeklieren denk ik)
Ik lees net dat jij ook zoiets hebt gehad daarom reageer ik op je bericht.
Ik moet morgen bloed prikken en ga vragen of dit erbij hoort.

Henneke
Henrike
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 apr 2021, 17:45

Re: Voorstellen + Strumazol bijwerkingen

Bericht door Henrike »

Wat naar, Henneke. :(
Ik reageer qua gewrichten dus ook heel slecht op Strumazol. Zou zeker met de arts in gesprek gaan dat als je waarden enigzins zijn gedaald dat je dan ook overgaat op titratie. Ik voel me iig een stuk beter met 10 mg Strumazol. Ik had ook hele opgezette lymfeklieren, aangezien ik ook heel veel vocht vasthield. Mijn hartslag was ook hoger (had ik daarvoor niet) en constant verhoging,
Voor de jeuk en zwellingen kun je antihistamine nemen. Dat werkte bij mij bijna onmiddelijk. Ik had Desloratadine, op doktersrecept.
Henneke
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 mei 2021, 19:31

Re: Voorstellen + Strumazol bijwerkingen

Bericht door Henneke »

Hallo Henrike,
Bedankt voor je berichtje
Ik heb afgelopen maandag bloed geprikt op mijn waardes en krijg daar
11 juni de uitslag van,ik heb het een en ander gelezen over titratie en dat lijkt mij wel wat
alleen moet je dan wat vaker je waardes prikken heb ik gelezen.

Ik voel me niet prettig bij 30mg strumazol en ben buiten de bijwerkingen ook 2 kilo aangekomen in 1 week tijd.
Voor de jeuk heb ik clemastine milstein gekregen waar weer een gele sticker op zit😒
Ik wil eigenlijk de stramazol gaan halveren maar weet niet of dat een handige actie is.
Volgens de dokter was het geen opgezette lymfklier maar een spier! Ik weet 100% zeker dat het geen spier is.
11 juni hoor ik mijn waardes en ga ik titratie maar eens aankaarten.
Henrike
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 apr 2021, 17:45

Re: Voorstellen + Strumazol bijwerkingen

Bericht door Henrike »

Hoe is het gegaan, Henneke? Stond je arts open voor titratie?
Henneke
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 mei 2021, 19:31

Re: Voorstellen + Strumazol bijwerkingen

Bericht door Henneke »

Hoi Henrike,

De internist vond titratie niet zo’n goed idee en heeft mij block and replace aangeraden
Ik slik nu 15 mg strumazol en 75 mcg levothyroxine.
Ik slik dit vanaf 12 Juni maar merk dat sinds een week mijn hartslag in de avond weer
hoger is en ik weer wat onrustiger slaap,ik voel me niet echt heel slecht maar ook niet fit!
20 Juli worden mijn waardes geprikt en 30 Juli naar de internist.
Het instellen schijnt een dingetje te zijn dus moet maar weer afwachten.

Groet Henneke
Plaats reactie