hyperthyreoïdie door ontsteking/virus

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Plaats reactie
MelissaKiki
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 jun 2021, 22:35

hyperthyreoïdie door ontsteking/virus

Bericht door MelissaKiki »

Beste Allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en heb er al heel veel aan gehad. Maar wilde graag nog wat inzichten van jullie. Ze hebben mij laatst verteld dat ik subklinische hyperthyreoïdie heb. Naar aanleiding daarvan is mijn anti tsh receptor waarde geprikt. Deze is goed en mijn tsh was iets te laag en ft4 vrij zit normaal. Nu naar aanleiding van de tsh receptor is besloten gelukkig nog geen actie te ondernemen en moet nu een jaar om de 3 maanden gaan prikken. En vraag me af of meer mensen hier ervaring mee hebben en hoe het bij jullie verlopen is.

Alvast bedankt.
John55
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 mei 2021, 09:43

Re: hyperthyreoïdie door ontsteking/virus

Bericht door John55 »

Hetzelfe schuitje hier. Hoe laag is je TSH en wat voor virus/onsteking heb je gehad?
MelissaKiki
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 jun 2021, 22:35

Re: hyperthyreoïdie door ontsteking/virus

Bericht door MelissaKiki »

Hey John,

Tsh was 0,55 en ontsteking is onduidelijk. Ik had alleen een week of 2 stevig keelpijn gehad (geen corona iig) en ging pas 6 weken later voor iets anders naar de HA en toen zei ik dat ik me ook wat beroerd voelde en slecht reactie vermogen had. En toen kwam er dus te lage tsh en lichte bloedarmoede uit. Test op antistoffen was negatief dus aan de hand van daarvan besloten om 3 maandelijks te prikken. Ze zei als het van de keelpijn is geweest dan kan het gewoon even van slag zijn geweest. Het slecht voelen is volgens de HA meer van de bloedarmoede dan van de lage tsh omdat dat nog niet merkbaar zou moeten zijn als de t4 vrij normaal is. Nu is het dus eigenlijk gewoon afwachten.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: hyperthyreoïdie door ontsteking/virus

Bericht door laura »

Melissa,

Het zou dit kunnen zijn: viewtopic.php?f=6&t=1862
Dan zijn naast de lage tsh de ontstekingswaarden (bse) verhoogd.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
MelissaKiki
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 jun 2021, 22:35

Re: hyperthyreoïdie door ontsteking/virus

Bericht door MelissaKiki »

Hi Laura,

Dat zou het inderdaad kunnen zijn. Alleen op het moment van bloedprikken was mijn bse goed. Maar kans is groot dat die een aantal weken eerder wel hoger is geweest denkt de huisarts. Inmiddels nog een keer geprikt en nu was mijn tsh 1,3 en t4 vrij ook normaal. Nu weer over 3 maanden prikken. Maar de HA neemt het wel serieus op want ze wil ook als de komende uitslagen goed zijn wel dat ik het jaarlijks ga laten controleren. Het was voor mij wel een verassing dat keelpijn effect kon hebben op mijn schildklier. Ik had ook verder geen klachten als alleen keelpijn. Het duurde alleen wel echt 2 weken voordat het minder werd. (Had nog wat uitslagen van jaren geleden en die waren ook allemaal tussen de 1,1 en 1,6)
Plaats reactie