Advies Graves en door medicatie nu trage schildklier

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Plaats reactie
MariskaC
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 mar 2021, 09:56

Advies Graves en door medicatie nu trage schildklier

Bericht door MariskaC »

Hallo,

Ik heb de ziekte van Graves en slik sinds februari 30 mg Strumazol om mijn veel te hoge ft4 te laten zakken. Hij was vijf weken geleden 18,6 en dus bijna goed, maar de internist adviseerde om de 30 mg Strumazol te blijven slikken. Mijn angst dat het dan te snel door zou schieten naar een traag werkende schildklier onderschreef hij niet. Nu heb ik bloed laten prikken wn is mijn ft4: 8,5. Mijn tsh is nog niet bijgetrokken en is 0.03. Ik heb last van spierpijn en gewrichtspijn en ben moe en snel geprikkeld. Morgen spreek ik de internist.
Ik ben zo bang dat ik nu in een proces kom van dan weer te hoog en dan weer te laag. Wie herkent dit en heeft advies?

Groetjes van Mariska
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Advies Graves en door medicatie nu trage schildklier

Bericht door laura »

Bedoeling van titratie is wel dat de dosis strumazol verlaagd wordt als de fT4 zo daalt.
Daarvoor is het niet nodig dat de tsh bijtrekt.
In feite doet de tsh er niet toe.

Ik begrijp het advies niet van je arts.

Hier vind je uitleg over de behandeling: https://schildkliertje.blogspot.com/201 ... -voor.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
MariskaC
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 mar 2021, 09:56

Re: Advies Graves en door medicatie nu trage schildklier

Bericht door MariskaC »

Vandaag vervangend endocrinoloog gesproken ivm vakantie eigen arts). Medicatie nu verlaagd naar 15 mg Strumazol. Mijn vaste internist durfde niet te snel te zakken met de medicatie omdat hij is dat het snel weer stijgt.
Nu afwachten hoe het gaat met15 mg Strumazol en over 5 weken weer bloed prikken.
Hopen op een betere ft4 dan maar weer…

Groetjes van Mariska
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Advies Graves en door medicatie nu trage schildklier

Bericht door laura »

Gelukkig dat de strumazol verlaagd is.

Als je meer wilt lezen en weten over titratie: https://schildkliertje.blogspot.com/sea ... l/titratie
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
MariskaC
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 mar 2021, 09:56

Re: Advies Graves en door medicatie nu trage schildklier

Bericht door MariskaC »

Hoi Laura,

Bedankt voor de informatie. Het blijft ingewikkeld vind ik, ook omdat ik blijkbaar niet zo reageer op de medicatie als de meeste anderen. Schijnbaar hebben de meeste mensen met de ziekte van Graves na 4-8 weken met medicatie de ft4 al weer redelijk onder controle. Bij mij heeft dan bijna 5 maanden geduurd met het grootste gedeelte de 30 mg Strumazol. Dus een lage dosering/ aanpassen dus lange tijd niet mogelijk geweest. Nu dus afwachten wat er gaat gebeuren met die 15 mg Strumazol. Zal de ft 4 inderdaad weer gaan stijgen? Ik vind het knap lastig dat het zo ongrijpbaar is 😕

Groetjes van Mariska
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Advies Graves en door medicatie nu trage schildklier

Bericht door laura »

Mariska,

Zou bij jou dat multinodulair struma (viewtopic.php?f=9&t=3973 ) een rol spelen?
Ik las elders van jou dat dat struma toxisch is.

Volgens: https://spreekuurthuis.nl/themas/schild ... ehandeling

Bij een toxisch (multi)nodulair struma is zo’n remissie niet te verwachten. Bij een toxisch (multi)nodulair struma wordt combinatietherapie daarom meestal slechts gegeven om de schildklier tot rust te brengen, waarna definitieve therapie volgt. Dit kan zijn in de vorm van radioactief jodium (meestal) of operatie (in geselecteerde gevallen).
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
MariskaC
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 mar 2021, 09:56

Re: Advies Graves en door medicatie nu trage schildklier

Bericht door MariskaC »

Bedankt voor je reactie. Ik kan het navragen bij de internist. Geen idee. Sinds gisteren ook een erg opgezette pijnlijke buik, las dat dat ook kan horen bij hypothyreoïdie.
Ik wacht nu eerst maar af of het helpt dat de dosering van Strumazol gehalveerd is en de ft4 weer omhoog gaat. Over 5 weken weer bloedprikken. Dan maar weer eens horen hoe nu verder.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Advies Graves en door medicatie nu trage schildklier

Bericht door laura »

Goed idee om na te vragen.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie