Graves en Ijzertekort...oorzaak?

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Plaats reactie
Claire12345
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 okt 2021, 21:02

Graves en Ijzertekort...oorzaak?

Bericht door Claire12345 »

Hallo allemaal,

Uit een bloedonderzoek bleek dat mijn schildklier te snel werkt. Een scintigrafie wees op de ziekte van Graves (opname 25%). Een ijzerinfuus zorgde ervoor dat de diepe anemie verholpen werd maar het ijzer in het bloed daalt weer snel, ondanks gezonde voeding. Onlangs een maagonderzoek met biopten gehad.

Mijn vragen: Wordt de bloedarmoede door ijzergebrek veroorzaakt door Graves?
Kan ik een nieuwe zwangerschap beginnen zonder risico’s voor kind en mezelf? Moet ik perse aan de medicatie of gaat het ook zonder medicatie over? Hoort krachtverlies in handen, stijven polsen en enkels en onderrug bij Graves of kan er nog wat zijn? Heb ik nu ook meer kans op kanker? Mijn klachten begonnen na vaccinatie Corona en kort daarvoor besmetting kan dit gelinkt worden? Ik heb nu weinig klachten maar hoe gaat het met mijn baan en inkomen verlopen? Heb ik iets verkeerds gedaan in mijn leefstijl waardoor ik dit nu krijg? Wat gaat er nog komen of is dit het maximum aan klachten en wordt alles beter? En niet in de laatste plaats word ik nu moddervet?

Oké veel vragen, ik heb er nog 1000 maar zal het hier even bij laten!

Ps: ik zit in onderzoeksfase waarbij tijdens de onderzoeken terugkoppeling is geweest over het onderzoek op dat moment.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Graves en Ijzertekort...oorzaak?

Bericht door laura »

Je zou met de zoekfunctie kunnen zoeken naar ijzer.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Graves en Ijzertekort...oorzaak?

Bericht door laura »

Claire12345 schreef: 21 okt 2021, 17:48 Oké veel vragen, ik heb er nog 1000 maar zal het hier even bij laten!
Hoe gaat het nu met jou Claire?

Voorzichtige antwoorden op jouw vragen:

Kan ik een nieuwe zwangerschap beginnen zonder risico’s voor kind en mezelf?
Nee

Moet ik perse aan de medicatie of gaat het ook zonder medicatie over?
Meestal gaat het niet vanzelf over.

Hoort krachtverlies in handen, stijven polsen en enkels en onderrug bij Graves of kan er nog wat zijn?
Ik denk dat het bij Graves hoort.

Heb ik nu ook meer kans op kanker?
Nee

Mijn klachten begonnen na vaccinatie Corona en kort daarvoor besmetting kan dit gelinkt worden?
Dat zou ik niet weten Claire. Ik ben een link met schildklierontsteking op twitter een paar keer tegen gekomen.

Ik heb nu weinig klachten maar hoe gaat het met mijn baan en inkomen verlopen?
Daar is weinig over te zeggen. Ieder mens met Graves reageert daar weer anders op.

Heb ik iets verkeerds gedaan in mijn leefstijl waardoor ik dit nu krijg?
NEE! Het kan aanleg zijn met daarbij stomme pech.

Wat gaat er nog komen of is dit het maximum aan klachten en wordt alles beter?
Als het goed is wordt alles beter. Definitief is er weinig over te zeggen.

En niet in de laatste plaats word ik nu moddervet?
Dat verschilt per persoon.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Graves en Ijzertekort...oorzaak?

Bericht door rosan »

Je kan echt nog wel een zwangerschap beginnen met weinig risicos. Goed om dit van te voren met internist te overleggen, wanneer een goed moment zou zijn. Afhankelijk van de staat van je ziekte, en het medicijngebruik, kan het dan redelijk risicovrij gebeuren. Ik heb bijvoorbeeld mijn eerste zwangerschap gehad in remissie, na block and replace. Dat was dus niet meer of minder risicovol dan voor mensen zonder graves. Mijn tweede (huidige) zwangerschap heb ik in het begin aan de ptu gezeten, ivm met actieve graves. Dit is niet geheel risicovrij, maar de risicos zijn laag.
Nu, sinds aantal weken, heb ik mogen stoppen met de ptu omdat mijn schildklier weer goed functioneert en antistoffen negatief zijn.

Medicatie is wel nodig, of een operatie/radioactief jodium. Spreek altijd je kinderwens uit bij de internist in verband met behandelplan opstellen.
Krachtverlies ben ik zelf niet mee bekend, wel dat je moe bent en algeheel minder fit. Een autoimmuunziekte kan soms worden uitgelokt door een pittige infectie, maar dat hoeft niet.. En het had dan ook later met een griepje kunnen gebeuren, je was er blijkbaar vatbaar voor.

Hoezo zou je ineens moddervet worden? Ik ben in mijn hele leven niet dik geweest, ook niet in het jaar dat ik hypo waardes had door medicijngebruik en te weinig levothyroxine. Nog steeds randje ondergewicht.. maar goed, ik zou me daar allemaal niet druk om maken. Eerst maar eens beter gaan voelen!
Claire12345
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 okt 2021, 21:02

Re: Graves en Ijzertekort...oorzaak?

Bericht door Claire12345 »

Oh zie nu pas de reacties.

Ik heb nu PTU en ijzertabletten omdat het ijzer blijft dalen ook na het infuus. Voor de maag heb ik een dubbele antibiotica gehad voor gastritis. Dit zou een verklaring voor het ijzergebrek kunnen zijn (HB was hierdoor 4,8). Maar het ijzer blijft dalen dus misschien bloeding in darmen?

PTU was de keuze ivm kinderwens. Maar voel me nu zo ellendig dat ik twijfel. Misschien is eigen gezondheid en stabiel leven voor 1 kind een betere keuze. Ik ben nu ‘s avond al vroeg moe zelfs als ik het huishouden laat voor wat het is. Maar misschien heeft iedereen dat en hoort het bij een gezin met jonge kinderen?

Ik ben wel 10 kg bijgekomen sinds start medicatie. Zelfs met streng dieet komt het er aan.
Plaats reactie