Hypo na Hyper Graves. Waardes?

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Suusie
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 apr 2014, 09:14

Hypo na Hyper Graves. Waardes?

Bericht door Suusie »

Hallo!

Ben nieuw hier en ''kwakkel'' aan maanden met mijn waardes. Na mijn zwangerschap (begin 2013 bevallen) is de ziekte van Graves ontstaan en na de jodiumslok ben ik hypo geworden. Uiteindelijk ben ik van Thyrax naar Euthyrox gegaan omdat mijn waardes zo vreemd bleven en nu net gebeld dat ik door moet gaan en dat het de betere kant op gaat. Wel heb ik nu opeens wat meer hartkloppingen (kan door verhogen medicatie komen aldus internist) en hou vocht vast, heel moe en afvallen gaat opeens niet meer zo lekker. Dat is blijkbaar niet te verklaren met mijn waardes? Hebben jullie een uitleg hierover? Werkt mijn schildklier nou met deze waardes nog te langzaam of wat is jullie mening?

TSH was aantal weken terug (thyrax) 12.4 en nu 6.09 (euthyrox) dus gaat beter aldus internist
FT4 is nu 20.9

Ik slik 1 pil 1/2 uur voor het ontbijt Euthyrox (13750 mg)

Alvast heel erg bedankt voor de reacties.

Groet Suus
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: Hypo na Hyper Graves. Waardes?

Bericht door Jenny »

Dag Suus,

Je waarden gaan inderdaad de goed kant op, maar je bent er nog niet. Je TSH zal rond de 2,0 gaan zitten en dan voel jij je ook weer beter. Gevoel en waarden gaan niet samen op, helaas. Het kan heel lang duren voordat jij je weer de oude voelt. Ik denk dat je schildklier niets mee doet na de slok, maar dat het nu een kwestie van instellen is.
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
Suusie
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 apr 2014, 09:14

Re: Hypo na Hyper Graves. Waardes?

Bericht door Suusie »

Hoi Jenny,

Dank je wel voor je reactie.

Ben nu ongeveer een jaar bezig (incl slok) en vind het allemaal nog erg verwarrend.. Lees bij zoveel mensen een TSH van onder de 1 en ik zit nu pas op 6.9. En dat terwijl ik al maanden aan de medicatie zit maar, mogelijk moet ik gewoon geduld hebben. Ik heb me een tijdje beter gevoeld maar, nu is het weer pet met vocht en moeheid. Blijkbaar niet te verklaren aldus de internist maar, weet niet wat de symptomen ''moeten'' zijn met een hoge TSH en redelijk aan de hoge kant van FT4. Jij misschien wel? Mijn internist heeft ook verteld dat ze mijn TSH onder de 2 wil hebben wanneer wij voor een tweede kindje willen gaan (proberen) maar, dat is nu nog niet van toepassing maar, dan moet hij toch aanzienlijk omlaag nog. Wanneer ik uiteindelijk goed ben ingesteld, heeft dit dan ook weer voordelen m.b.t. mijn gewicht? Ik schommel zo enorm. (geen overgewicht maar, enorm schommelen) en val heel moeizaam af of heeft dit er niets mee te maken?

Sorry maar, mogelijk heb jij wat antwoorden of een idee erover.

Groet Suzanne
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Hypo na Hyper Graves. Waardes?

Bericht door laura »

hoi Suzanne,

Slik jij alleen thyrax? Of slik je ook nog strumazol?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Suusie
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 apr 2014, 09:14

Re: Hypo na Hyper Graves. Waardes?

Bericht door Suusie »

Hoi,

Voor de slok, Strumazal en later PTU maar, voor beide allergisch en daarom de slok. Na de slok (6wk erna) heel snel al hypo en toen met thyrax gestart tot ong. 3 weken terug en nu alleen Euthyrox i.p.v. thyrax. Verder gebruik ik er niets naast. Nu wordt ik over 4 wk geprikt op iets van allergie? Coeliakie? Mogelijk kan dat iets verklaren waardoor tsh zo hoog blijft als ik het goed begreep..
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Hypo na Hyper Graves. Waardes?

Bericht door laura »

hoi Suzanne,

Het kan best zijn dat je nog wat meer euthyrox nodig hebt.
Dat is tenminste het eerste waar ik aan denk.

Bij coeliakie zou het kunnen dat je minder euthyrox opneemt.
Dat verklaart alleen niet je hoge fT4.

Bij behandeling van hypothyreoïdie is het wel de TSH-waarde die het laatst normaal wordt.
Die waarde kan dus best iets later netjes zijn dan de fT4-waarde.

Dat geschommel herken ik wel van mijn eigen situatie.
Ook na radioactief jodium hypo geworden en instellen op euthyrox.
Misschien dat de antistoffen dan nog een rol spelen.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Suusie
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 apr 2014, 09:14

Re: Hypo na Hyper Graves. Waardes?

Bericht door Suusie »

Hoi Suze,

Excuses voor mijn late reactie! Ondertussen uitslag, geen allergie (gluten) dus de internist vind het heel vreemd dat mijn waarde nog zo hoog blijft. Nu verhoogd met 0.25mg maar ze gaf al aan dat ze er zga zeker van is dat de medicatie verder omhoog moet. Las veel over b12 tekort door medicatie schildklier en heb ik mij op laten testen en blijkt dat ik wel een enorm tekort aan b12 heb. Dit staat los van mijn waardes maar, mogelijk wel weer verklaarbaar met de moeheid die ik blijf ervaren. Waardes waren onlangs 5,7 en 21 en die 21 is volgens mij wel goed maar, die 5,7 moet omlaag. Maak me best zorgen aangezien er ook nog een kinderwens voor een 2e kindje is. Niet nu direct maar, dan moet die waarde wel onder de 2 komen en verlopig gebeurd er in al die maanden heel weinig... Vind het erg lastig allemaal..
Suusie
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 apr 2014, 09:14

Re: Hypo na Hyper Graves. Waardes?

Bericht door Suusie »

Hallo!

Mijn waarde is gezakt!!

Op dit moment is het 1.27 en 26 (die is wel wat hoog)

Wat zijn de symptomen meestal bij deze waardes? Internist wil het een aantal weken aankijken maar, vind 26 aan de te hoge kant eigenlijk. Nu wordt op op andere antistoffen geprikt ivm een eventuele 2e zwangerschap in de toekomst. Dit is volgens mij TPO? Klopt het dat als ik die antistoffen zou hebben, de kans een op zwangerschap aanzienlijk kleiner maakt? Pffff spannend..

Ben even benieuwd wat jullie van mijn waarde vinden!
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Hypo na Hyper Graves. Waardes?

Bericht door laura »

hallo Suusie,

Bij zwangerschap gaat het om de TSI-antistoffen. Je noemt het ook wel TSH-receptor antistoffen.

Wat betreft jouw fT4-waarde. Hoe laat jij prikken? Voor of na het slikken van euthyrox?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Suusie
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 apr 2014, 09:14

Re: Hypo na Hyper Graves. Waardes?

Bericht door Suusie »

Hoi.

Bedankt voor je reactie. Klopt, daar gaan ze ook op testen! Ik prik altijd in de ochtend.. (meestal rond 06.30 inname medicatie en prikken meestal tussen 08.00 / 09.00)

Groetjes
Plaats reactie