Hyperdepiep

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Cindy
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jun 2014, 11:21

Hyperdepiep

Bericht door Cindy »

Hoi Allemaal,

Ik heet Cindy en ben de vriendin van Martijn, die de schildklier patiënt is van ons twee. Ik heb weer andere kwaliteiten.... :lol:

Ik heb reeds op een ander forum (SON) contact gehad met Suze over Martijn en heb mij hier op haar advies geregistreerd.

Laat ik met de laatste deur in huis vallen, de waardes van Martijn van deze week:

Datum meting 24-06-2014 7:55 uur
T3 1.3
FT4 14,9
TSH 0.97

Zijn laatste waardes waren:
T3 1.6
FT4 23.1
TSH < 0.01

Ik zal even een gespreksverslag weergeven, dan mogen jullie je mening geven. Ook verneem ik graag hoe jullie de waardes interpreteren!

Dokter: "De waarde is goed."
Martijn: "Maar ik voel mij niet goed. Ik ben lusteloos. De ene dag ben ik enorm down, andere dagen gaat het iets beter. In mijn sport heb ik geen zin, terwijl dat mijn lust en mijn leven was. Ik heb het gevoel alsof er een extra batterij in mijn kont moet. Ik stoffel maar wat rond."
Dokter: "Maar de waarde is goed. Dus het zal wel ergens aan anders aan liggen."
Ik: "Welke waarde is goed. Wat bedoelt u?"
Dokter: "De bloedwaardes."
Ik: "Bedoelt u dan de FT4 of de TSH?"
Hij heeft nog steeds niet gezegd wat de waardes zijn op dat moment....
Dokter: "De vrije hormonen zijn rond de 15 dat is gewoon goed."
Ik: "En de TSH?"
Dokter: "Die is tegen de 1. Dat is ook goed."
Martijn: "Maar waarom voel ik mij dan niet goed."
Dokter: "Ja daar kan ik ook niks aan doen. Ik moet uitgaan van de waardes."
Ik: " Maar ik dacht dat je uit moest gaan van de klachten, icm de waardes. En dat sommige mensen zich fijn voelen bij een wat hogere FT4 icm een lagere TSH of juist een lagere FT$, maar dat dit kan verschillen. En dat je uit moet gaan van klachten."
Dokter: "De waardes zijn goed. Dus kan niks meer doen. Er zijn geen medicijnen nodig. Over zes weken bloed prikken en hopen dat hij nu niet weer te snel gaat werken."

Nou ik kan verklappen dat wij er geen goed gevoel aan overhielden. Natuurlijk hoeft niet alles in het leven van Martijn aan zijn schildklier te liggen, maar het zo rigoreus uitsluiten zoals de arts deed vond ik ook weer te kort door de bocht. Hij verweer ons letterlijk weer naar de huisarts daarmee!

Over twee weken heeft Martijn een afspraak voor een 2nd opinion. We missen gewoon de klik en het gevoel serieus genomen te worden bij zijn huidige arts.

Maar dan nu de waardes. Issie nu in theorie een euri?

gr Cindy
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Hyperdepiep

Bericht door laura »

hallo Cindy,

Dit zijn nu de waarden zonder thyrax, neem ik aan:
Datum meting 24-06-2014 7:55 uur
T3 1.3
FT4 14,9
TSH 0.97
Hoe lang slikt hij nu geen thyrax meer?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Cindy
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jun 2014, 11:21

Re: Hyperdepiep

Bericht door Cindy »

Hoi,

Sinds 19 mei niet meer. Toen waren zn waardes:

T3 1,6
FT4 23.1
TSH < 0.01

Ik heb op het andere forum ook al aan prutser gevraagd of er nu iets anders is waar we het bloed op zouden moeten laten testen, om dingen uit te sluiten.

Als daar niks uitkomt, dan is het denk ik kwestie van afwachten.

Thyrax heeft een tijdje nodig om te werken. maar geldt dat ook voor stoppen met werken? Kan hij bijvoorbeeld nog last hebben van de medicijnen of het ineens stoppen ervan na een aantal weken?

gr Cindy
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Hyperdepiep

Bericht door laura »

hoi Cindy,

Na zo'n week of zes is er na een dosisverandering een nieuw evenwicht.
Daar zit Martijn nu wel aan.

Zijn waarden nu zien er wel veel beter uit.
Natuurlijk kan het zijn dat hij nog klachten heeft.
Martijn heeft in een achtbaan gezeten met die enorme hyperthyreoïdie.
Daarna is hij een tijd hoog gedoseerd geweest.

En geloof me zo'n traject hakt erin.
Al zijn waarden goed, je hele lijf moet zich herstellen.
En dat gaat niet gelijk op met de waarden.

Op dit moment kan je ook nog weinig zeggen over de toekomst.
Of je een socialere arts kunt vinden? Dat kan ik niet voorspellen.
Je kunt er wel meer over leren zodat je weet waar je op moet letten.

Lees dit eens:
- http://schildkliertje.blogspot.nl/2012/ ... rmoon.html
- http://schildkliertje.blogspot.nl/2013/ ... -jouw.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
Nathalie46
Berichten: 99
Lid geworden op: 11 sep 2013, 16:12

Re: Hyperdepiep

Bericht door Nathalie46 »

Ik kan me nog wel herinneren dat ik nadat ik gestopt was ook zo sloom was, ik vond het best een prettig gevoel na al dat hyperen. Het heeft zeker tijd nodig ik ben nu een half jaar gestopt en het gaat wel beter maar nog wel heel moe en slaap ik moet me nog wel tot dingen aanzetten en ga ervan uit dat dat nog wel een tijdje zo blijft. Liever langzaam dat het zo blijft dan dat het allemaal snel gaat en weer fout gaat.
In sept 2012 Graves geconstateerd binnen een paar dagen na bezoek aan huisarts. Behandeling titreren omdat ik extreem reageerde op schildklierhormoon. PTU afgebouwd tot 2x daags 25mg. In okt 13 waardes TSH 1,57 en T4 14,6. Jan 14 1,18 en 15,3.
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: Hyperdepiep

Bericht door Jenny »

Ik begrijp dat Martijn hyper heeft gehad en daarvoor behandeld is? Dat stukje staat er namelijk niet bij.
Je zou mijn verhaal eens moeten lezen om te kijken of je er iets uit kunt halen waar jullie wat aan hebben. Ik heb namelijk een arts die eerst naar mij kijkt en vraagt en daarna naar het beeldscherm.

Zie: www.duijfathome.nl/graves
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Hyperdepiep

Bericht door laura »

hoi Cindy,

Ter volledigheid zet ik hier de link van de discussie op het SONforum om meelezers een duidelijker beeld te geven: http://www.sonforum.nl/forum/welkom/803-help
Ik begrijp dat je nu het advies krijgt om van alles te laten prikken.

Je schrijft dat Martijn in het begin op van alles getest is en daarna alleen de schildklierwaarden.
Dat is ook de gewone gang van zaken.
Zo ging dat bij mij ook. En ik denk ook bij anderen hier op het forum.

Vergeet niet dat jouw Martijn flink ziek is geweest en dat hij nu aan het herstellen is.
En dat het nu ook een kwestie van afwachten is of zijn schildklier zijn werk weer oppakt.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: Hyperdepiep

Bericht door Jenny »

Ik word door mij internist jaarlijks op een heel pakket geprikt. Dit omdat bij een auto-immune schildklierziekte meer ziektes op de loer kunnen liggen, zoals diabetes.
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Hyperdepiep

Bericht door laura »

hoi Cindy,

Zijn jullie al voor de second opinion geweest?
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
MissEllen
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 apr 2014, 10:50

Re: Hyperdepiep

Bericht door MissEllen »

hoi Cindy,

Ik zou niet eens voor een second opinion gaan want dan kom je met de opinion van een andere arts weer terug bij de arts waar je geen 'klik' mee hebt en die volgens mij ook niet goed bezig is. Ik ben naar een andere arts overgestapt omdat mijn eerste behandelend arts niet meer dan 60 mcg euthyrox wilde geven omdat mijn waardes 'fantastisch' waren (ik slik nu 125 mcg en ben redelijk klachtenvrij). En natuurlijk een klacht ingediend (alhoewel ik daarna nooit meer iets erover vernomen heb maar goed). Ben benieuwd hoe het nu met Martijn gaat.
Plaats reactie