gewichtstoename bij hormooninname (graves)

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Plaats reactie
MissEllen
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 apr 2014, 10:50

gewichtstoename bij hormooninname (graves)

Bericht door MissEllen »

beste forummers,

Ik heb de ziekte van Graves en ben na wat overstappen in behandeling bij een goede dokter (dat denk ik dan) en mag binnenkort waarschijnlijk stoppen met de medicatie of krijg de slok. Na het optrekken van de mist in mijn hoofd, de gewrichtspijnen, de depressieve gedachten en zweetaanvallen voel ik mij enkele maanden goed. Wat er niet goed is gekomen is mijn gewicht. Nu zegt mijn dokter dat wanneer ik goed ingesteld ben ik gewicht verlies wanneer ik minder eet en beweeg. Ter achtergrondinformatie: ik heb tot ik Graves had altijd een gezond gewicht gehad en heb nog nooit in mijn leven gelijnd. Toen ik Graves had, viel ik af en in de periode dat ik alleen strumazol slikte (in het begin van de behandeling) ben ik in 4 weken tijd 14 kilo aangekomen. Daarna is de toename 'gestabiliseerd'. Ik ben heel klein, dus 14 kilo is heel veel. Ik ben nu een 'propje'. Ik eet nu 800 calorieen per dag en ik beweeg elke dag 45 minuten (naast de normale lichaamsbeweging) op mijn hometrainer. En je raadt het al: nog geen ons afgevallen. Ik vind dit moeilijk te accepteren want ik heb al veel hobby's moeten opzeggen. In mijn fietsoutfit pas ik niet meer en al die starende blikken op de tennisbaan kan ik ook niet meer hebben. Ik kan moeilijk met een bord om mijn nek gaan rondlopen waarop staat dat ik schildklierproblemen heb. Ik merk dat het me irriteert en depressief maakt en besef nu pas wat dikke mensen allemaal meemaken.

Nu ben ik op internet te rade gegaan en kwam ik uit bij Mary Shohon die veel publiceert over schildklierproblemen. Nu heeft ze ook een boek geschreven over mensen met schildklierproblemen die willen afvallen ('The Thyroid Diet'). Ik las in haar publicaties dat mensen die geen schildklier meer hebben en hormonen slikken of een schildklierremmer gebruiken en hormonen gebruiken of mensen met een schildklier die te weinig hormonen maakt en aanvullend hormonen slikken, vaak last hebben van (sluipende) gewichtstoename en dat ze het er met geen mogelijkheid van af krijgen. Naast de wat 'bekendere' tips van het glutenvrij eten gaat ze ook in op leptine resistentie, insuline resistentie (intolerantie? ik weet even niet hoe ik het moet vertalen). Ze geeft als tip:

This means, having fasting glucose, leptin, and Reverse T3 tested, evaluated, and potentially treated.

Wie kan hier wat meer over vertellen of linken naar andere (Nederlandstalige) publicaties? wat is reverse T3 en hoe test je dat dan? Ik weet dat mijn bloed ook altijd op suikerziekte bijvoorbeeld wordt getest omdat mijn arts zei dat mensen met Graves hier vaker gevoeliger voor zijn. Ik neem aan dat het bloed nu niet standaard wordt getest op leptinewaardes? Ik moet in september weer naar de internist en ik wil deze keer zeer goed beslagen ten ijs gaan want de laatste keer dat ik over mijn gewicht begon zei hij eerst 'dat valt toch wel mee allemaal' en 'dat komt wel goed met flink wat lichaamsbeweging en een caloriearm dieet'. In een niet aan te raden poging ben ik zelfs al wat meer T4 hormoon gaan slikken maar het gevolg was natuurlijk alleen maar ellende (hartkloppingen, zweet etc) en geen gewichtsverlies dus ik denk niet dat ik te weinig euthyrox slik. Ik slik al best veel volgens mijn arts en nu ik 'klachtenvrij' ben is de dosering goed (gewichtsproblemen tellen daar niet bij mee).

Ik mag in september waarschijnlijk stoppen met de medicatie maar als ik heel diep in mijzelf kijk dan denk ik dat die verrekte Graves er nog steeds is en ik vermoed dan ook dat ik weer vrij snel daarna een slok krijg. Wie weet meer over reverse T3? Wie kan mij wat meer vertellen over het 'Thyroid diet' of eigen ervaringen? Zou het helpen om over te stappen naar een gecombineerde T3/ T4 behandeling? Dierlijk hormoon in plaats van synthetisch? kortom: help?
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: gewichtstoename bij hormooninname (graves)

Bericht door laura »

hoi Miss Ellen,

Heel in het kort, want ik wilde mijn pc net uitzetten, maar toen zag ik je berichtje.

Op de site van Mary Shomon vind je veel interessante zaken, maar ook dubieuze zaken.
Zoiets is bijvoorbeeld het testen van reverse T3.
In alternatieve geneeskundige kringen is dat een hype.
Maar geen reguliere arts zal in jouw situatie reverse T3 laten prikken.

Als jij binnenkort stopt met je schildklierremmer en schildklierhormoon, is het eerst eens aankijken wat je schildklier doet.
Wordt het de slok, dan duurt het maanden of jaren voordat je weet wat je schildklier gaat doen.
Pas dan ga je aan de levothyroxine.

Wanneer je dan niet zo blij bent met de levothyroxine is T4+T3 altijd een mogelijkheid.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie