Mijn waardes na de overstap op Euthyrox

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Swanny
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 jun 2016, 21:06

Mijn waardes na de overstap op Euthyrox

Bericht door Swanny »

Na jaren stabiel te zijn geweest op Thyrax, kwam de overstap op Euthyrox. De overstap is 1 op 1 gedaan, want de werkzame stof zou precies hetzelfde zijn en ook net zoveel. Ik slikte 3,5 blauwe Thyrax (87,5) en daarna dus ook net zoveel Euthyrox. Helaas ging ik vreselijk hyperen en is de dosering met een heel tabletje naar beneden gegaan en ik slik nu nog 62,5. Het is nu 7 wekeen geleden en nu is mijn waarde TSH 0.06 en FT4 13.9
Over 6 weken weer prikken om te zien of de waardes nog verder gaan dalen.

Overgang Thyrax glazen potje naar Thyrax doordrukstrip:
01-04-2015 TSH 0,01 Thyrax 100
19-06-2015 TSH 0,10 FT4 15,8 Thyrax 87.5

Overgang Thyrax naar Euthyrox
03-06-2016 TSH <0,01 FT4 22,7 Euthyrox 87.5
26-07-2016 TSH 0,06 FT4 13,9 Euthyrox 62.5
De laatste tijd ben ik 's avonds bekaf en val ik op de bank in slaap, maar mijn waardes lijken niet echt fout toch?
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Mijn waardes na de overstap op Euthyrox

Bericht door pga »

Ben zelf als verse hypo-er 6 mnd geleden met een FT 4 van 1,5 /TSH van >100 in een keer gestart met Euthyrox 100 .Tijdens het opladen voelde ik me eigenlijk het beste ,raar genoeg.
Nu zit ik richting een TSH van 4 en een FT4 van 17 ,mijn ha verhoogde recent de dosis van 125 naar 137,5 ,maar daar ga ik toch flink van hyperen,ondanks dat mijn lab toch niet schokkend op de grens was.Gek genoeg houd ik de klachten als ik terug ga naar 125mcg.Ik testte eea toen nogmaals door eenmalig 150 te nemen ,toen had ik de klachten in het kwadraat de volgende dag (ik neem s'avonds).Sloeg toen gewoon een dag over dan voelde ik me de volgende dag 100% en had ik geen klachten,wat vreemd is gezien de halfwaardetijd van 7 dagen.Ga je toch weer aan andere dingen denken(Euth zelf).
Net als jij nu ook steeds in slaap vallen s'avonds.
Swanny
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 jun 2016, 21:06

Re: Mijn waardes na de overstap op Euthyrox

Bericht door Swanny »

Het vervelendste vind ik dat ik meer dan 10 jaar probleemloos op Thyrax heb geleefd. Ben nu behoorlijk gefrustreerd vanwege allerlei klachten die ik niet kan thuisbrengen, maar stiekem wel toeschrijf aan de Euthyrox.

Ik ben er ook van overtuigd dat de een zich goed voelt bij een TSH waarde van 0.1 terwijl een ander zich beter voelt bij 4,0. Misschien ben jij iemand die net iets hoger moet zitten?
Blijf in elk geval je waardes noteren. Ik heb dat de laatste 10 jaar niet meer gedaan omdat het heel goed ging en er slechts af en toe een kleine aanpassing in de dosering is gedaan. Nu baal ik dat ik niet alle gegevens heb genoteerd.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Mijn waardes na de overstap op Euthyrox

Bericht door pga »

Swanny ,heb zelf sterk de indruk dat dat gesnurk s'avonds sterk te beïnvloeden is adhv wat ik terug vond in Engelstalige publicaties.Kon ook mijn hand er niet op leggen wat er aan de hand was.Maar de endocrinoloog die geciteerd wordt stelt het helder.
http://www.schildklier-forum.nl/viewtop ... 6&start=50
Zie :
door pga » 05 aug 2016, 14:13

Was die FT4 van 22,7 door de Euthyrox en zat je vroeger rond de 15?Dan zou die 13,9 van nu min of meer normaal voor je zijn geweest in het verleden? Misschien is het dan dus het zomereffect? ;)
Swanny
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 jun 2016, 21:06

Re: Mijn waardes na de overstap op Euthyrox

Bericht door Swanny »

Dank je pga.
Ik heb het idee dat ik weer van voor af aan de zoektocht kan starten. ;-)
Zie ook mijn andere topic: http://www.schildklier-forum.nl/viewtop ... =24&t=1724
Plaats reactie