TSH boven 20

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
eefje91
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 jul 2016, 14:31

TSH boven 20

Bericht door eefje91 »

hoi allemaal,

Ik heb een vraag en ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
ik heb geboren zonder schildklier en af en toe heb ik van die perioden dat ik mij minder voel en me weer eens laat prikken.

ik heb het afgelopen jaar veel stress gehad op het werk en dacht dat het wel slim was me weer te laten prikken. Omdat het eigenlijk lange tijd goed ging met ik niet meer onder behandeling bij een internist maar gewoon bij mijn huisarts.

mijn waardes waren: tsh 1.0 en t4 23. met 200 mg thyrax
oordeel van de huisarts: te hoog en minder

na 2 maanden opnieuw laten prikken, kreeg er klachten bij als hyperventileren en snel moe en emotioneel. Ook meteen vitamine d en b12 laten prikken
de waardes waren toen: Tsh 2.0 en t4 19. b12 normaal en d net iets re weinig.
ik slikte 175 mg en ben begonnen bij het eten een vitamine d pilletje

nu moest ik me naar 6 weken weer laten prikken. Ik voelde me al een week niet zo lekker, geen honger, super duizelig, vooral in ruimtes met veel licht.

Bloed laten prikken, meteen na inname van medicijnen want dat kon even niet anders: tsh 21 en t4 16. 150 mg slikte ik

mooi dacht ik, weet ik in ieder geval waar het vandaan komt. maar sinds donderdag voel ik me zo beroerd! ik heb er wel 25 mg bijgekregeb, maar dit is dat levo noggiets gebeuren, daarnaast slik ik 150 mg thyrax.;totaal nu dus 175 mg

ik had eigenlijk woensdag een afspraak maar omdat ik na 200 meter niet verder durfde te rijden door de duizelighwid en daardoor hyperventileren heb ik me ziek gemeld en kan ik gelukkig eind van de middag terecht.

ik ga in ieder geval een doorverwijzing naar de internist vragen, iemand anders nog tips wat ik mee kan nemen naar het gesprek?

alvast heel erg bedankt!
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: TSH boven 20

Bericht door Teun »

Vreemd dat je tsh ineens zo omhoog vliegt terwijl de ft 4 daarin niet echt volgt, deze is wel een stuk lager dan voorheen maar zeker nog acceptabel, maar ik begrijp dat je net je medicatie had geslikt? Dan zal het als je nuchter was geweest een stuk lager moeten zijn. Ik snap dat je door zo' n verandering je echt niet goed voelt. Ben benieuwd wat de huisarts ervan zegt. Ik kan je echter geen advied geven o.d. Succes.
eefje91
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 jul 2016, 14:31

Re: TSH boven 20

Bericht door eefje91 »

bedankt voor je reactie teun!
je vond het zelf ook opvallend dat de t4 nog normaal was..
nu weet ik wel dat mijn kinderarts altijd zei dat de tsh meer zei..

ik zal wel posten wat de huisarts zegt.
Kiek
Berichten: 6745
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: TSH boven 20

Bericht door Kiek »

Hallo Eefje, welkom!

Mensen met een aangeboren hypothyreoïdie hebben vaak een wat hogere TSH dan Hashimoto's.
Zou je huisarts daaraan gedacht hebben, toen je TSH 1 mU/l was met een FT4 van 23 pmol/l?
Misschien stak je FT4 van 23 boven de normaalwaarden uit?
Dan is de reactie van je huisarts wel te begrijpen om je dosis iets te verminderen.

Maar in je tekst staat ook dat je je laat prikken als je je dosis net genomen hebt?
Dat geeft ongeveer tot 4 uur na je inname ook al een wat hogere FT4 met een wat lagere TSH.
De rest van de dag heb je dan waarden die wat rustiger zijn.

Laat je je altijd prikken met je pillen in je maag?

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
eefje91
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 jul 2016, 14:31

Re: TSH boven 20

Bericht door eefje91 »

Hoi kiek,

ik laat me eigenlijk altijd prikken in de ochtend en dan net na.de inname ja, wist niet dat dit zoveel invloed had.

ik ga het zo ook even meenemen!
maar daarbij is mij altijd verteld dat de tsh het beste rond de 1 kan zijn en dat de t4 dan best aan de hoge kant mag zijn, maar goed een huisarts houdt zich natuurlijk vast aan de normaalwaarden.

heb nu vooral last van het extreme hyperventileren. maak me enorm druk en mijn hart zit in mijn keel.. als ik.ga lopen ben ik super duizelig.. als je te laag bent ingesteld, hoe lang duurt het dan gemiddeld dat je je beter begint te voelen?

Groetjes,
Evelien
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: TSH boven 20

Bericht door pga »

Misschien een domme vraag ,maar moet je ook nuchter zijn qua voeding voor het bepalen van lab?
Maw heeft voedsel ook een neg invloed op de labuitslagen?
Of geldt die nuchterheid alleen voor de medicatie die je dan niet moet innemen?
Eekhoorn
Berichten: 162
Lid geworden op: 13 okt 2013, 12:09

Re: TSH boven 20

Bericht door Eekhoorn »

Eefje, wat was je B12-waarde? Ik vraag dat omdat er ook bij een 'normale' waarde (=binnen de referentiewaarden) soms een tekort kan bestaan.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: TSH boven 20

Bericht door Teun »

Pga, je hoeft niet nuchter te zijn m.b.t. eten, maar omdat inname van medicijnen het beste is en ook zo geadviseerd wordt, op nuchtere maag is het hierdoor dat iedereen (behalve degene die ' s avonds slikken) nuchter zijn m.b.t. eten. Maar het gaat erom dat je geen medicatie hebt ingenomen.
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: TSH boven 20

Bericht door Bella »

Beste allemaal,

Wél nuchter, op alle fronten, dus niet eten en geen schildklierhormoon slikken, dat geeft de betrouwbaarste waarden. En probeer altijd zo vroeg mogelijk te laten prikken: ook activiteiten kunnen de waarden beïnvloeden.

De bedoeling van de behandeling is om altijd voldoende schildklierhormoon tot je beschikking te hebben. Uit die nuchtere ochtendwaarden kan je direct afleiden of dat inderdaad het geval is.

Het is jammer dat artsen hier zelden van op de hoogte zijn, terwijl deze kennis anno 2016 royaal voorhanden is.
Wees daarom eigenwijs!

Groet,
Bella
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Plaats reactie