Langer tekort Thyrax Duotab (vers van de pers)

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Langer tekort Thyrax Duotab (vers van de pers)

Bericht door laura »

Langer tekort Thyrax Duotab

Het is en blijft vaag. Alsof deze Thyrax precies hetzelfde kan zijn als de oude Thyrax.
En ook is er nog niets bekend van het inspectierapport.
Het bedrijf Aspen Pharma Trading heeft meer tijd nodig om het productieproces van Thyrax Duotab tabletten op de nieuwe locatie op orde te hebben. De tabletten afkomstig van deze fabriek kunnen naar verwachting vanaf het tweede kwartaal van 2017 geleverd worden. Dat heeft het bedrijf aan het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) laten weten. Het bedrijf Aspen Pharma Trading is houder van de vergunning om Thyrax Duotab in Nederland op de markt te brengen.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
ElsLammie
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 aug 2015, 23:23
Locatie: Emmen

Re: Langer tekort Thyrax Duotab (vers van de pers)

Bericht door ElsLammie »

Ik zag het op RTLNieuws staan inderdaad...

Maar 1 ding weet ik wel... ik ga never nooit niet terug naar Thyrax! :evil:

Ik loop nog steeds met mijn waarden te klooien. Al sinds de nieuwe verpakkingswijze van de Thyrax...
Heb dankzij alle extra onderzoeken inmiddels mijn eigen risico € 385,- er al doorheen gejaagd voor dit jaar :roll: en ik heb het idee dat ik alweer begin te hyperen.

Ik ben nu bijna 10 weken geleden 1 op 1 overgestapt van Thyrax naar Levothyroxine Teva. Ik ben na 4 weken al gaan bloedprikken omdat ik het niet meer trok en uitslag was TSH 0.040,FT3 2.1,FT4 24 toen is de medicatie meteen verlaagd van 225 naar 200.

Het is nu 6,5 weken na verlaging van 225 naar 200 Levothyroxine Teva (ik moet sowieso na 12 weken bloedprikken van de HA) maar ik zit erover te denken om weer eerder te gaan. bij vlagen het idee dat ik weer aan het hyperen ben.
Opgejaagd, hartslag op de hobbel, nergens zin in, ik val af en weinig eetlust (nu vond ik dat in het begin niet zo heel erg want ben door de hypo erg veel aangekomen :o maar moet nu echt opletten)

Ik wacht nog even af, ik moet over 2 weken weer B12 injectie halen.Bovendien is mijn HA met vakantie en zijn vervanger wil ik na vorig jaar echt niet meer heen :( (Die heeft me vorig zomer door laten lopen met alle waardes compleet op de hobbel (B11,B12, Vit D en SK waarden)

Groetjes Ella
ineke
Berichten: 484
Lid geworden op: 08 nov 2014, 17:53

Productiefout vertraagt levering Thyrax

Bericht door ineke »

Productiefout vertraagt levering Thyrax


Schildkliermedicijn pas in voorjaar 2017 beschikbaar
Een productiefout in de nieuwe fabriek in Duitsland is er de oorzaak van dat schildkliermedicijn Thyrax Duotab pas in het tweede kwartaal van 2017 weer verkrijgbaar is voor ongeveer 350.000 patiënten in Nederland, en niet dit najaar zoals eerder gemeld, laat producent Aspen Pharma Trading weten. Over twee maanden komt het bedrijf met de precieze datum waarop het middel weer beschikbaar is.

In januari dit jaar maakte het bedrijf bekend dat het Thyrax Duotab binnen enkele weken niet meer kon leveren, omdat de productie van dit geneesmiddel zou worden verplaatst van Oss naar een nieuwe fabriek in Duitsland. Een medewerker van Aspen Pharma laat nu weten dat er een productiefout aan het licht is gekomen. De fabriek was bezig met de productie, toen een “technisch probleem” werd geconstateerd.

Welk probleem dat is, wil Aspen Pharma niet zeggen. Wel dat hierdoor meer tijd nodig is om te voldoen aan de regulatoire regels voor de Duitse fabriek. Een farmaceutisch bedrijf moet altijd kunnen aantonen dat de kwaliteit van het geneesmiddel in een nieuwe lokatie gelijk is aan de kwaliteit van het oude medicijn. De kwaliteitsverschillen zijn nu te groot, dus moet het productieproces in Duitsland eerst worden verbeterd.


Zeer teleurstellend
De Schildklier Organisatie Nederland (SON) vindt de vertraging “zeer teleurstellend”. Veel patiënten zijn inmiddels geswitcht naar een ander merk. “Er zijn ook patiënten die voldoende tabletten Thyrax hadden tot eind dit jaar, maar nu moet iedereen alsnog op zoek naar een alternatief middel”, aldus Saskia van den Oever van SON. Ze zegt dat veel patiënten moeilijkheden ervaren met het goed instellen van het alternatieve middel. Ook ervaart een deel van de mensen bijwerkingen. Ze hebben pijn aan hun botten, spieren en darmen, maar spreken ook over vermoeidheid, hoofdpijn en zweten.

Patiënten waren in februari boos over de late bekendmaking dat Thyrax Duotab niet meer beschikbaar was. Ze moesten plotseling uitwijken naar een alternatief middel. Apothekers moesten in korte tijd patiënten begeleiden naar een ander middel. Minister Edith Schippers van Volksgezondheid was eveneens ontstemd. De productiestop was voor haar aanleiding om de boetes fors te verhogen voor farmaceutische bedrijven die te weinig voorraden aanhouden en/of te laat bekendmaken dat ze een middel niet meer beschikbaar hebben.

Schippers heeft een wetswijziging aangekondigd waarin de boetes worden verhoogd van € 45.000 naar € 820.000. Tot de wetswijziging is gerealiseerd, heeft ze de maximale boete voor de tussenliggende periode verhoogd naar € 150.000. De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) kan deze boetes opleggen.


Onderzoek IGZ
De IGZ heeft onderzoek gedaan naar de eerste productiestop van Thyraxtabletten van begin dit jaar. De inspectie wil dit onderzoek niet publiceren, omdat een van de betrokken partijen – waarschijnlijk Aspen Pharma – bezwaar heeft gemaakt tegen de publicatie. De IGZ probeert nu openbaarmaking van het rapport te realiseren via de rechter. De inspectie wil niet zeggen of dit onderzoek aanleiding is geweest om Aspen Pharma Trading een boete op te leggen.


Bron: Pharmaceutisch Weekblad 17-08-2016


.
Plaats reactie