Overstap thyrax naar nieuw med: hoe snel bijwerkingen te merken?

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Bep
Berichten: 54
Lid geworden op: 17 okt 2013, 09:37

Re: Overstap thyrax naar nieuw med: hoe snel bijwerkingen te merken?

Bericht door Bep »

Ik ben nog maar 5 weken geleden overgestapt van Thyrax naar Levothyroxine van Teva. Door de vele aanpassingsproblemen waarover ik las, neem ik momenteel nog 'gemixt' in. Ik moest gelijk ophogen met om de dag 0,025 mcg en moet in 6 mnd van 0,050 naar 0,075
Ik begon met 1/4 levo en 3/4 thrax over de week verdeeld. Nu zit ik in week 5 precies andersom: 1/4 thyrax en 3/4 levo. Ik ben wat fitter dan 5-6 weken geleden en viel 1 kg af ondanks een week vakantie en 4x in een restaurant eten. Ook ben ik sneller uitgerust na een wandeling of karweitje.
Heb nu nog geen vervelende bijwerking gehad.


Als ik terugkijk op ruim 5 jaar Thyrax gebruik, had ik toch ook vaak problemen.
10 mnd na de slok kreeg ik Thyrax, maar ik was erg duizelig, vooral bij het opstaan, lamme benen na een karweitje, doodmoe, nergens zin in. Extreme spierpijn, trillende handen, dat verdween na een half jaar ongeveer. Toen werd ik zomaar hypo, doodmoe, de hele dag slapen weer die lamme benen en nergens zin in. Dus ophogen. Na een jaartje werd ik weer hyper en zo schommelde ik heel wat heen en weer. Als ik een half jaar aan een stuk goed was, was het veel. Dus....het kan niet veel erger worden denk ik maar. Gelukkig mag ik bij mijn endo blijven voorlopig en hoeft de HA het nog niet over te nemen.

Misschien is het voor mij gemakkelijker, ik werk al 9 jaar niet meer (leeftijd) en mijn man vangt slechte dagen goed op terwijl ik een dutje doe.
Ik accepteer ook dat ik met ong. 70% van mijn vroegere actieve leven genoegen moet nemen en dat er meer niet inzit voor mij. Want naast de sk ben ik hart- en longpatiënte, werkt mijn slokdarm niet meer, zonder spierverslappers zakt mijn eten niet. Ik heb al levenslang coeliakie en sinds 4 jaar verstopte beenslagaderen en zo'n botontkalking dat ik braces om mijn handen moet dragen anders is de kans op een botbreuk te groot bij HH werk.
Dus....ik ben altijd wel ergens moe van. :D
Laatst gewijzigd door Bep op 01 jun 2016, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Meteoor
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jun 2016, 10:12

Re: Overstap thyrax naar nieuw med: hoe snel bijwerkingen te merken?

Bericht door Meteoor »

Goedemiddag,
Ik ben vanaf vandaag nieuw op dit forum. Ik ben gaan zoeken naar informatie omdat het ook met mij niet goed gaat sinds ik ben overgestapt van thyrax naar euthyrox. Ik ben van 125 thyrax naar 125 euthyrox gegaan begin maart. Sindsdien ben ik vooral moe en duizelig en weinig concentratie en ook geïrriteerde stembanden. Ik ben op mijn werk aanwezig maar ik functioneer zeker niet voor 100%. Ik word er letterlijk en figuurlijk moe van en merk dat ik geen vooruitgang boek. Sinds half april loop ik bij de internist. Ik heb aangegeven dat het door de overstap komt dat ik deze klachten heb maar hij kan dit niet bevestigen. Ik heb de ziekte van Hashimoto al vele jaren. Op 30 juni heb ik een nieuwe afspraak bij de internist maar ik ga proberen morgen advies van hem te krijgen. Afgelopen dinsdag heb ik wel een schildklierecho gehad maar krijg daar pas 30 juni uitslag van. Spoed wordt er niet echt gemaakt bij mijn klachten blijkbaar. Ik hoop zo gauw meer duidelijkheid te hebben. Mijn waardes waren op 15 april goed. Kan het ook zijn dat mijn waardes wel goed zijn maar ik me dan toch zo belabberd voel? Ik moet nog even ontdekken hoe het allemaal werkt op dit forum maar ben blij dat ik even mijn verhaal kwijt kan.
Kiek
Berichten: 6741
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Overstap thyrax naar nieuw med: hoe snel bijwerkingen te merken?

Bericht door Kiek »

Hallo Meteoor, welkom!

Het is erg lastig als je moet overstappen.
Was je met Thyrax goed ingesteld?
Heb je je TSH/FT4 laten prikken, voordat je Euthyrox ging slikken?
En waren je waarden in april gewijzigd?

Hou je waarden goed bij.
Dat is belangrijk.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Rebecca
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jul 2016, 15:38

Re: Overstap thyrax naar nieuw med: hoe snel bijwerkingen te merken?

Bericht door Rebecca »

Hoi, ben sinds nov 2015 over van thyrax naar euthyrax slikte 200 Mg thyrax overgestapt op dit moment ene dag 112 en volgende 125. 1 op 1 overstappen is helemaal niet goed. Voel me nog steeds niet goed, blijft tobben kan lees ik op forum wel 2 jr duren!! Afschuwelijk, veel sterkte. Wordt er vaak ook moedeloos van. Moe moe en nog eens moe
netty1960
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 aug 2016, 10:41

Re: Overstap thyrax naar nieuw med: hoe snel bijwerkingen te merken?

Bericht door netty1960 »

Hallo ik ben ook nieuw op het forum, om mijn verhaal kort te houden ik heb 5 jaar geledenschildklierkanker gehad.Ik heb altijd thyrax 187.5 geslikt, sinds april ben ik overgestapt op levertoxine , ben pas bij mijn endocrinoloog geweest tsh was veel te hoog met de zelfde hoeveel .
Ik moest wat minder van187 naar175, hij vroeg of ik last van hartkloppingen had, ik zij dat het meer fladderen gevoel was.
Ik voel me nog steeds niet lekker mag mischien nog iets minder, kan het zo zijn dat ik na 3 maanden pas klachten krijg van deze medicijnen.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Overstap thyrax naar nieuw med: hoe snel bijwerkingen te merken?

Bericht door Teun »

Ik denk Netty dat je Tsh te laag was en je Ft4 te hoog. Je hoort hier op het forum dat de meeste mensen die van thyrax overstappen moeten minderen met de levothyroxide van Teva of de Euthyrox, heel vervelend. Succes.
netty1960
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 aug 2016, 10:41

Re: Overstap thyrax naar nieuw med: hoe snel bijwerkingen te merken?

Bericht door netty1960 »

Bedankt voor je reactie Teun,
mijn waardes zijn vrij t4 34.5 tsh0.004 m/ul, had de endocrinoloog gebeld dat ik nog steeds last van hartkloppingen had, mocht overstappen weer naar ander merk euthyrox137 had eerst 172mg teva, ivm achtergrond schildklierkanker hadden ze mij altijd hoog ingezet met tyrax.Ikvoelde me achterliggende jaren goed met tyrax178 mg nu voel ik me niet meer goed.
Maak me ongerust dat me hart het begeeft op den duur, ik loop heel de dag te zuchten hartvladerend gevoel, hyperventilatie maak me ongerust, ben nu 6dagen met137 mg euthyrox bezig ben benieuwd waneer ik me weer beter ga voelen, moet over 6 weken bloed prikken.
Gr Netty
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3601
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Overstap thyrax naar nieuw med: hoe snel bijwerkingen te merken?

Bericht door laura »

netty1960 schreef:Hallo ik ben ook nieuw op het forum, om mijn verhaal kort te houden ik heb 5 jaar geledenschildklierkanker gehad.
hallo Netty,

Tip: maak een onderwerp voor jezelf aan in het subforum: http://www.schildklier-forum.nl/viewforum.php?f=13
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Hobby
Berichten: 57
Lid geworden op: 24 jul 2016, 20:45

Re: Overstap thyrax naar nieuw med: hoe snel bijwerkingen te merken?

Bericht door Hobby »

Volgens mij kreeg ik pas na 4 weken klachten en ik ben er nog niet vanaf. Mijn overstap was ergens in juni. Maar de ergste bjwerkingen zijn wel weg. T was wel fors, maar ik wil wel vooralsnog bij euthyrox blijven.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Overstap thyrax naar nieuw med: hoe snel bijwerkingen te merken?

Bericht door Teun »

Netty, goed dat je een flinke stap naar beneden gaat. Het zijn flinke hyperwaardes welke je hebt. Volgens mij niets te maken met teva, wel met het verschil tussen thyrax en teva. Geen wonder dat je hart zo te keer gaat. En verre van gezond. Hoop dat je over een paar weken echt het verschil voelt.
Plaats reactie