Wel of niet griepprik bij actieve Graves?

Als je schildklier te veel hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als block/replace, titratie, radioactief jodium en operatie
Plaats reactie
rinskje
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 feb 2015, 16:39

Wel of niet griepprik bij actieve Graves?

Bericht door rinskje »

Hoi, wat doen jullie? Griepprik halen of niet? Immuunsysteem is al op hol. Toch die griepprik dan ook nog doen? Griep zelf is waarschijnlijk belastender. Toch twijfel ik.

Ik krijg 'm ieder jaar. Toch nu aan het twijfelen.
Gebruikersavatar
Jenny
Berichten: 256
Lid geworden op: 12 sep 2013, 18:24

Re: Wel of niet griepprik bij actieve Graves?

Bericht door Jenny »

Rinskje,

Bij Graves is de immuunsysteem nogal in de war en juist dan ben je gevoelig voor griep.
Ik vroeg het destijds aan mijn huisarts en die vertelde mij dat wanneer hij mij screende (is ene programmaatje voor) ik er uitrolde als griepprikbehoeftige. Ik krijg hem via mijn werk.
Graves' diagnose sinds 2001. Na medicijnkuur hypo geworden. Oogziekte van Graves is behandeld in het AMC. Mijn Graves' Story is te lezen op http://www.duijfathome.nl/graves
Afbeelding
rinskje
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 feb 2015, 16:39

Re: Wel of niet griepprik bij actieve Graves?

Bericht door rinskje »

Beste Jenny,
Dank je wel voor je reactie. Goed argument!
Hartelijke groet,
Rinskje
*anna*
Berichten: 332
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: Wel of niet griepprik bij actieve Graves?

Bericht door *anna* »

Er worden verschillende adviezen gegeven en echt overeenstemming is er niet.
Mijn behandelaar meent dat juist bij een actieve (auto)immuunreactie zoals bij Graves een griepprik een extra belasting is voor het systeem...

Na Graves heb ik nu al jaren hypothyreoïdie, hoor gezien mijn leeftijd bij de risicogroep maar heb me een paar jaar geleden afgemeld voor de griepprik. Mijn lichamelijke weerstand is blijkbaar nog groot genoeg om een aanval van welk griepvirus dan ook te pareren (even afkloppen).

Voor werkers in de zorg is het natuurlijk een ander verhaal. Die moeten er zoveel mogelijk voor zorgen hun kwetsbare zieken/cliënten niet te kunnen besmetten. Kan me zelfs voorstellen dat het in die branche standaard verplicht is. Is dat zo?
Plaats reactie