overschakelen van Thyrax Duotab op Levothyroxine Teva

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Jet52
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 dec 2016, 21:42

overschakelen van Thyrax Duotab op Levothyroxine Teva

Bericht door Jet52 »

Ziekte van Hashimoto .Ik gebruik vanaf 1996 (toen 44 jaar), Thyrax duotab begonnen met 0,25 , langzaam opgevoerd naar 150,en in de loop der jaren teruggeschakeld tot vanaf 2006,1,25 Thyrax duotab (toen 54 jaar)

ik was goed ingesteld, altijd "ïets aan de hoge kant"volgens de huisarts, maar binnen de waarden.
Ik voelde mij prima en we spraken af om elk jaar 1x bloed te laten prikken, indien ik mij niet goed zou voelen dan zou ik me eerder melden.

Tot zover ,ik voelde me goed, was aktief, goed op gewicht, niet moe of andere klachten tot..........mei 2016 (nu 64 jaar)
ivm opraken van de voorraad Thyrax duotab schreef de huisarts mij Levothyroxine Teva voor, dosering 125 gelijk aan de Thyrax Duotab, na 6 weken bloed prikken.

De huisarts belde mij met de uitslag eind juni 2016, met spoed het gebruik minderen naar 100 ivm torenhoge FT4 waarde
Bij de apotheek Teva 100 gehaald maar aldaar werd Thyrax duotab 100 verstrekt, op mijn vraag, werd geantwoord : daar is nog genoeg voorraad van.
Vervolgens dus Thyrax duotab 100 gaan gebruiken sinds begin juli 2016

( ik hoopte dat ik misschien de dans (medicijnmerk overstap) zou ontspringen aangezien in de oers gemeld werd: 2e kwartaal 2017 de fabriek in Duitsland zal weer kunnen leveren) Bij ophalen van Thyrax duotab 100(steeds 3 mnd verstrekking) vertelde apotheek mij, Thyrax duotab NIET MEER leverbaar. Afspraak huisarts gemaakt ik wilde overleggen wat voor mij nu te doen.(ik voel mij sinds september 2016) minder aktief, kouwelijk,traag in denken en handelen, ben tot nu toe 5 kilo aangekomen met eetpatroon onveranderd.Heb gewrichtsklachten, voel me kortademig, ben het niet.

Huisarts(wist niet dat apotheek mij 100 Thyrax duotab had gegeven in mei 2016
stelde voor om dezelfde dag nog een groot uitgebreid bloedonderzoek te doen met snelle uitslag en gelijk te beginnen met Levothyroxine Teva 100
De uitslag van het uitgebreide bloedonderzoek was op alle fronten "prima, als uit een boekje, niks mis volgens de huisarts(maar ik voel me niet goed! ik denk dat ik toch te weinig Thyrax heb geslikt sinds de wisseling,in juli, voor die tijd was er immers niks aan de hand??.(misschien leed ik aan slaapapneu was een vraag van huisarts, volgens mij niet,, ik slik nu 1 week Levothyroxine Teva,voel me nog niet goed.
Over 2 weken terug naar huisarts vertellen hoe ik me dan voel en dan bloedonderzoek opnieuw half januari......
2013 T4 19,20 TSH 0,37 - 2014 T4 16,20 TSH 0,24 - 2015 T4 25,30 TSH 0,05 2016 /6 T4 32,90 TSH 0,02 2016/9 23,20 TSH 0,28
2016/11 TSH 1,730 T4 is niet getest alle andere waarden kreatine calcium bloedbezinking enz zien er normaal uit
Iemand die idee heeft???
Laatst gewijzigd door Jet52 op 07 dec 2016, 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: overschakelen van Thyrax Duotab op Levothyroxine Teva

Bericht door Teun »

Ik denk dat thyrax 100 mcg andere afgifte heeft als de teva 100 mcg en daardoor heb je te weinig t4 binnen gekregen. In de praktijk blijkt dat teva en euthyrox meer afgeeft. Dus als ik jou was zou nog even doorgaan met de teva 100 waar je nu pas weer een week mee bezig bent en nog hypo reageert door te weinig t4 in je lijf van de thyrax 100mcg. Ik zou na 6 weken weer prikken. Wat kom je dan mede door de apotheek die ineens weereen nader merk geeftdan in een vervelende situatie. Succes.
Jet52
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 dec 2016, 21:42

Re: overschakelen van Thyrax Duotab op Levothyroxine Teva

Bericht door Jet52 »

Dank je voor je reaktie, er zit inderdaad niks anders op dan wachten op bloed prikken in januari.
Hopelijk voel ik me dan wat minder opgeblazen en energieker!
Plaats reactie