Zwanger met hypo en tpo antistoffen

mikkie32
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 jan 2017, 17:01

mijn verhaal! zwangerschap, miskraam, levothyroxine en nog steeds verhoogde tsh waarde

Bericht door mikkie32 »

Goedemiddag!!

In 2011 zijn ze er tijdens een echo achter gekomen dat ik een schildklierontsteking had gehad en hierdoor mijn schildklier te langzaam werkte. Een tijdje thyrax geslikt en na een paar maanden was alles weer in orde tot 6-12-2016.

Ik had bloed laten prikken omdat ik zwanger was en ik wilde weten hoe mijn waardes er nu voor stonden.. mijn tsh was te hoog namelijk 7.1 en vrij t4 was 13.9.. een paar dagen later kreeg ik een miskraam en nou was de kans heel erg groot dat het door mijn te langzaam werkende schildklier is gekomen .. Hier baalde ik enorm van!

nov 2015 zat mn tsh op 4.5 en volgens de dokters normen is dit normaal maar voor een goede zwangerschap dient dit onder de 2.0 te liggen en de vrij t4 dient ook hoger te zijn.

Na de miskraam ben ik gelijk gestart met 50 mcg levothyroxine en afgelopen vrijdag weer bloed laten prikken en ik schrok best wel van de uitslag want de tsh waarde was niet verbeterd maar verslechterd. Tsh nu is: 7.3 en vrij t4 was wel iets verbeterd namelijk 14.4.. t3 zit op 1.8.

Wat ik me afvraag is hoe het kan dat mijn tsh waarde niet gedaald is met medicatie?? Wie heeft dit ook meegemaakt?
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: mijn verhaal! zwangerschap, miskraam, levothyroxine en nog steeds verhoogde tsh waarde

Bericht door laura »

hallo Mikkie,

Ik heb je bericht verplaatst naar het subforum over zwangerschap.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
mikkie32
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 jan 2017, 17:01

Re: mijn verhaal! zwangerschap, miskraam, levothyroxine en nog steeds verhoogde tsh waarde

Bericht door mikkie32 »

dank je maar mijn vraag over de tsh waarde die verhoogd is gebleven na mijn miskraam en na medicijn gebruik staat daar wel los van.. dat is eigenlijk ook hetgeen wat ik zo raar vind :?
mikkie32
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 jan 2017, 17:01

tpo antistoffen, waarde meer dan 1000, kan dit wel?

Bericht door mikkie32 »

zojuist heb ik ook de waarde doorgekregen van de tpo antistoffen, positief, hoger dan 1000 en moet 35 zijn.. Kan dit zoveel zijn? :shock:
tsh 7.3 - normaal waarden van het lab zijn: 04. - 4
t3 1.8 - normaal waarden zijn: 1.2 - 2.7
vrij t4 14.4 - normaal waarden zijn: 9 - 23

Er word nog gesproken over een subklinische schildklier maar dit gaat denk ik veranderen met de tpo antistoffen?
Bijna een maand geleden ben ik begonnen met 50 mcg levothyroxine, waardes toen waren
tsh 7.1 (is dus niet verbeterd maar zelfs iets achteruit gegaan)
t3 toen niet op geprikt
vrij t4 13.9 (iets verbeterd)

Per vandaag ben ik omhoog gegaan naar 75 mcg levothyroxine. Kan het zo zijn dat door die hoge tpo waarden mn tsh niks verbeterd is?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: tpo antistoffen, waarde meer dan 1000, kan dit wel?

Bericht door Kiek »

Hallo Mikkie,

Een 'subklinische hypothyreoïdie' onderscheidt zich van een 'hypothyreoïdie' door een nog binnen de referentiewaarden vallende waarde van FT4, bij een te hoge TSH. Deze benaming is onafhankelijk van de al dan niet aanwezigheid van anti-TPO.

"Subklinische" hypothyreoïdie is eigenlijk een rare benaming. Want de te hoge TSH maakt in het algemeen duidelijk dat er een tekort aan FT4 is. Ook al valt je FT4 nog binnen het 'normale' niveau.
En vaak hebben mensen ook met een milde hypothyreoïdie duvels veel klachten, zo blijkt uit de forumverhalen.
Niets subs aan.

Ieder mens heeft een persoonlijke afstelling van de TSH met de FT4.
Die is je bij je ontwikkeling vóór je geboorte al meegegeven.
Binnen de normaalwaarden van het lab van FT4, b.v. 10 - 20 pmol/l zwabbert de FT4 van een mens tussen bijvoorbeeld de 17-19 pmol/l. Of 12 - 14 pmol/l, etc.
Wat zijn de normaaIwaarden in jouw lab? De waarden uit je post hierboven klinken als typische verzamelwaarden van alle NL-laboratoria.

Aanwezigheid van anti-TPO duidt in het algemeen op een mogelijk probleem op het gebied van de schildklier.
Hoeveelheden in duizenden maakt het duidelijker dan in tientallen.

De meeste mensen in deze situatie hebben 'de ziekte van Hashimoto'.
Dit is de meest voorkomende oorzaak van een hypothyreoïdie.
Overigens zijn er óók mensen met een prima werkende schildklier met anti-TPO in duizenden.
Vaak gaat zo'n schildklier in de loop van de jaren toch minder werken.

Laat voortaan je TSH/FT4 altijd 's ochtends vroeg prikken, nuchter, en zonder levothyroxine in je maag.
De TSH/FT4 golven over de dag en nacht in een tamelijk individueel patroon.
Schildklierhormonen zijn zo makkelijk te beïnvloeden, dat zo min mogelijk verstoringen het beste werkt om oude waarden met de nieuwe te kunnen vergelijken.
Daarom 's ochtends vroeg, zonder levothyroxine.


Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
mikkie32
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 jan 2017, 17:01

Re: tpo antistoffen, waarde meer dan 1000, kan dit wel?

Bericht door mikkie32 »

dank je. Ik ga zo naar de dokter en dan zal ik vragen of hij wel weet wat de normaal waarden van het lab zijn.. Vorige x heb ik rond 10u in de ochtend en nuchter geprikt.
Wat ik alleen zo raar vind, is dat mn tsh niet gezakt is met medicatie maar juist verhoogd..
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: tpo antistoffen, waarde meer dan 1000, kan dit wel?

Bericht door Kiek »

Je hoge TSH begrijp ik ook niet, Mikkie.
Misschien gebruik je medicatie/supplementen die je schildklierhormonen beïnvloeden?
Ik lees net dat Clomifen (anti-oestrogeen) de TSH kan verhogen, evenals lithium, dopamine-achtige preparaten en/of amfetaminen en meer.
Herken je mogelijk iets?

Bron:
http://www.thyroidmanager.org/chapter/e ... -function/
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
mikkie32
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 jan 2017, 17:01

Re: tpo antistoffen, waarde meer dan 1000, kan dit wel?

Bericht door mikkie32 »

ja.. mn vriend en ik houden nog weleens van een feestje en hebben met de feestdagen wel het eea genuttigd.. waaronder ook soort van amfetaminen. Wist niet dat dat invloed daarop heeft? dat was ook de laatste x en in 2017 heerlijk rustig aan doen! :) Daarnaast slik ik nog 25mg sertraline, om de dag. Had al wel gelezen dat dat het verbruik van levothyroxine verhoogd. Met de dokter besproken dat ik daarmee niet direct hoef te stoppen. Vanaf morgen wel gelijk ophogen naar 100 mcg levo en dan over 2 a 3 weken bloed prikken. Word ook doorgestuurd naar een endocrinoloog gezien mogelijke hashimoto. Is het zinvol om over 2 weken al bloed te laten prikken? Oja, ik slik verder ook nog preparaten voor zwangeren vrouwen van de kruidvat, multi zwanger, alleen deze pak ik 4uur later, alsmede nu ook mn sertraline en certrizine voor allergie.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: tpo antistoffen, waarde meer dan 1000, kan dit wel?

Bericht door laura »

hallo Mikkie,

Ik zou dat eerst eens aan je arts voorleggen welke supplementen je nodig zou hebben tijdens een zwangerschap.

Hoe zit dat met:
- http://www.apotheek.nl/medicijnen/sertr ... sertraline
- http://www.apotheek.nl/medicijnen/cetir ... cetirizine
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
mikkie32
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 jan 2017, 17:01

Re: tpo antistoffen, waarde meer dan 1000, kan dit wel?

Bericht door mikkie32 »

ben deze toen op aanraden van gyn gaan slikken.. verder veel goede verhalen over gelezen maar kan het altijd nog eens aan endocrinoloog vragen zodra ik daar naartoe ga
Plaats reactie