Wat als TSH stijgt....en het vrije T4 ook ?

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Plaats reactie
Bart1969
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 jan 2017, 11:29

Wat als TSH stijgt....en het vrije T4 ook ?

Bericht door Bart1969 »

Hoi,
Ik ben nieuw op dit forum en heb een voor mij dringende vraag.

Ik heb geen schildklier meer. Nu slik ik sinds het verdwijnen van Thyrax het middel euthyrox. Ik voel mij de laatste tijd echter niet goed. De waarden waar ik mij meest goed bij voel is een TSH van rond de 1.0 en een T4 van rond de 22. Ik slik daarvoor 125 mg euthyrox. Nu bleek 4 weken geleden dat mijn TSH ineens 2.0 was en mijn T4 was 23. Omdat ik mij niet goed voelde met de arts overlegd om naar 137 Euthyrox te gaan. Ik heb op die eerste dag van de nieuwe 137 euthyrox per ongeluk ook nog de 125 mg ingenomen. Ik kreeg door die onoplettendheid heftige druk op mijn hersenen. Die druk is inmiddels wat minder, maar ik voel mij enorm slecht. Vandaag (4 weken later)bleek dat na een bloedtest mijn TSH gestegen was naar 3.2 ??? en mijn T4 maar liefst 26 was.

Dit verklaart mijn belabberde gevoel en het niet kunnen slapen.

Mijn vraag: Mijn TSH moet toch zakken als ik meer euthyrox ben gaan slikken ? Kan mijn stomme fout door het slikken van de dubbele dosis 4 weken later nog steeds mijn hormoonhuishouding ontregelen ? Iemand anders wel eens een stijgende TSH en gelijktijdig ook stijgende Vrij T4 gehad ?

Dank alvast voor jullie gewaardeerde reactie !

Groet van Bart
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Wat als TSH stijgt....en het vrije T4 ook ?

Bericht door Kiek »

Hallo Bart, welkom!

Vier weken na een eenmalige extra dosis van 125 µg zou een rechtgeaarde levothyroxineslikker heus geen kwaad meer moeten doen.
Trouwens, zelfs één dag is al lang.
Ik kan me voorstellen dat je een paar uur na inname misschien een wat snellere pols ervaart, of misschien voel je je prettiger als je je trui uitdoet. Dat is een paar uur later weer verdwenen.
Hoelang ben je al afhankelijk van de levothyroxine?
Misschien is je lab van testmethode gewijzigd?
Waarom is je schildklier eruit gehaald?

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bart1969
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 jan 2017, 11:29

Re: Wat als TSH stijgt....en het vrije T4 ook ?

Bericht door Bart1969 »

Hoi Kiek,

Dank voor je reactie. Ik heb schildklier kanker gehad 13 jaar geleden. Het vreemde is dat ik met de ophoging naar 137 mg een averechts effect bewerkstellig bij de TSH....Die moet toch zakken ipv stijgen naar 3.2 ?

Bart
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Wat als TSH stijgt....en het vrije T4 ook ?

Bericht door Kiek »

Hallo Bart,

Ja, veel TSH's lijken de laatste tijd van het padje af.
Daarom dacht ik dat je lab misschien ook een andere methode heeft ingekocht.
Zijn je ref.-waarden in de loop van het laatste jaar gewijzigd?

Nog even over je eenmalige dubbele dosis.
Je moet je zo voorstellen dat je lijf met jouw dosis een voorraad levothyroxine heeft opgebouwd van gemiddeld 1125 µg.
Bij de een is zo'n voorraad wat meer (en voelt helemaal niets van een dubbele dosis), bij de ander is de voorraad wat minder, en voelt de verdubbeling mogelijk wel iets.

Je verbruikt iedere dag van die voorraad ongeveer 10%.
Maar gelukkig vul je iedere dag zelf weer die voorraad aan met je 125 µg.
Een extra pilletje van 125 µg in die grote emmer voorraad is daarom niet zo héél erg erg.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bart1969
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 jan 2017, 11:29

Re: Wat als TSH stijgt....en het vrije T4 ook ?

Bericht door Bart1969 »

Hoi Kiek,

Wat ik eigenlijk wil weten is of het normaal is, of vaker voorkomt dat ik in september bij gebruik van 137 mg een T4 hadden van 23 en een TSH van 0.66. En nu bij dezelfde 137 mg een T4 van 26 en een TSH van 3.2.....dat is 5 zijn zo hoog.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Wat als TSH stijgt....en het vrije T4 ook ?

Bericht door Kiek »

Nee, normaal is dat niet.
Maar het kan wel voorkokmen dat je lab een andere testmethode heeft aangeschaft om de TSH of de FT4 te testen.
Dat geeft a l t i j d andere waarden.

Misschien weet je huisarts of je lab een nieuwe machine gekocht heeft.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bart1969
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 jan 2017, 11:29

Re: Wat als TSH stijgt....en het vrije T4 ook ?

Bericht door Bart1969 »

Oke...het is dus niet normaal, want er is geen andere methode toegepast door het lab. Wat zou dan een oorzaak kunnen zijn ? En beter nog...heeft iemand anders hier ook ervaring mee ?

Dank maar weer :shock:
Plaats reactie