-

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

Je eerste waarden zijn met een andere methode/essay gedaan, Mark.
Want de ref.-waarden wijzigden.
Het belang is dat alle waarden met hetzelfde essay gedaan zijn, in hetzelfde laboratorium.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Sjips, had ik niet beloofd dat nog eens na te vragen bij het lab? Want ik vermoed dat de 1e ref-waardes enkel zijn wat de huisarts zelf erbij gezet heeft, dus niet de officiele waardes van het lab. Want dan zouden ze namelijk ergens in 2014/begin 2015 van methode veranderd moeten zijn.

Ga ik gelijk ff doen.
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Afgelopen dinsdag weer laten prikken: zelfde tijd (8:00), zelfde lab, nuchter enz. Precies 3 maanden na het vorige lab.

10-4-2017
TSH: 0.19 (0.27 - 4.2 mIU/L)
T4: 23.6 (12.0-22.0 pmol/L)

Oftewel, gevoel dat het al een paar weken niet best is en sinds januari verslechterende is, klopt.
Weer sneller moe, vermoeid, iets meer last van pijntjes en wat pijnlijke spieren. Maar vooral moe (kwam hijgend boven bij de huisarts aan, 2 trappen op...)

Recente waardes:
16/08/2016 0.62 22.7 (voelde me goed, aardig wat fietsen/hardlopen)
27/10/2016 0.61 19.6 (gestopt met hardlopen/fietsen)
10/01/2017 0.93 19.9 (voelde me langzaam beter in m'n vel)

Alle waardes:
https://goo.gl/jZ0XQ3

Volgende week heb ik een afspraak bij de huisarts, eerder lukt niet echt (Pasen, studie).

Ik ga maar eens kijken of ik met passen en meten naar de 118 mcg Euthyrox kom, kleine stapjes.
Daarna maar bezien en bespreken of het zinvol is om via huisarts of internist nog additionele zaken te laten prikken (al 2x vrij grootscheeps gedaan) en of verdere behandeling via internist toch de voorkeur heeft.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

Hallo Marc,

Je lijkt een tikje overgedoseerd.
Dat zie je op je curve.
Ik zal een lijstje bijplakken van de waarden die voor deze curve gebruikt zijn.
De waarden staan niet per se in de juiste volgorde.
MCoumansCurvelablijstApr2017.jpg
MCoumansCurvelablijstApr2017.jpg (11.51 KiB) 1439 keer bekeken
Hartelijke groet,
Kiek
MCoumansApr2017.jpg
MCoumansApr2017.jpg (39.49 KiB) 1439 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Hallo Kiek,

En dank dank dank je wel. Vreemd genoeg kreeg ik geen mail dat je een reactie had geplaatst. Goed dat ik zelf al even keek.

Ja, ik denk dat ik nu toch maar naar de 118 mcg ga. Een dosering die ik al verwachtte, maar die niet zo makkelijk samenstelbaar is. 75+ 1/2*88 is zo'n beetje het enige. Met capsules van Tirosint is dat dus feitelijk onmogelijk. Gelukkig met Euthyrox wel.

Ik heb nu 2 dagen 112 geslikt, 1 dag 118 (110 + 3/4*25) en merk eigenlijk al wat verschil. Bizar. Voor het eerst in maanden weer eens begonnen met koud douchen; voor mij een duidelijk signaal van beer in m'n vel zitten.

Ander punt: vanuit de Data Science opleiding (www.itvitae.nl, zie ook filmpje Nieuwsuur) heb ik aardig wat opties om me verder te verdiepen, o.a. in analyses en data visualisaties. Ik wil dus eens proberen of ik iets met Setpoint kan, kijken of ik dergelijke curves met R kan maken. Daarna met predictie modellen kijken of ik effect van dosis-wijziging kan voorspellen.

Zou ik jou daar eens over mogen benaderen?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

Hallo Marc,

De snelheid van reageren op een dosisverlaging lijkt toch natuurlijk als je gevoelig bent voor dosiswijzigingen, zoals de steilheid van je curve laat zien. Je hebt een meer dan gemiddelde steilheid.
Daarnaast geeft de eerste dag de grootste bijdrage bij het zakken van de voorraad. Dat zie je ook op de opbouw- en afnamecurven.
Iedere dag zakt dat 10%, als je niets inneemt. Dus heb je een voorraad van 1250 µg, dan gaat daar in een klap 125 µg af na 24 uur.

Trouwens, een interessant project, Marc!
Inhoudelijk heb je niets aan mij.
Ik focus me op de praktische kant.
Wel kan ik je via pb een link geven van/naar iemand die de theoretische kant van het onderwerp kent.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Hallo Kiek,

De Paasdagen weer overleefd?

Hier was het (te) druk), met paardrijexamen en tenniscompetitie van m'n dochter (2e Paasdag, 8:15 verzamelen; 13:00 weer thuis). Met een sk die uit het lood is, niet makkelijk.

"meer dan gemiddelde steilheid": hou je dat eigenlijk allemaal bij? Lijkt me nuttig! Niet het bijhouden, dat is - weet ik ondertussen - gewoon uit de berekeningen te halen. Maar het zijn wel interessante gegevens die helpen verklaren waarom de ene mens anders reageert dan de andere.

Juist door van heel veel mensen dergelijke berekeningen te (laten) maken, sk-waardes, doseringen (+merk-info), curves en de kenmerken van die curves (o.a. steilheid, setpoint, de "fit" van de curve etc), dat maakt het mogelijk om nog beter die voorspellingen te doen. Bijvoorbeeld over die genoemde 10%, die zal namelijk per persoon variëren, verwacht ik.

Als je me aan iemand kunt koppelen, graag. Heeft geen haast, ik moet nog een hoop "leren", mar dit is wel een zeer interessant projectje.

Dat advies kom je vaak tegen: om DataScience, MachineLearning etc goed in de vingers te krijgen: zoek een project waar je je echt in wil verdiepen, wat je echt interesseert.

Hartelijke groet,

Mark
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

Hallo Mark,

De Paasrestanten, een half afgemaakte door de (klein-)kinderen op zolder opgedoken nostalgische Kerstmanpuzzel, hier nog prominent op tafel. Zoveel gezamenlijk speurwerk kan ik niet zomaar in de doos vegen. Dus ik moet 'm afpuzzelen, foto maken, opsturen. En dan Klaar is Paas!

Het 'meer dan gemiddelde steilheid' wordt bij de curve vermeld, evenals andere criteria, zoals het set point, de plaats van de curve (links/rechts verschuiving), en de R2 (passingsgraad). Dat zit in die app. Ik fungeer slechts als doorgever van de app-resultaten. Zo leer ik al doende de praktische gevolgen.
Ja, die 10% zal zeker per persoon verschillen. Niet alleen medicatie, leefwijze etc., maar ook afhankelijk van de halfwaardetijd. Die 10% is een gemiddelde.

Als je bedoelt dat je per persoon heel veel waarden verzamelt, met dosering, enzo, dan heb je gelijk.
Dat geeft een helder beeld.
Alle waarden van zoveel mogelijk mensen op een hoop, vernietigt alle zicht op het individu.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Kiek schreef: 19 apr 2017, 10:01
Als je bedoelt dat je per persoon heel veel waarden verzamelt, met dosering, enzo, dan heb je gelijk.
Dat geeft een helder beeld.
Alle waarden van zoveel mogelijk mensen op een hoop, vernietigt alle zicht op het individu.
Van de ene kant wordt een individuele voorspelling beter naarmate je meer eigen waardes hebt.

Van de andere kant, door patronen te zoeken, correlaties in datasets met (en misschien wel zonder) overeenkomsten kunnen individuele voorspellingen verbeterd worden. Bijvoorbeeld omdat je zekerder bent van je berekening.

Of bijvoorbeeld om die 10% beter te bepalen, door individuele + gemiddelde/algemene waardes te combineren in een model, als basis voor voorspellingen (niet gokken, maar berekenen wat de verwachte waarde is +/- standaardafwijking.


Verzamel jij - geanonimiseerd - de uitkomsten van alle setpoint berekeningen?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

Dit onderwerp kan leuke discussies opleveren, Mark!
Alles op één hoop houdt dan in dat jouw FT4 invloed heeft op mijn TSH...
Of andersom. Daar moet je toch niet aan denken?
Maar dat is wel de consequentie van deze wijze van toepassen van statistiek.
Verzamel jij - geanonimiseerd - de uitkomsten van alle setpoint berekeningen?
Ik zal je in huis-, tuin- en keukentermen uitleggen hoe ik die curven behandel.

In de app zitten alle waarden die ik er ooit inzette, met de bijbehorende forumnamen.
En die van mij en mijn familieleden.
Zodra ik een nieuwe set waarde toevoeg, verdwijnt de vorige curve, om plaats te maken voor een gloednieuwe.

Om het nieuwe plaatje op het forum te kunnen zetten selecteer en kopieer ik met Faststone de curve.
Dit deponeer ik in mijn computer in het 'setpoint-kastje' met de forumnaam. Tegenwoordig met maand/jaar.
Vanuit dat 'kastje' kopieer ik het naar het forum.

Dus de allerlaatste set point uitkomsten, met het allerlaatste waardelijstje (zie hierboven) en de allerlaatste app-cijfers (zie hieronder) zitten in de app.
MCoumansSPLijstjeApr2017.jpg
MCoumansSPLijstjeApr2017.jpg (9.63 KiB) 1347 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie