Grote labafwijkingen, relatief weinig klachten?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

FT4 TSH gem. mcg
16 10,7 op 100 mcg Euthyrox
17,6 4,4 op 125 mcg
14,6 10,1 op 137 mcg gedurende 3 weken ,afgebouwd in 3 weken tot 75 mcg wegens vele klachten,FT3 3,7
12,5 12,10 op 50 mcg ,ging gek genoeg heel aardig nog fysiek tot inklappen op TSH 12.Hierna over op Tirosint.

FT4 TSH gem. mcg Tirosint
15,8 3,6 118
16,8 4,6 111
14,4 6.2 100
18 2,9 122
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door Kiek »

pga,

De nauwkeurigheid van waarden bij het bepalen van het set point is belangrijk.
Het laboratorium heeft al een foutmarge van 5 à 10%.
Ook decimalen zijn belangrijk.
Daarom kan ik niet gokken met waarden.
Ik vroeg je om je waarden op een rij te zetten.
Jij bent immers de enige die de waarden kent, en ook de juiste volgorde.

Ongeveer een jaar geleden had je bij je diagnose andere waarden dan nu.
Of misschien heb je er niet alle waarden bij gezet?
Een ander lab is ook mogelijk.

De waarden die de app tevoorschijn tovert, zijn een vingerafdruk van je schildklierhormoonreactie.
En net als een vingerafdruk zijn ze uniek.
Je eerste serie van 6 waarden van vorig jaar is mooi.
Je TSH-reactie op de FT4 is dan kalm: een phi van 0,41 (gemiddeld ca. 0,50). Zo'n phi lijkt me wel prettig. De mijne is het dubbele.
Je passingsgraad is dan >91%. Dat is in dat stadium al heel goed.

Ervaring op het forum leert dat deze passingsgraad nog verbetert of boven de 95% min of meer stilstaat na iedere toevoeging van nieuwe waarden, en de phi blijft dicht in de buurt van de oorspronkelijke phi.

Van je deze week opgeven rijtje Euthyrox-waarden is de passingsgraad slechts 37%, en de phi 0.22.
Met Tirosint is de passingsgraad 69% met een phi van 0.25.
Een dramatisch verschil met de waarden van de lente/zomer van vorig jaar.

Deze afwijkingen zijn bij één persoon niet te verklaren.

Ik las dat je een paar weken na je levothyroxine-start al wilde overstappen op Tirosint.
Je wisselde uiteindelijk aan het begin van dit jaar.
Het is jammer dat je de Euthyrox-suppletie niet hebt 'uitgebuit'.
Je FT4-waarden waren bij de overgang naar Tirosint nog te laag om je lekker te voelen.

Vanwege de onverklaarbare verschillen in waarden in vergelijking met vorig jaar, heb ik de TU-mensen nog niet gevraagd de relatie van levothyroxine met je FT4/TSH waarden te bekijken.

Wil jij ze nog eens bekijken?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

Je eerste serie van 6 waarden van vorig jaar is mooi.
Je TSH-reactie op de FT4 is dan kalm: een phi van 0,41 (gemiddeld ca. 0,50). Zo'n phi lijkt me wel prettig. De mijne is het dubbele.
Je passingsgraad is dan >91%. Dat is in dat stadium al heel goed.
De termen die gebruikt worden zijn mij onbekend :ugeek: :D
Ik las dat je een paar weken na je levothyroxine-start al wilde overstappen op Tirosint.
Je wisselde uiteindelijk aan het begin van dit jaar.
Het is jammer dat je de Euthyrox-suppletie niet hebt 'uitgebuit'.
Je FT4-waarden waren bij de overgang naar Tirosint nog te laag om je lekker te voelen.
Ben overgestapt omdat ik door de klachten gewoon niet meer dan 50-75 mcg kon hebben.

Ben overgestapt in oktober 2016 op Tirosint incl een boterham erbij nu ,en dat levert dan in mijn ogen een betere TSH op bij ong gelijke T4.
Mijn allereerste waardes had ik inderdaad niet toegevoegd maar alleen de latere toen ik al wat uit het dal van de TSH van meer dan 100 gekomen was.
Van je deze week opgeven rijtje Euthyrox-waarden is de passingsgraad slechts 37%, en de phi 0.22.
Met Tirosint is de passingsgraad 69% met een phi van 0.25.
Een dramatisch verschil met de waarden van de lente/zomer van vorig jaar.
Wat is die passingsgraad die zo slecht zou zijn bij Tirosint,maw wat houdt dat in?
Ik heb nl het idee dat ik beter ben in te stellen met Tirosint zonder de onoverkomelijke klachten bij Eythyrox.In feite slik ik de doses die ik bij euthyrox op een lege maag eerst nam ,en die leveren me dan ondanks dat ik erbij eet een beter TSH op.
Bijv 6 weken Euthyrox 125 nuchter gaf een schamele TSH van 4,4 ,een 6 weeks gemiddelde van 122 mcg Tirosint een TSH van 2,9.

Mijn eerdere waardes na diagnose op:
TSH 1,5 en TSH >100:

FT4 TSH gem. mcg
10,9 59 100
12,3 31 100
Al hierboven doorgegeven waardes hierna
16 10,7 op 100 mcg Euthyrox
17,6 4,4 op 125 mcg
14,6 10,1 op 137 mcg gedurende 3 weken ,afgebouwd in 3 weken tot 75 mcg wegens vele klachten,FT3 3,7
12,5 12,10 op 50 mcg ,ging gek genoeg heel aardig nog fysiek tot inklappen op TSH 12.Hierna over op Tirosint.
Na dit inklappen op TSH 12 opgestart Tirosint van 50 naar 112,toen had ik op gemiddeld 101 mcg over 4 weken :
FT4 TSH mcg gem.
15,4 4,6 101
FT4 TSH gem. mcg Tirosint al doorgegeven eerder
15,8 3,6 118
16,8 4,6 111
14,4 6.2 100
18 2,9 122

Bovengenoemde reeks geeft alle waardes mij bekend
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door Kiek »

Vanochtend heb ik een stuk of tien curven gemaakt, pga.
Steeds weer een FT4/TSH toegevoegd en kijken wat er gebeurt.
'k Heb dus de hierboven opgegeven waarden gebruikt, want hier en daar verschilt een decimaal.
Je waarde van FT4 12.5 met een TSH van 12.1 veroorzaakt een 'dramatische' kronkel.

Het lijkt net alsof dat setje waarden niet uitgezwieberd is op de bijbehorende dosis. Te snel geprikt, denk ik.
Je daarvoor bepaalde TSH van 10.1 mU/l smeekt om meer levothyroxine bij 137 µg.
Ik lees dat je toen de levothyroxine zowat afbouwt: want 50 µg is niks met jouw cijfers.
Dat is je gebrek aan ervaring en kennis met waarden en levothyroxine.

'k Heb dat setje eruitgehaald.

Dat je je toen rot voelde is goed te begrijpen.
Met een gewone hypothyreoïdie daal je langzaam af naar een soort van zombie-bestaan.
Daarna zorgt de levothyroxine dat je je steeds beter bewust wordt van je situatie.
De pijntjes, vermoeidheid en andere onwelgevalligheden komen op de voorgrond.

Op het slechtste moment, met nog waardeloze cijfers in opbouw, stap je over op Tirosint-levothyroxine.
Het had evengoed een ander levothyroxine kunnen zijn, zoals teva.
Want iedere toevoeging geeft verbetering.

En je bent er nog niet.
Je hebt je set point nog niet bereikt:
bij een TSH van 1 mU/l zit je op een FT4 van 19 pmol/l.
Dat is met de door jou opgegeven waarden een ideale plek: net iets boven het bijbehorende set point van 18.6 pmol/l en een TSH van 1.45 mU/l.

Jouw TSH reageert heerlijk iets onder het gemiddelde op je FT4. Dat is een mooie plaats voor je phi. Dat wil zeggen dat je niet extreem last hebt van verhogingen of verlagingen van levothyroxine.
PGAmei2017.jpg
PGAmei2017.jpg (41.73 KiB) 1220 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

'k Heb dus de hierboven opgegeven waarden gebruikt, want hier en daar verschilt een decimaal.
Je waarde van FT4 12.5 met een TSH van 12.1 veroorzaakt een 'dramatische' kronkel.

Het lijkt net alsof dat setje waarden niet uitgezwieberd is op de bijbehorende dosis. Te snel geprikt, denk ik.
Dit was gek genoeg juist mijn langste periode ''ooit'' ,meer dan 9 weken prikinterval.Voelde me namelijk relatief wonderlijk goed op 50 .
De voorgaande waardes 14,6 om 10,1 (FT3 3,7 !)plus klachten Euth brachten me juist bij de ha ,gebruikte toen al nog maar een schamele 75 mcg,en zelfs dat ging niet goed...
Je daarvoor bepaalde TSH van 10.1 mU/l smeekt om meer levothyroxine bij 137 µg.
Ik lees dat je toen de levothyroxine zowat afbouwt: want 50 µg is niks met jouw cijfers.
Dat is je gebrek aan ervaring en kennis met waarden en levothyroxine.
Dank u :D
Naar mijn eigen inzichten had ik min 137 mcg Euthyrox nodig zo niet meer,puur lettend op het lab/TSH althans.
Die kennis was er wel maar het lichaam werkte niet mee .Om die TSH van 10,1 ''te krijgen '' had ik dus na 3 weken 137 afgebouwd tot klachten minimaal in de daarop volgende 3 weken.Toen ik op 75 mcg nog niet echt lekker ging lab (10,1) en naar de ha ,Tirosint al besproken toen ,plv. ha wilde nog even door met Euthyrox,dus gedaan (ook om het met mijn eigen ha verder op te pakken).De erop volgende warme zomerse weken had mijn lichaam blijkbaar weinig te verstoken ,want ik klapte pas echt in in toen het weer het ook deed.Ik was in die 9 weken wel overrelaxed maar functioneerde /werkte normaal.Keek ik ook wel van op.

Naar mijn idee moet ik bij de Tirosint ergens om en nabij de 125 mcg uitkomen om me redelijk te voelen,ben er nu mee bezig .Dan zou ik volgens mijn eigen grafiek ontwerp ergens bij een TSH van 2,5 uitkomen.Die 138 mcg ging mis ,lage TSH 's lijken op een of andere manier niets voor mij?
En je bent er nog niet.
Je hebt je set point nog niet bereikt:
bij een TSH van 1 mU/l zit je op een FT4 van 19 pmol/l.
Dat is met de door jou opgegeven waarden een ideale plek: net iets boven het bijbehorende set point van 18.6 pmol/l en een TSH van 1.45 mU/l.
Helemaal eens ,was met 138 mcg al aardig op weg ,in de opbouw met 2 weekjes 138 aan het eind al op FT4 18 en TSH 2,9.
De 4 weken 138 mcg erachteraan liep de boel in de soep,wellicht had ik toen al setpoint waardes,volgens mijn eigen grafiekje zou ik zelfs op 0,5 moeten hebben gezeten,maar zo raar in mijn hoofd (FT4 te hoog?),dat het functioneren in de weg stond ,constant een rood hoofd en stijging bloeddruk systolisch ,vriendin vond dat ik vreemd deed..2 dagen stoppen ,knapte ik al flink van op ,toen nog een week met rood hoofd rond gelopen ondanks lagere dosis,dat laatste fenomeen lees ik trouwens vaker over Tirosint.
Het had evengoed een ander levothyroxine kunnen zijn, zoals teva.
Want iedere toevoeging geeft verbetering.
Klopt bij Euthyrox ging het dan alleen mis voordat ik de noodzakelijke waardes had bereikt ,op het eind kon ik het helemaal niet meer hebben,want op 50 mcg kom je ook bij de bedrijfsarts uiteindelijk...Vandaar Tirosint,het is niet zaligmakend ,maar ik kan ik tot op heden langer mee ''doorladen'' .

Wat mij opviel is dat ik nog een laag acceptabele FT3(3,7) had op een al langer bestaand slecht lab met een TSH van 10,1 en een FT 4 van 14.6,en toen nog 9 weken redelijk door rommelde .
Zou het zo kunnen zijn dat ik al een goede FT3 zou kunnen produceren op een wat hogere TSH dan het setpoint aangeeft? Zijn zulke gevallen bekend?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door Kiek »

Ja, dat kan.

Je aangegeven hoeveelheid FT4 van 14.7 kan best een FT3 van 3.7 opleveren.
Het is de vraag of die FT3 van 3.7 wel jouw basishoeveelheid is. (En dus 'goed' is).
Waarschijnlijk ligt ie iets hoger.

Dat zal zichtbaar worden als je het set point te pakken hebt.
De FT3-waarden lijken prioriteit te krijgen van het schildkliersysteem.
En het hééél lang uit te houden, zonder een krimp te geven.
Verwar de FT3 niet met de T3.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

Nou Kiek ,Tirosint vaarwel gezegd daar FT4 feitelijk dalende was maar TSH er nog mee door kon ,hypogevoel etc.(laatste FT4 15,5 en TSH 3,3)

Over op de Thyrax ,aanzienlijk actiever geworden

Mijn innamebeleid is hetzelfde gebleven dus medicatie om middernacht en direct een boterham met kaas er achteraan .Voor het beter vrijkomen med. wordt de tbl wat fijn gekauwd .
Gestart met 150 mcg ,bleek wat te enthousiast ,al ging ik als een speer .Dus dan maar 2 weken 125 en daarna 2 weken 150 mcg ,ging prima.
Toen lab en tot mijn stomme verbazing(tabletten met eten ,gemiddeld 137,5 over 4 weken ) zat mijn lab al zowat op je setpoint .

FT4 18 en TSH 2.Wonderbaarlijk.Neem aan dat mijn setpoint hetzelfde blijft na deze waarde?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door Kiek »

Hallo PGA,

Ja, je set point blijft ongeveer gelijk.
Ik heb je hoogste hypowaarden weggehaald.

De vorm van je curve wijzigt vrijwel niet.
Je set point heeft een FT4 van 18.4 pmol/l met een TSH van 1.67 mU/l.
Je phi is 0.42 en de passingsgraad 76.8 %.

Een switch naar Thyrax lijkt mij aantrekkelijk vanwege de kleuren.
Die extra check mis ik best.
PGAAug2017.jpg
PGAAug2017.jpg (40.81 KiB) 1077 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

Dat is snel,dank!

Ik zit nu vast op 150 mcg ,proberen dat vol te houden dan volgt het setpoint vanzelf hoop ik.
Een switch naar Thyrax lijkt mij aantrekkelijk vanwege de kleuren.
Die extra check mis ik best.
Ik naam aan dat je op de kleurstoffen doelt?

Wel opvallend ,de soort met de meeste toevoegingen en over het algemeen hoogste doseringsbehoefte ,geven bij mij de beste labwaarden n.b. met eten en tot op heden geen reactie op de toevoegingen.125 mcg Thyrax werkte al beter dan 125 mcg Tirosint.

Ongelooflijk die verschillen tussen al die merken.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

Nadat ik weer eens ging hyperen op een dosis die geen schokkende TSH verlaging gaf(FT 4 18 om TSH 2)
verlaagd naar 132 mcg ,na 5 weken FT4 16,9 en TSH 3,1 ,voelde me er aardig bij,sliep goed .
Paar dagen na prikken nu weer hyperklachten ,gespannen gevoel en een bloeddruk die systolisch weer omhoog schiet (174/90) .Weer een dag overslaan maar weer .Ik snap het ook niet meer met zo'n TSH.Begon de laatste dagen weer slecht te slapen ,gisterenavond overgeslagen ,prima geslapen.Alsof ik een afwijkend afstelpunt heb .
Een jaar geleden toen ik mijn Euthyrox had afgebouwd wegens klachten ,had ik een TSH van 10 ,maar een FT3 van 3,5...
Plaats reactie