Te hoge dosis??

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: Te hoge dosis??

Bericht door Bella »

Hoi Dina,

Leuk, die telepathie :lol:

En mooi dat je minder hypert.
Wat je zegt: de waarden over twee weken vertellen niet het hele verhaal. Dat doe jij. Goed instellen op schildklierhormoon neemt tijd, en kan alleen maar als je je klachten zelf serieus neemt, hyper of hypo. Dat is beste kans op een dokter die dat ook doet. Zou me er geen zorgen over maken. Wel (bondig) de gebeurtenissen opschrijven en dat meenemen naar de arts. Verder blijven duimen voor goede slaap en verdwijnen van rotgevoel.

Groet,
Bella
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Te hoge dosis??

Bericht door laura »

Bella schreef: 12 aug 2017, 13:30 Richtlijnen zijn nog steeds TSH rond 1, FT4 mag hoognormaal zijn.
Dat van die hoognormale FT4 staat nog wel in de NHG-standaard.
Op basis van een eerdere versie van Thyroid Manager.
Inmiddels denkt Wiersinga daar anders over: https://schildkliertje.blogspot.nl/2015 ... je-t4.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Dina
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 jun 2017, 21:54

Re: Te hoge dosis??

Bericht door Dina »

UPDATE

Gisteren had ik een afspraak bij een endocrinoloog, niet meer bij de huisarts dus. Ik had hem 2w geleden al gebeld omdat ik het gevoel had te hyperen en ik het niet zag zitten nog 2w de 75 mcg l-thyroxine te blijven nemen tot ik bij hem terecht kon. Hij zei dat ik 1dag moest overslaan en dan 50 nemen.

Dus gisteren bij hem, bevestigde hij hashimoto en een verdikking van de schildklier (door aan de hals te voelen).

Moet nu afwisselend 50-75-50-75.... nemen tot mijn volgende afspraak bij hem -binnen 6w- dan bloedname en echo.

Had de laatste dagen op 50 weer last van moeilijke stoelgang, moe (moeilijk uit bed geraken) en jeuk... is dit laatste een symptoom van hypo?

Groten!
Dina
Laatst gewijzigd door Dina op 24 aug 2017, 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Te hoge dosis??

Bericht door Patricia31 »

Ik weet niet of jeuk een specifiek verschijnsel is maar obstipatie wel. Moeheid kan bij beide voorkomen.
Bij hypoklachten hoort wel een droge huis en daardoor misschien jeuk?
Daarnaast, ben je bekend met diabetes? Een wat hogere bloedsuiker kan veel jeuk geven en helaas ben je door de ziekte van Hashimoto ook gevoeliger voor het krijgen van diabetes.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Te hoge dosis??

Bericht door Teun »

Hallo Dina, als ik jou was zou ik voorlopig deze dosering aanhouden 50-75. Geef je lichaam de tijd om te wennen zou ik zeggen. Als je weer gaat switchen weet je nog niet waar je staat.
Wat de moeilijke stoelgang betreft kan het inderdaad komen van je schildklier, maar er zijn zoveel andere redenen. Ik heb er ondanks dat ik goed zit ook veel last van, ik weet echter dat mijn waardes oke zijn en ik me verder ook goed voel.
Denk ook niet gelijk aan andere vervelende auto immuunziektes, je bent nog niet goed ingesteld en jeuk kan overal van komen.
Maar als je 2 weken geleden aan het hyperen was kun je nu echt nog niet door 2 weken een lagere dosis te hebben geslikt zover zijn dat je nu in de hypo waardes zit, de werkingsduur van de levo is heel langzaam. Daarbij ben je nu naar om en om gegaan, dus weer iets verhoogd.

Je klachten van je schildklier zullen nu echt nog niet over zijn, dat loopt achter je waardes aan en je bent nog aan het in stellen. Heel langzaam zal het veranderen naarmate je waardes beter worden.
Probeer geduld te hebben, bijt je even door deze gevoelens heen en probeer de tussenliggende periode niet aan de schildklier te denken.
Over 6 weken weet je hoe je staat met deze nieuwe dosering en hoe je je daarop voelt, eigenlijk heeft het dan pas zin om weer te prikken en eventueel bij te stellen.
Dina
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 jun 2017, 21:54

Re: Te hoge dosis??

Bericht door Dina »

Dank je, voor jullie reacties.

@Teun: ik hou me zeker aan de dosis, nu aangegeven door de endocrinoloog, van 50-75-50-75... gedurende de komende 6weken. Daarna eindelijk een betrouwbaar bloedbeeld en op weg naar juiste instelling.

Ik volg ook yoga nu en probeer dagelijks een meditatieoefening te doen, waardoor ik hoop alles wat te kunnen laten rusten in m'n hoofd, wat alles ten goede zal komen.
Dina
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 jun 2017, 21:54

Re: Te hoge dosis??

Bericht door Dina »

Hier ben ik weer.
We zijn een klein jaar verder.

Na het hyperen, even op 75-50-75-50 gezeten, dan gewoon 75, dan 100.

Op de 100 enige tijd goed gegaan, zelfs 3 kilo vermagerd ;-)

Maarrrrrr...
Sinds 3 maanden heb ik een eczeem om u tegen te zeggen. Echt over m’n HELE lijf. Ben van huisdokter na 3 consultaties doorgestuurd naar dermatoloog, die me ook weer verder doorstuurde naar een collega dermatoloog in het UZAntwerpen. Niemand vond de reden voor mijn dagelijks terugkerende eczeem, van kop tot teen. (Je zag meer eczeemhuid dan normale huidskleur).
Ze namen bloed, urine, deden een biopsie, niks kon deze hevige reactie verklaren.

Tot ik op consult ging in het UZA en de prof van dienst resoluut zei dat het door de schildklier kwam. Dat dit niet op punt staat en daardoor mijn lichaam deze huidreactie vertoont.
M’n endocrinoloog (waar ik sowieso een week later een afspraak mee had) lacht deze theorie volledig weg. Week later weer controle bij dermatoloog en vertel de reactie van de endo, waarop de dermatoloog erg op haar tenen getrapt is en me zegt dat daar bewijs van is (relatie schildklier en eczeem), waarop ik zeg dat ik haar echt wel geloof, maar dat ik gewoon brief wat de endo me zei.
Nu had de endo mn bloed niet geprikt, omdat ie nog een bloedresultaat van een maand voordien kon zien in m’n dossier van bij m’n huisarts, waarop m’n TSH 3 was.
Het bloedresultaat dat de dermatoloog die dag prikte zei: TSH 5, waarop die de endo overrulede en me op 125mcg zette.
(Dat neem ik nu ondertussen 4,5 week)
Ga binnen 5 dagen naar andere endocrinoloog (die verbonden is aan het UZA, net als dermatoloog) om een 2e opinie te vragen.

Na enkele weken op cortisonen (32mg) in combinatie met 4 anti-allergiepilletjes per dag én een pilletje tegen de astma (wat ik niet heb, maar blijkbaar zou dat ook invloed hebben op allergieën), mocht ik de cortisonen gaan afbouwen, van 16, over 8, naar 4 en dan.... Daar ging het mis. Ik had tijdens de cortisonen ook nog steeds eczeem (en toch nog fel moet ik zeggen, maar ‘minder’). Toen ik uiteindelijk op 4mg per dag zat enkele weken, moest ik 4-0-4-0...doen. Nu, de dag nadat ik 0 had genomen, stond ik weer hé-le-maal VOL. Dermatoloog gebeld, die zei dat ik terug elke dag 4 moest nemen voor een week en nadien 4-2-4-2... Daar zit ik dus nu op. Elke dag na 2 genomen te hebben de dag voordien, sta ik weer vol, als ik dan 4 moet nemen, komt het er nog altijd door maar is het toch wat minder.

Ondertussen ben ik op 3 weken 9 kilo aangekomen. Ik ga 3x/lopen en let normaal op m’n voeding (vegetariër sinds enkel maanden). Zo goed als geen zoet of snoep of chocolade tussendoor, wel fruit en 2liter water per dag.

Ik ben een beetje ten einde raad.

KORT:
Nu al 3 maanden over m’n hele lichaam eczeem
Laatste 3 weken 9 kilo verdikt (duidelijk alleen buikvet en borsten) >>niet zwanger

Kan m’n schildklier terug achteruit zijn gegaan waardoor ik dus die huiduitslag zo fel heb (volgens dermatoloog) én weer zo fel aankom??
Een 4-tal maanden geleden had ik voor het eerst het gevoel dat ik m’n dosis l-thyroxine gevonden had (100mcg), maar 1,5 maand later slaat alles weer om en heb ik buiten het eczeem en het verdikken weer last van vergeetachtigheid, broze nagels, dof haar en haarverlies, kramp in voet, droge uit...

Iemand die kan raad geven??
Dank je!
Dina
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 jun 2017, 21:54

Re: Te hoge dosis??

Bericht door Dina »

Iemand?😧
Dina
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 jun 2017, 21:54

Re: Te hoge dosis??

Bericht door Dina »

Dank je voor je antwoord.

Ik zal dan m’n laatste (6e week) ingaan op 125... Ik heb je theorie van auto immune huidziekte oiv de andere auto immune ziekte die ik heb (Hashimoto) eens gaan opzoeken en kom uit bij iets wat SCLE zou noemen...

Kan het dinsdag eens voorleggen aan nieuwe endo, of donderdag aan m’n dermato.

Groeten!

PS: Andere reacties nog steeds zeer welkom
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Te hoge dosis??

Bericht door Teun »

Gelukkig heb ik geen last van eczeem o.d. Lijkt me heel vervelend. Als ik je goed begrijp ben je al bij een dermatoloog geweest die er weinig van kon maken maar het onder het nog niet goed ingesteld van je schildklierhormoon schuift.
Nou moet ik zeggen dat ik wel weet dat een schilferige huid veelvoorkomend is maar over eczeem zoals jij beschrijft heb ik nog nooit iets van gehoord. (Maar ik lees ook niet alles).
Behalve dat je moet zorgen dat je schildklierwaardes goed worden zou ik als ik jou was terug gaan naar de professor met het verzoek verder te onderzoeken. Desnoods stel je de vraag over eventuele auto immuunaandoening als hij daar zelf al niet aan gedacht heeft, hij heeft immers een bioptie genomen. Wat ik wel typerend vind is dat je het eczeem hebt zitten over je hele lijf en niet op bijv. Blote delen, plooien erptc. Dus ik ben benieuwd wat er uiteindelijk uitkomt en of er een relatie is met de schildklier. Succes. Een eventuele allergietest kan heel veel andere dingen uitsluiten die misschien in de gedachten van de arts opkomen.
Plaats reactie