Zwanger, dilemma hoeveel euthyrox

Suffie
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 jan 2017, 08:33
Locatie: Noord-Holland

Zwanger, dilemma hoeveel euthyrox

Bericht door Suffie »

Hoi! Ik heb al 10 jaar hypothyreoidie. In het begin heel actief geweest op de toen bestaande forums. Veel geleerd en ook later actief gebleven, dat is de laatste jaren gestopt.
Ik hoop dat jullie even met me mee willen denken mbt mijn tweede zwangerschap.

Ik heb eerder succesvol een zwangerschap doorstaan met thyrax, waarbij mijn ft4 in het bovenste kwart van de referentiewaarden zijn gebleven. Mijn TSH is overigens altijd <0,2 dus ik heb hem niet genoemd hieronder (ik heb de waardes wel).

Nu ben ik 2,5 jaar later opnieuw zwanger maar het rammelt nog een beetje. Sinds januari aan euthyrox begonnen, daar heb ik wel iets minder van nodig... Maar ik heb nog nooit een enigszins goede dosering gevonden...

Eerste zwangerschap met thyrax:
Positieve test: thyrax 150 -> 200
2mnd later is hier nog 12,5 of 25 mcgr bijgekomen.
Ft4 altijd tussen 19-22 (ref 12-22) gebleven. Altijd nuchter getest.

Maar nu de tweede zwangerschap euthyrox:
26-05 : ft4 21.3
22-06 : 137 -> 125 (hypersymptomen)
27-07 : 125 -> 162 positieve test.
02-08 : ft4 27.4 162->150
21-08 : ft4 19.0
08-09 : ft4 17.0 (niet nuchter)
14-09 : ft4 16.0 (nuchter)

Ik heb een week te vroeg positief getest deze keer, dus toen al opgehoogd, misschien had ik pas 4aug moeten verhogen, omdat officieel de testdag was.
Maar anyway. Gezien de succesvolle verhoging in de eerste zwangerschap met 33% dacht ik deze nu ook nodig te hebben. Het is me wel duidelijk dat eurhyrox "harder" binnenkomt dan thyrax vroeger.
Ik heb nu, sinds gister, zelf opgehoogd 150->162,5. mijn internist is sowieso met vakantie. maar ik vraag me af of het niet te weinig is?
Zal ik er nog 12,5 of misschien 6,25 bij doen?

Normaal ben ik wel van het even afwachten maar het gaat nu om mijn zwangerschap. Ik ben niet panisch dat het misgaat ofzo, maar wil wel streven naar optimalisatie.

Alvast bedankt voor jullie reacties :)

Edit: ik heb het ook voor het eerst in jaren echt heel koud weer, slaap onder dubbel dekbed terwijl mijn man onder een lakentje slaapt bijv.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Zwanger, dilemma hoeveel euthyrox

Bericht door Kiek »

Gefeliciteerd, Suffie!

In een andere reactie zag ik TSH-waarden die nog zichbaar zijn.
Zal ik je waarden in de app zetten?
Wie weet lukt het toch met je waarden, ondanks je lage TSH's.
Je gaat waarschijnlijk altijd in de vroege ochtend nuchter en zonder levothyroxine naar het lab?
Misschien kan een curve je een beeld geven over je schildkliersituatie en zo behulpzaam zijn bij beslissingen over dosering.

Dag!
Kiek

PS: 't Is hier momenteel 7 graden. Ook koud!
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Suffie
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 jan 2017, 08:33
Locatie: Noord-Holland

Re: Zwanger, dilemma hoeveel euthyrox

Bericht door Suffie »

Hoi Kiek! Dankjewel!
Als dat helpt graag! Ik heb echter van de laatste 2 geen tsh. Zal ik alle waardes uit het ziekenhuis even op een rijtje zetten?

Referentiewaarden Ft4 12-22 en Tsh 0,3-4,5:

08-04-2016 19,1 / 0,07 niet nuchter (16u)
05-07-2016 18,3 / 0,06 (10u)
30-08-2016 16,3 / 0,08 (10u)
27-01-2017 20,1 / 0,14 niet nuchter (16u)
26-05-2017 21,3 / <0,05 niet nuchter (12u)
02-08-2017 27,4 / 0,05 (9u)
21-08-2017 19,0 / <0,05 (9u)

De andere uitslagen die in de andere reacties/topics staan daar kan ik iig niet digitaal bij, dat zijn uitslagen van de huisarts en die hanteert andere refwaarden
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Zwanger, dilemma hoeveel euthyrox

Bericht door Patricia31 »

Hiep hiep hoera!
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Zwanger, dilemma hoeveel euthyrox

Bericht door Kiek »

Deze TSH's zijn inderdaad te laag voor de app en dus niet bruikbaar, Suffie.

Dan alleen iets algemeens:
Je waarden zijn afwisselend nuchter en niet-nuchter.
Zo zijn je waarden minder goed met elkaar te vergelijken.
Omdat je TSH's chronisch te laag zijn, veel lager dan de laagste ref.-waarde, denk ik dat je chronisch overgedoseerd bent.

Je FT4-waarden zwieren flink: vorig jaar 16.3 pmol/l en vorige maand 27.4 pmol/l.
Komt dat door dosiswijzigingen?

Je huidige waarde van 16 pmol/l is er eentje van de nuchtere vroege ochtend.
Omdat je de levothyroxine ná deze uitslag inneemt, stijgt je FT4 over de rest van de dag en nacht, en is deze nuchtere FT4 van 16 pmol/l de laagste over 24 uur.

Misschien kan een andere internist in het ziekenhuis je adviseren?

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Suffie
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 jan 2017, 08:33
Locatie: Noord-Holland

Re: Zwanger, dilemma hoeveel euthyrox

Bericht door Suffie »

Mijn ervaring is dat andere internisten altijd niet genoeg op de hoogte zijn van hoe het goed is.

Mijn ziekenhuis is 70km rijden helaas (heen en terug samen) dus als het even kan dan combineer ik het bloedprikken met een andere afspraak. In de zwangerschap is het ook niet mogelijk om nuchter te blijven ivm overgeven, maar dan neem ik wel een broodje maar nog niet de pillen. Ik weet dat nuchter prikken belangrijk is.
Bij de huisarts laat ik wel altijd nuchter prikken omdat dat wel haalbaar is om nuchter te zijn. Maar mijn zkh haal ik nuchter lang niet altijd. De laatste waarde (van 14-09) is ook nuchter van de huisarts. (omgerekend naar zelfde refwaarden).

Ik ben aug2015 bevallen en sindsdien zijn al mijn waardes en hormonen van de rel. (In de zwangerschap al eigenlijk), ben helemaal door de molen geweest maar er is niets uitgekomen, behalve cortisol aan de bovengrens en insulineresistentie (heb sowieso al type 1 diabetes). En dan ook nog moeten overstappen van thyrax naar euthyrox hielp ook niet. Ben nog niet stabiel geweest met euthyrox voordat ik zwanger werd.

Ik zit helaas muurvast in het ziekenhuis 35km verderop en ik kan er niet zomaar weg *lang verhaal (work in progress).

Wat ik wel weet is dat er in zwangerschap alleen naar ft4 gekeken wordt en dat het belang van de baby nu boven die van mij staat. Zou er nog 6,25 bijkunnen om binnen de refwaarden ft4 te blijven? Met de thyrax durfde ik wel te spelen maar die eurhyrox komt sneller binnen en ik had er nog geen grip op.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Zwanger, dilemma hoeveel euthyrox

Bericht door Kiek »

Wat een ellende dat je niet terecht kunt bij een vervanger van je internist!
Weet je zeker dat een collega van je internist niet uit je papieren zou kunnen komen?

Je hebt ook nog andere kwalen.
En meer medicatie.
Gebruik je nog T3?

Je huisarts kent de noodzaak.
En kan desnoods advies vragen aan de internist.

Sterkte, Suffie!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Zwanger, dilemma hoeveel euthyrox

Bericht door laura »

Beste dames, ik verplaats deze discussie naar het subforum over zwangerschap.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Suffie
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 jan 2017, 08:33
Locatie: Noord-Holland

Re: Zwanger, dilemma hoeveel euthyrox

Bericht door Suffie »

Nee ik gebruik geen t3. Mag niet ook in de zwangerschap toch? Verder heb ik nog meer aandoeningen idd die invloed hebben zoals type 1 diabetes en momenteel (weer) hyperemesis gravidarum....
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Zwanger, dilemma hoeveel euthyrox

Bericht door Kiek »

Akelig dat je je nu zo rot voelt, Suffie.
Maar het is voor een pracht doel.

Ja, als je zwanger bent is T3 niet gezond.
Omdat je vroeger HmnH bezocht, waar het gebruik van T3 gepropageerd werd, haalde ik het naar boven.

Ik hoop dat je maandag gerustgesteld wordt door je huisarts of internist.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie