-

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Floortje
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:46

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Floortje »

Zelfde tak van sport dus ;)
Ben avondhoofd in verpleeghuis.
Leuk! Verpleegkundige dus?
Het verpleeghuis is in de avond/nacht geen werkterrein meer voor mij. Ben nog steeds niet in staat avond-/nachtdiensten te doen tgv Hashimoto.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door pga »

Floortje schreef: 21 sep 2017, 18:45
Zelfde tak van sport dus ;)
Ben avondhoofd in verpleeghuis.
Leuk! Verpleegkundige dus?
Het verpleeghuis is in de avond/nacht geen werkterrein meer voor mij. Ben nog steeds niet in staat avond-/nachtdiensten te doen tgv Hashimoto.
Ik was en ben avondmens en als vpk nog steeds alleen werkzaam in de late dienst,ook om dezelfde redenen als die van jou ,wisseldiensten zitten er voor mij ook niet in.
Kiek
Berichten: 6739
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

Jullie praten over B12 in relatie tot je schildklierhormonen.
Wat is de norm om binnen referentiewaarden actie te ondernemen?
In 2010 en 2011 bleek ik een tekort aan D te hebben (35 pmol/l). Aangevuld met D3 naar 93 pmol/l. Ook werd B12 bepaald: 210/ 167/ 184/ 178/ 214. Bij ref. 107-675 pmol/l.
Hoe en door wat wordt bepaald of een waarde omhoog gesjord moet worden? Of juist niet?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Kiek schreef: 22 sep 2017, 12:23 Ook werd B12 bepaald: 210/ 167/ 184/ 178/ 214. Bij ref. 107-675 pmol/l.
Hoe en door wat wordt bepaald of een waarde omhoog gesjord moet worden? Of juist niet?
Bij die referentiewaardes is hier net wel/net niet sprake van het zogenaamde "grijze gebied".
In dergelijke gevallen moet er eigenlijk - als je ook klachten hebt die kunnen passen bij B12-tekort - verder gezocht worden. O.a. door MMA en homocysteine te bepalen.
Ook moet er dan nagedacht worden over de oorzaak van het tekort.
Daarvoor kan o.a. antistoffen intrinsieke factor / parietale cellen bepaald worden.

Zie o.a. ook de links in die leeslijst van BigEndo5 congres.

Er wordt overigens te pas en te onpas geroepen dat Hashimoto en B12-tekort samen gaan, maar uit onderzoek kan ik daar niks anders dan de normale comorbiditeit over vinden. En kom dan ok niet hoger dan max 10% vd mensen met Hashi zou B12tekort hebben.

En even afwachten wat Floortje vandaag nog te weten komt.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door pga »

Kiek schreef: 22 sep 2017, 12:23 Jullie praten over B12 in relatie tot je schildklierhormonen.
Wat is de norm om binnen referentiewaarden actie te ondernemen?
In 2010 en 2011 bleek ik een tekort aan D te hebben (35 pmol/l). Aangevuld met D3 naar 93 pmol/l. Ook werd B12 bepaald: 210/ 167/ 184/ 178/ 214. Bij ref. 107-675 pmol/l.
Hoe en door wat wordt bepaald of een waarde omhoog gesjord moet worden? Of juist niet?
Je B12 waardes houden nou ook weer niet echt over .Ben zelf B12 gaan gebruiken bij klachten me baserend oa op onderstaand bedrijfsartsenartikel.
http://home.kpn.nl/koudum-2/B12/B12mrt2011.pdf
Er wordt overigens te pas en te onpas geroepen dat Hashimoto en B12-tekort samen gaan, maar uit onderzoek kan ik daar niks anders dan de normale comorbiditeit over vinden. En kom dan ok niet hoger dan max 10% vd mensen met Hashi zou B12tekort hebben.
Mark,

Nou Wolffenbuttel baseert zich dan mogelijk op andere onderzoeken?
https://home.kpn.nl/hindrikdejong/Schild-2016.htm
''B12 tekort en Hashimoto hypothyreoidie gaan nogal eens hand in hand '' stelt hij toch.
Laatst gewijzigd door pga op 29 sep 2017, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

pga schreef: 22 sep 2017, 13:04 Nou Wolffenbuttel baseert zich dan mogelijk op andere onderzoeken?
https://home.kpn.nl/hindrikdejong/Schild-2016.htm
''B12 tekort en Hashimoto hypothyreoidie gaan nogal eens hand in hand '' stelt hij toch.
Ja die quote en dat document ken ik. Ik ga het hem eens direct vragen (mag hem mailen, gaf hij aan).
Hij noemt zelf overigens ook geen cijfers.
En zelfs bij 10% treft het nog altijd ruim 40-50.000 mensen, dus ja, da's best veel.

Juist het niet noemen van cijfers leidt dan gelijk tot dit soort vormen van "zie je wel". Ook de FB-groep B12 plaatst dat doc regelmatig.

Overigens - als die relatie duidelijk(er) zou zijn - dan zou er bijvoorbeeld allang het advies zijn om bij diagnose Hashimoto ook B12 te prikken en te blijven monitoren. Zelfs Coeliakie wordt niet standaard gecontroleerd en ook dat komt in de combi zo'n 8% voor.


Aangezien ik mezelf nog steeds niet de oude voel, is ook B12 iets wat ik maar ben gaan volgen - just to be sure.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door pga »

Aangezien ik mezelf nog steeds niet de oude voel, is ook B12 iets wat ik maar ben gaan volgen - just to be sure.
En je kan het zo kopen en eens proberen ,schadelijk is het niet.
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

pga schreef: 22 sep 2017, 13:51
Aangezien ik mezelf nog steeds niet de oude voel, is ook B12 iets wat ik maar ben gaan volgen - just to be sure.
En je kan het zo kopen en eens proberen ,schadelijk is het niet.
Ja en nee. Een B12-tekort kan vele oorzaken hebben (denk aan vegetarisch eten, maag-operatie, slechtwerkend maagzuur), maar kan ook autoimmuun van aard zijn: pernicieuze anemie, autoimmune gastritis (AIG). Dan is er vaak een opname probleem en dat verhelp je niet met voeding, noch met tabletten. Sterker nog, de tabletten gaan een goede diagnose wel eens in de wegzitten: dan zijn waarde ok, maar het werkelijke tekort op weefselniveau blijft.

https://www.gmed.nl/de-kunst-van-een-di ... er-en-b12/
Kiek
Berichten: 6739
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

Dank jullie voor alle informatie!
De eerstvolgende keer in het lab ga ik weer B12, homocystine en meth.malonzuur aankruisen.

Het artikel voor bedrijfsartsen uit Koudum is superinformatief.
Begrijp ik goed dat de Friezen een grotere kans hebben?
Heeft de regio in Friesland waar de meeste huisartsen goed B12-geïnformeerd zijn, te maken met het meer voorkomen van het B12-tekort?
Ik heb voor het meerendeel fries bloed...
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Kiek schreef: 22 sep 2017, 14:11 Begrijp ik goed dat de Friezen een grotere kans hebben?
Lijkt me logisch, zwak stelletje daar boven in het stoere Holland...

Maar inderdaad, ik vind dat een bijzonder zinnetje, al gaat dat enkel over 1 variant/oorzaak van B12-tekort.

En het is dat jij het nu opbrengt, anders zijn dat de zinnetjes die je bij 1e én 2e lezing wel leest, maar niet registreert (als Limburger...)
Plaats reactie