-

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Floortje
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:46

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Floortje »

Gezien jouw klachten kan het inderdaad zeker geen kwaad om toch nog eens B12, MMA en homocysteine te prikken. Je weet maar nooit.
Ben benieuwd Mark.

Mijn TSH & fT4 heb ik inderdaad vorige week ook nog even meegeprikt: 0,86 en 18,0 - hoewel wat te vroeg want pas sinds 4 sept. dosis levothyroxine verlaagd (1x/week 88 mcg en overige dagen 75 - in plaats van 2x/week 88) omdat ik me hyper voelde.
Volgens degene die ik sprak van B12 instituut zou de schildklierfunctie bij Hashimoto vaak lastiger in te stellen zijn bij een B12 deficiëntie.
Ik zou nog artikelen toegestuurd krijgen over combi Hashimoto en B12 deficiëntie; dus wordt vervolgd.
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Een deel van de aarzeling zit waarschijnlijk in het feit dat er hierna weinig tot niets meer te onderzoeken valt.
En het besef dát er al met m'n internist (nu met pensioen) eens naar gekeken is, ik geen antistoffen heb, kennelijk vitamines goed opneem (hoge D, hoge B6) en ook verder geen andere tekorten oid heb.
Floortje
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:46

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Floortje »

Mark:
Een deel van de aarzeling zit waarschijnlijk in het feit dat er hierna weinig tot niets meer te onderzoeken valt.
En het besef dát er al met m'n internist (nu met pensioen) eens naar gekeken is, ik geen antistoffen heb, kennelijk vitamines goed opneem (hoge D, hoge B6) en ook verder geen andere tekorten oid heb.
Ik heb ook geen positieve antistoffen IF
/ parietale cellen, maar die zijn in veel gevallen ook negatief. Dus zegt niks. Mijn vit D is goed. B6 was laag normaal en nu weer normaal. B1 zelfs verhoogd terwijl ik niks slik.
Je hebt trouwens wel een reden om evt een tekort te hebben; je had toch een parasitaire infectie (naast Hashimoto)
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Punt met die infectie: die heb ik ook al eerder gehad, zelfs voor Hashimoto geconstateerd werd en anderhalf jaar voor eerder genoemde B12-waardes.

Maar goed, ik neig er wel naar om het nog te checken. MMA en HCY zijn per slot van rekening nooit getest (ferritine wel, ook hoog)
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door pga »

Kiek schreef: 22 sep 2017, 12:23 Jullie praten over B12 in relatie tot je schildklierhormonen.
Wat is de norm om binnen referentiewaarden actie te ondernemen?
In 2010 en 2011 bleek ik een tekort aan D te hebben (35 pmol/l). Aangevuld met D3 naar 93 pmol/l. Ook werd B12 bepaald: 210/ 167/ 184/ 178/ 214. Bij ref. 107-675 pmol/l.
Hoe en door wat wordt bepaald of een waarde omhoog gesjord moet worden? Of juist niet?
Nou Kiek gezien bovenstaand verhaal van Floortje misschien ook eens laten nakijken incl MMA etc?
Je waarden zijn ongeveer gelijk aan die van Floortje...
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door pga »

Dit onderwerp begint trouwens aardig ''hot'' te worden .We zitten al op 26 pagina's ,met grote voorsprong veruit het populairste topic in de hyporubriek :)
Floortje
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:46

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Floortje »

Nou Kiek gezien bovenstaand verhaal van Floortje misschien ook eens laten nakijken incl MMA etc?
Je waarden zijn ongeveer gelijk aan die van Floortje...
[/quote]

De vraag is ook: heb je klachten, Kiek?
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door pga »

Floortje schreef: 30 sep 2017, 08:58 Nou Kiek gezien bovenstaand verhaal van Floortje misschien ook eens laten nakijken incl MMA etc?
Je waarden zijn ongeveer gelijk aan die van Floortje...
De vraag is ook: heb je klachten, Kiek?
Da's ook belangrijk ,maar met een waarde van 200 zou ik toch alvast preventief periodiek wat controleren .
Laatst gewijzigd door pga op 30 sep 2017, 14:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Floortje
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:46

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Floortje »

Ja, inderdaad. Bij een B12 waarde rond 200 is het wel goed om MMA en homocysteine te prikken. Indien één of beiden verhoogd zijn is het - zelfs zonder klachten - een B12 tekort en om klachten te voorkomen goed om toch te gaan behandelen.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door pga »

Floortje schreef: 30 sep 2017, 14:08 Ja, inderdaad. Bij een B12 waarde rond 200 is het wel goed om MMA en homocysteine te prikken. Indien één of beiden verhoogd zijn is het - zelfs zonder klachten - een B12 tekort en om klachten te voorkomen goed om toch te gaan behandelen.
Lage Minimumwaarde Nederland:
In Nederland wordt een waarde onder de <148 pmol/L als een vitamine B12-tekort beschouwd. Echter is wetenschappelijk aangetoond dat een waarde van onder de <550 pmol/L degradatie geeft aan het hersen- en ruggenmergvocht. 3 4
Het NHG (wetenschappelijke vereniging van huisartsen) houdt een grijs gebied aan tot en met 250 pmol/L 5. Is uw waarde in dit grijze gebied dan kan uw huisarts beslissen om over te gaan tot behandeling.
Veel B12-instanties over de wereld houden <300 tot <450 pmol/L aan als grijs gebied. 6
B12-Serum Waarde Interpretatie
< 148 pmol/L Vitamine B12-tekort (Nederland)
< 250 pmol/L Grijs gebied NHG 5
< 300 tot < 450 pmol/L Grijs gebied B12-instanties over de wereld 6
< 550 pmol/L Grijs gebied wetenschappelijk aangetoond 3 4
http://vitamineb12tekort.nl/vitamineb12 ... testen.php
Laatst gewijzigd door pga op 30 sep 2017, 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie