Grote labafwijkingen, relatief weinig klachten?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door Patricia31 »

Je hebt het over de verandering van de TSH maar deze volgt als het ware de FT4.
Waarschijnlijk hyper jij bij een FT4 van 18 en hoger en voel jij jezelf beter bij een waarde onder de 17.
Ik ken het en voel precies hetzelfde dus neem die TSH voor lief en richt je op de FT4
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door Kiek »

Gelukkig heb je nu goed geslapen.
Met slechte slaap gaat alles mis.

Je set point staat vrijwel ongewijzigd op een FT4 van 18.39 pmol/l (was 18.4) met een TSH van 1.67 mU/l.

Instelpunten veranderen door bijvoorbeeld een gewijzigde hormoonmelange.
Maar wie weet heb je in deze periode gewoon meer rust nodig, waardoor je gevoeliger bent voor de in principe nachtelijke wat onregelmatige schildklierhormoonniveau's van een avondslikker?
Bijlagen
PGAtrOkt2017.jpg
PGAtrOkt2017.jpg (41.15 KiB) 1378 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

Patricia31 schreef: 19 okt 2017, 11:20 Je hebt het over de verandering van de TSH maar deze volgt als het ware de FT4.
Waarschijnlijk hyper jij bij een FT4 van 18 en hoger en voel jij jezelf beter bij een waarde onder de 17.
Ik ken het en voel precies hetzelfde dus neem die TSH voor lief en richt je op de FT4
Richtte me idd al op de FT4 ,onder de 17 lijkt toch het beste uit te pakken .Alleen een passende dosis voor langere termijn werkt nog niet echt .125 te hypo ,132 gaat tijdje goed ,137 ook ,maar in beide gevallenhyper na paar weken .Blijft alleen nog over 125 en 132 om en om.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

Maar wie weet heb je in deze periode gewoon meer rust nodig, waardoor je gevoeliger bent voor de in principe nachtelijke wat onregelmatige schildklierhormoonniveau's van een avondslikker?
@Kiek

Denk het niet.
Over naar 130 en weken geweldig slapen ,tot paar dagen terug (doorgeschoten).Avond overslaan en snurken maar weer .Het lijkt toch echt dosisafhankelijk.
Waar ik wel sterk op lijk te reageren is plotse temp stijgingen .Buitentemperaturen omhoog (zoals afgelopen dagen),T4 behoefte omlaag lijkt het ,ook al is het lab helemaal niet zo best .Zie ook mijn eerdere opmerking over die malle laag normale FT3 bij een slechte TSH van 10 in hartje augustus.Zat gewoon op de fiets ,terwijl ik in de winter bij een TSH van 6 al van de kaart ben.Ik zit raar in elkaar.
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door Patricia31 »

Dat fijne afstellen is inderdaad een lastige.
Ik nam tot voor kort ook 5 dagen een dosis en 2 dagen net iets meer en dat leek goed te gaan. Door het medicament 2 x per dag de halve dosis te gaan innemen ben ik ook weer over het randje gegaan waardoor ik nu weer op 6 dagen de ene dosis en 1 dag de iets hogere dosis probeer.

Weet je, soms is het ook gewoon even proberen en jij voelt het ook snel of je te hoog of te laag zit.
Ben je soms ook hoog sensitief want mijn HA zegt dat hoog sensitieve mensen precies voelen wat er in hun lichaam ontspoort.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

HSP ,inderdaad.Op Schildklierforum zitten er ook een stel ,het is allemaal erg herkenbaar hoe ''we'' op de med reageren.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

Patricia31 schreef: 19 okt 2017, 13:00 Dat fijne afstellen is inderdaad een lastige.
Ik nam tot voor kort ook 5 dagen een dosis en 2 dagen net iets meer en dat leek goed te gaan. Door het medicament 2 x per dag de halve dosis te gaan innemen ben ik ook weer over het randje gegaan waardoor ik nu weer op 6 dagen de ene dosis en 1 dag de iets hogere dosis probeer.
Op wat voor labwaarden voel jij je senang?
Patricia31
Berichten: 349
Lid geworden op: 18 nov 2015, 18:00

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door Patricia31 »

Oh echt dat had ik nog niet terug gelezen.
Kiek heeft ooit voor mij het setpoint uitgerekend en dat ligt net iets boven de 16.
Het Lab in Tilburg werkt niet met decimalen maar zolang het 16 is voel ik mijzelf oke en als ik mij niet goed voel komen daar meestal waardes van 15 of 17/18 uit.
Maar misschien voel jij jezelf wel beter net iets onder jouw setpoint van 18,..
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

Hoe snel daalt je T4 eigenlijk als je een dag overslaat ,heb wel eens gelezen 10% ,maar ik weet niet of dit voor 1 of meerdere dagen gold.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door Kiek »

De eerste stopdag is een daalder waard.
Daarna afnemend.
Na een week is de helft over.

Zie plaatje op.
https://schildkliertje.blogspot.nl/2014 ... e-van.html
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie