Wil iemand meedenken?

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
Maira
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 mei 2016, 20:02

Re: Wil iemand meedenken?...Kiek?

Bericht door Maira »

Dank Bella,

Daar heb ik iets aan ;)
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Wil iemand meedenken?...Kiek?

Bericht door Kiek »

Maira, een TSH is niet iets statisch.
Het niveau beweegt chronisch, waarbij 's nachts de waarde het hoogst is, die het best 's ochtends vroeg nog door het lab bepaald kan worden.
Gemiddeld over 24 uur kan deze TSH-waarde best 3 mU/l bedragen.
Ook hebben mensen met wat overgewicht gemiddeld wat hogere TSH's dan mensen die gewoon gebouwd zijn.

Zelfs liefhebbende ouders kunnen vaak niets toevoegen aan het geluk van hun kind.
Misschien is je buurmeisje volop in het proces om zelf te leren voor zichzelf te knokken.
En dat valt heel vaak niet mee.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Eekhoorn
Berichten: 162
Lid geworden op: 13 okt 2013, 12:09

Re: Wil iemand meedenken?...Kiek?

Bericht door Eekhoorn »

Maira schreef: 25 nov 2017, 13:14 Daar heb ik iets aan ;)
Eens. Het tot nu toe verrichte lab-onderzoek is erg beperkt. Een uitgebreider onderzoek, inderdaad in combinatie met goed kijken wat nu precies de klachten zijn en hoe die zich ontwikkelen, lijkt me de beste insteek om verder te komen.
Maira
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 mei 2016, 20:02

Re: Wil iemand meedenken?...Kiek?

Bericht door Maira »

Kiek schreef: 27 nov 2017, 12:21 Maira, een TSH is niet iets statisch.
Het niveau beweegt chronisch, waarbij 's nachts de waarde het hoogst is, die het best 's ochtends vroeg nog door het lab bepaald kan worden.
Gemiddeld over 24 uur kan deze TSH-waarde best 3 mU/l bedragen.
Ook hebben mensen met wat overgewicht gemiddeld wat hogere TSH's dan mensen die gewoon gebouwd zijn.

Zelfs liefhebbende ouders kunnen vaak niets toevoegen aan het geluk van hun kind.
Misschien is je buurmeisje volop in het proces om zelf te leren voor zichzelf te knokken.
En dat valt heel vaak niet mee.
Dat weet ik Kiek,
Je gaat voorbij aan alle klachten die ze ervaart.
Het zijn wel symptomen die bij een schildklierprobleem kunnen horen.
Maar dat hoeft het natuurlijk niet te zijn.
Ik vroeg me alleen af hoe je als het zo is...dit kunt laten uitzoeken.
Vind het jammer dat je zo kort door de bocht reageert.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Wil iemand meedenken?...Kiek?

Bericht door Kiek »

Maira schrijft:
Mijn vraag hier is om mee te denken over hoe ze erachter kan komen wat ze fysiek mankeert.
Beste Maira,

Je bent hier op een schildklierforum.
Er is een groep mensen met een schildklierkwaal die zich inmiddels een jaar of twintig vastbijten in de theorie van de schildklier.
Jouw vraag was of er iets met haar schildklierwaarden aan de hand is, met name vanwege die ratio T3/rT3.
Dat is een terechte vraag op een schildklierforum.

Het antwoord geeft je blijkbaar geen oplossing.
Dat is jammer.

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Wil iemand meedenken?...Kiek?

Bericht door Teun »

Maira, wat de toekomst zal uitwijzen kan natuurlijk niemand zeggen.
Bij jou zeg je dat je al jaren klachten had en volgens jou toen ook een schildklieraandoening had maar de waardes goed bleven.
Volgens mij heb je dan echt geen schildklieraandoening ook al komt er jaren later uit dat je dan een hypothyreoidie hebt. Wat er dan toen ook geweest mag zijn, geen hypothyreoidie.
Bij een subklinische hypo is een van de waardes ook afwijkend wat hier ook beslist niet het geval is.
Probeer dit dan ook voor je buurmeisje los te laten en geef haar eventueel advies om de huisarts te vragen haar door te sturen naar een internist om eerst andere onderzoeken te doen en eventueel lichamelijke oorzaak op te sporen.
Soms lukt dat, maar soms kan er ook niets gevonden worden en lost het probleem zich gelukkig meestal uiteindelijk zelf op hoe vervelend de periode daar aan voorafgaand ook is.
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Wil iemand meedenken?...Kiek?

Bericht door rosan »

Hi Maira,
lief dat je meedenkt met je buurmeisje. De schildklierwaardes lijken inderdaad goed. (Al kan dat best op een vriendelijkere manier gebracht worden, in plaats van je een soort van de les te leren waar het hier een beetje op begon te lijken).
Ik begrijp dat je je met deze klachten zorgen maakt. Het lijstje van Bella zou al wat meer inzicht kunnen geven, want er kan zeker een (andere) lichamelijke oorzaak achter zitten. Al hoeft dit niet, maar het is wel iets om uit te sluiten.
Schildklierproblematiek gaat gepaard met klachten die bij heel veel ziektebeelden passen. Dus het blijft iets lastigs!
Mocht de huisarts niet willen meekijken/meewerken, dan stel ik voor te wisselen van huisarts. Ik ben laatst 2 keer gewisseld en zit nu helemaal op mijn plek. Je moet niet iemand hebben die met alles wat je wilt en zegt meegaat en meedoet (huisartsen fungeren immers als poortwachters), maar wanneer iets een serieuze klacht blijft, moet daar gewoon naar gekeken worden.
Sterkte voor je buurmeisje!
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: Wil iemand meedenken?...Kiek?

Bericht door Bella »

Hoi Maira,

Voor de zekerheid maar nuchter en zo vroeg mogelijk via de huisarts TSH en FT4 laten prikken: dat geeft een duidelijk beeld. Als er (subklinische) hypothyreoïdie speelt, zie je dat aan die waarden.

Good luck,
Bella
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Wil iemand meedenken?...Kiek?

Bericht door laura »

hallo Maira,

Je schreef:
De uitslagen vallen idd binnen de referentiewaarden.
Alleen de FT4 vind ik iets aan de lage kant.
Zoals een endocrinoloog mij eens uitlegde: een laagnormale vrijT4 past bij een gezonde schildklier.
Bij iemand die geen levothyroxine slikt, is die vrijT4 vaak laagnormaal.

Ik begrijp niet zo goed dat jij jouw eigen situatie op je jonge buurvrouw projecteert.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: Wil iemand meedenken?...Kiek?

Bericht door Bella »

Ik heet dan wel niet Maira, maar ik begrijp het wel.
Het is namelijk geen projectie, het is willen helpen en je niet neerleggen bij de onzorgvuldigheid van de globale blik.

Als je door eigen ervaringen, gekoppeld aan kennis en intuïtie, scherp bent geworden op bepaalde details, kan je problematiek waar dokters zelden aan toekomen soms toch voor het voetlicht brengen.

Voor mensen die verloren lopen omdat hun arts hen niet serieus neemt, kunnen ervaringsdeskundigen met een open blik en uithoudingsvermogen soms het verschil maken tussen teloorgang en redding.

Dus kunnen we dan nu stoppen met de kruisverhoren en de processen-verbaal?

Maira is hier op het forum gekomen met vragen over de schildklier.
Die beantwoorden waar mogelijk, verkeerde veronderstellingen vriendelijk weerleggen, je niet laten meeslepen door de boosheid of geïrriteerdheid van enkelen over woorden en toon: zo werkt behulpzaamheid.

Ik tref het hier meestal aan en dat is geweldig.
Laat dat zo blijven!

Groet,
Bella
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Plaats reactie