Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Over partners en familieleden met schildklierziektes. Over werk en sport. Over gewicht en afvallen.
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Bella »

Boe, wat ellendig, Florence.

Als ik al je berichtjes doorneem, zou ik inderdaad zeggen: angst voor de angst. Je ziet het als het ware stapelen: onzekerheid, googelen, vragen stellen, weer onzeker worden van de antwoorden enz. Dat is een vicieuze cirkel. Niet iets om je voor te schamen, wel beslist aanpakken en doorbreken.

Zelfs als er iets anders (fysiologisch, lichamelijks) onder ligt, moet dat eerst boven water gebracht worden. Dat lukt niet zonder goede hulp. Overleg toch weer met je huisarts. Zeg gewoon dat oxazepam en verapamil (= ongeschikt voor jouw problematiek) geen oplossing bieden. Probeer goed te luisteren naar zijn afwegingen, laat hem desnoods een paar keer herhalen wat hij voorstelt. Als je het eng vindt, spreek dat uit, zodat hij je kan geruststellen.

Dat je liever eerst fiat krijgt van Rijnstate snap ik, toch morgen GEEN levothyroxine nemen. Het enige effect dat je daar van zult hebben is RUST.

Heel veel sterkte!
Bella

PS Vitamine D ziet er ook al prima uit, daar hoeven we niet meer te zoeken. Jij intussen mág niet meer googelen... :roll:
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Knoffie »

Florence, we kunnen elkaar de hand schudden. Jij afgelopen nacht op de 1e hulp gelegen en ik afgelopen zondagavond (hartritme werd maar niet normaal). Zou dat dan echt allemaal van die schildklier afkomen? Wat speelt er nog meer. Ben benieuwd wat het Rijnstate morgen zegt.

Bella, op zich is er met google niks mis mee. Ik zoek ook heel veel op maar wil niet zeggen dat ik me gek laat maken door wat ik lees. Het is maar wat je met die informatie doet en van welke sites je de informatie haalt.
Overigens had ik uitslagen binnen Calcium binnen de ref.waarde maar vit D staat op 33.2 en dat is te laag. Morgen zal ik vragen aan de vu wat nu....oh en cortisol 0.518 (0.074-0.497). Klein beetje verhoogd dus. Kennelijk heb jij hier erg veel verstand van....is die verhoging minimaal of moet er naar gekeken worden. Zie mijn draadje "graag advies" voor meerdere uitslagen.

Florence sterkte en ben benieuwd morgen
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Bella »

Hoi Knoffie en Florence,

Natuurlijk is er niks mis met googelen. Maar als je in zo’n uiterst wankele positie (ziek, ongerust, bang, verhuizing op til = stressfactor nummer 1) bent als Florence dan neemt de onzekerheid teveel toe. Ook ik heb door schade en schande (wanhoop!) moeten leren dat kappen met zoeken, rust nemen en vogeltjes kijken de kans op een oplossing van de problemen juist vergroot: je hersenen moeten gelegenheid krijgen om uit al die archiefkasten met informatie de goeie laatjes open te trekken. Dat lukt gewoon niet als je de druk blijft opvoeren. Slapen, lachen, buiten zijn; dat is allemaal nodig om terug in balans te komen.

Ik lees de paniek (mij niet onbekend!) in Florence’s berichten. ‘Kalmeren, geruststellen, kwinkslag’ wijst dan een vriendelijke stem (vermoedelijk die van mijn moeder) de weg...

Knoffie, jouw vragen zal ik straks in jouw eigen onderwerp beantwoorden.
Eerst even eruit met de hond.

Groet,
Bella
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Kiek »

Fantastisch dat je hebt afgebouwd, Florence.
Als je FT4 wat lager is dan ben je iets duffer.
Doe het dus lekker kalm aan.
En laat je TSH/FT4 na een week weer eens bepalen.
Het gaat heus goed.
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Bella »

Hoi Florence,

Aan het tijdstip van je berichtje te zien, slaap je niet, of laat, of slecht?
Heel hard achteruit gaan klopt niet met staken van 25 mcg levothyroxine.
Dat verdwijnt immers maar langzaam uit je lichaam.

Wil je hier (nog) eens precies opschrijven wat je aan andere medicatie gebruikt?
Oxazepam dus, hoeveel, wanneer? Nog andere pillen?
Is er iemand die je opvangt?

Misschien ‘n beetje gek, middenin de nacht, maar een stevige warme maaltijd geeft soms ook betere slaapkansen...

Sterkte, hoop gauw van je te horen.
Bella
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Knoffie »

Hoi Florence,

Las dat je gestopt bent met de levothyroxine.
Hoe gaat het nu met je?

Groetjes Knoffie
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Bella »

Ha Florence,

Blij dat je hier weer boven water bent!
Maar rottig voor je hoe het allemaal gaat.

Zo op afstand is het heel moeilijk inschatten wat er aan de hand kan zijn.
Schildklier lijkt zich goed te houden (TSH); het fijne daarvan weet je pas over een paar weken.
Die zorgen kan je nu dus even parkeren, op een mooi bosweggetje bijvoorbeeld.

Oxazepam zeker laten staan, je reageert er slecht op.
Goed eten en goed slapen is nu het belangrijkst!
Extra stress wegwapperen, als ‘n lastige vlieg, kssht...
Zit je erg in met de verhuizing, of loopt dat wel goed?

Er komt heus wel een antwoord!
Vertrouw maar op die good old Flo van voor het misliep.

Sterkte!
Bella
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Bella »

Hoi Florence,

Ja, levothyroxine is schildklierhormoon.
Maar ‘hormonale disbalans’ kan van alles betekenen.
Je gynaecoloog bedoelt er vermoedelijk geslachtshormonen en overgangsdingen mee, de internist/endocrinoloog schildklierdingen en ga zo maar door.

Dat je uit evenwicht bent, is duidelijk; hoe dat komt niet.
Ook in het ziekenhuis hebben ze geen rare dingen kunnen vinden.
Maar ze namen je wél serieus (ik ook), anders was je wel weggestuurd.

Daarom aandacht voor de kant die we eerder ‘angst voor de angst’ noemden.
Richt je op goed ademhalen en rustige bezigheden, op ontspanning.
Moeilijk, snap ik best, maar ongeveer het enige dat je zelf kan bijdragen.

Houd moed,
Bella

PS Over hormonen lezen?
Hier ‘n aardige uitleg: https://www.gezondheidsplein.nl/menseli ... /item45087
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Knoffie »

Hmm, ik had ook al zo'n vermoeden dat er iets niet klopte toen je niet reageerde. Blij dat je het ziekenhuis weer uit bent.

Of het nu tussen je oren zit of dat er inderdaad sprake is van een hormonale disbalans je zit er maar mooi mee. Ik herken dat trillen in lijf en leden wel. Maar zolang het "gejaagde" gevoel ook in je hoofd zit is het afschuwelijk, zeker als de nacht begint te komen, slapen kan dan niet. Uiteraard ook erg vervelend dat er geen kalmeringstabletje helpt. Bezig blijven is misschien een optie? Of misschien is oestrogeen inderdaad een optie om uit te proberen als het om overgangsklachten gaat.

Heel veel sterkte en ik hoop voor je dat de rust snel terugkeert.
Groetjes Knoffie
Kiek
Berichten: 6738
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Kiek »

Hallo Florence,

Wat een allemachtige ellende dat angstgevoel je zo kan overweldigen!
Ik had geen idee dat de overgang deze invloed kan hebben.

Over niet al te lange tijd ga je terug naar Nederland.
Dat kan een creatieve bezigheid zijn (hiep hoi, leuk de boel op jouw manier om je heen organiseren).
Kijk je uit naar je terugkeer naar NL?

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gesloten