Terug van lang weggeweest

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Gast1

Re: Terug van lang weggeweest

Bericht door Gast1 »

Tja, zo kun je er naar blijven kijken.

Feit is, dat ook de levothyroxine (T4) in dierlijk schildklier hormoon exact gelijk is aan de levothyroxine (T4) in een pilletje en gelijk aan de levothyroxine die de schildklier maakt(e).
Alleen maakt de schildklier ook nog een beetje T3 en hele kleine beetjes T2 en T1 (maar wat die doen is nog niet echt duidelijk).
En ja "vroegah was alles beter", toch...?

Ik ben best blij met allerlei vormen van vooruitgang.

Het recept van Thyrax is niet veranderd, de samenstelling is ook nog exact gelijk gebleven (of je moet natuurlijk de oude en nieuwe bijsluiter niet willen geloven).

Enne, over die centen-kwestie: levothyroxine pilletjes zijn niet bepaald een vetpot voor de fabrikant (en misschien ligt daar ook wel een beetje een probleem: alles moet tegenwoordig 100% kwaliteit en 0% kosten).
www.medicijnkosten.nl: ruim een eurootje voor 30stuks (1 maand)...
Schermafdruk van 2017-08-30 15-54-53.png
Schermafdruk van 2017-08-30 15-54-53.png (30.78 KiB) 690 keer bekeken
Gast1

Re: Terug van lang weggeweest

Bericht door Gast1 »

Kiek schreef: 30 aug 2017, 15:35 Mark schrijft:
Al is er een tendens dat die bandbreedte verder verkleind gaat worden: 95-105.
Dat schreef de NIH 10 jaar geleden ook al.
Het kan blijkbaar niemand iets schelen, of de onderzoekers zijn er zich niet van bewust, dat dit medicijn een nauwe en individuele therapeutische werking heeft. Anders was er toch allang onderzoek gedaan.
(Misschien weet iemand nog een farmaceutisch onderzoeker met een schildklieraandoening?)
Een van de redenen voor Merck om een nieuwe formule te maken, had te maken met die ontwikkeling; in de VS ten minste. Of dat verder doorzet, geen idee.

Maar de meetmethodiek faalt, want er wordt op gezonde mensen getest en dat blijkt dan vervolgens niet te vertalen naar mensen mét hypothyreoïdie. lijkt wel uit de vele berichten rondom Merck/Levothyrox/nouvelle formule...
Fijn dat voor een gezond lichaam de oude en de nieuwe formule gelijk werken; voor de meesten mét hypo dus niet automatisch, niet zonder controle en meestal toch een dosis aanpassing.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Terug van lang weggeweest

Bericht door Kiek »

Uit de reacties op het forum van Vivre sans thyroïde lijkt het dat de nieuwe formule eerder onderdosering dan overdosering geeft. In Nederland was eerder sprake van overdosering dan onderdosering.

Mark schrijft:
Maar de meetmethodiek faalt, want er wordt op gezonde mensen getest en dat blijkt dan vervolgens niet te vertalen naar mensen mét hypothyreoïdie.
Het bioequivalentie-onderzoek lijkt dus een ritueel dat uitgevoerd moet worden om goedkeuring te krijgen. Meer niet.

Overigens begrijp ik uit de info dat in Frankrijk 3.000.000 mensen levothyroxine gebruiken.
Op Wiki lees ik dat er ca. 65 miljoen inwoners zijn in Frankrijk. 1 op 21.
Nederland doet het met 500.000 op 17 miljoen inwoners. 1 op 34.
Dat is toch wel een heel behoorlijk groot verschil.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Terug van lang weggeweest

Bericht door Gast1 »

Kiek schreef: 30 aug 2017, 17:35 Overigens begrijp ik uit de info dat in Frankrijk 3.000.000 mensen levothyroxine gebruiken.
Op Wiki lees ik dat er ca. 65 miljoen inwoners zijn in Frankrijk. 1 op 21.
Nederland doet het met 500.000 op 17 miljoen inwoners. 1 op 34.
Dat is toch wel een heel behoorlijk groot verschil.
Ha ha, je zoekt naar dezelfde info als ik. Via FB ken ik een Nederlandse in Frankrijk. Met Levothyrox. En nu - helaas - ontregeld.
Heb haar gevraagd eens na te gaan of Merck/Levothyrox daar net zo dominant was als Thyrax in NL. Wat de aantallen gebruikers zijn ook (er wonen zo'n 66,991,000 mensen, Franse wiki).

De verhouding scheelt inderdaad wel fors.
Hoe zou dat in Dld, of in zo'n "gezond" Scandinavisch land zitten?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Terug van lang weggeweest

Bericht door Kiek »

Rick schrijft:
Maar het blijven afbouwen is omgekeerd t.o.v. opbouwen.
Dat laatste kun je verklaren door restwerking van de SK, die in een opbouwproces de verstorende factor is en uiteindelijk tot stilstand komt.
Maar hoe kan ik, sinds 2002 aan de thyrax, na een switch nu toch iedere keer verder moeten zakken? En dat ik eerst hypo op een lagere hoeveelheid, maar dat ik een tijd later op diezelfde hoeveelheid hyper en toch weer verder omlaag ga?
Een praktische gedachte:
Jarenlang heb je met je levothyroxine hoofdzakelijk in de hyperwaarden gezeten, Rick.
Je huidige behoeften verschillen met die van een twintiger.
Dus een trapsgewijze aanpassing aan nieuwe omstandigheden/dosis.
Iedere keer een pauze om je lijf te laten wennen aan de nieuwe toestand.
En dan weer een beetje omlaag.
Zoiets.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Terug van lang weggeweest

Bericht door Rick »

Een twintiger.
Dank voor het compliment Kiek 8-) :lol:

Ik zit nu bijna (2 maanden nog) 15 jaar aan de SK-hormonen. Vanaf mijn 35e zeg maar.
Ik snap dat leeftijd er wat mee te maken heeft/kan hebben.
Maar dit verval in 3 jaar tijd, in stappen, tussen m'n 46e en 49e ...
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Terug van lang weggeweest

Bericht door Kiek »

Rick, de grotere stap verlaging L-T4 tijdens deze laatste jaren vloekt toch niet met het idee van leeftijd, andere leefstijl, sportiviteit, andere bouw.
Aan leeftijd geef je betekenis. Als puber was 20 stokoud. Zo verschuift het.
Vijftig lijkt misschien een kritisch gebied. En daarna is het gelukkig niet meer belangrijk.

Florence, mannen verlagen hun portie levothyroxine als ze gewicht verliezen.
Er lijkt in het algemeen teveel focus op vrouwen. Van oudsher wordt gewezen naar de overgang.
'Mevrouw, die overgang, hè.' 'Volgende patiënt'.

Het wordt wel bar ingewikkeld als iedereen op een hoop wordt gegooid, zoals nu nog steeds het geval is.

Levothyroxine Replacement Doses Are Affected by Gender and Weight, But Not Age.
Madhuri Devdhar c.s. uit 2011
laatste alinea:
However, under conditions of a stable LT4 dose, stable BW, and absence of confounding medications, we conclude that LT4 dose is primarily driven by a patient's IBW, gender, menstrual status, and degree of overweight. This finding provides a basis for studying the physiologic underpinnings that determine an individual patient's LT4 dose requirement. This knowledge may eventually improve the ability to predict a patient's dose requirement and thus more quickly attain a euthyroid status when initiating LT4 therapy. It may also enhance our ability to maintain euthyroidism in our patient population.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3148125/
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Terug van lang weggeweest

Bericht door Rick »

Nou, m'n verhaal krijgt weer een nieuwe wending.
Naast mijn SK en tinnitus blijk ik dus al enige tijd een matige Apneu te hebben.
3/4 jaar een MRA (soort beugel/bit) geprobeerd, maar mijn AHI's verergeren alleen maar (24-31).
Kostte bijna 1000 euro, maar heeft dus niet geholpen. Nou ja, eega is blij want ik snurk niet meer. Da's het enige.
KNO heeft me doorverwezen naar de longarts voor een cpap.
Da's nog best een mentaal dingetje ...

En dan ga je je daarin verdiepen ... heel nieuw vakgebied wat erbij komt. Een een nieuw forum om actief op te zijn :roll:
Met relatie met schildklierproblemen.
Enfin. Lezenswaardig:
Over de hormoonfactor bij apneu
http://www.familie-prosman.nl/apneuforum/Hormonen.pdf
(benieuwd wat de experts op 't forum hierover op te merken hebben)

Ondertussen wel volop aan het sporten. Racefiets ingewisseld voor sportschool, met personal coach.
Sportschool is 24/7 open; ik heb dus echt geen excuus meer ;-)
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Terug van lang weggeweest

Bericht door Kiek »

Hallo Rick,

Dat is inderdaad alweer een paar maanden terug.
Slaaptekort is erg.

Mijn associatie van apneu en schildklier gaat niet verder dan dat je meer kans hebt op snurken als je een ernstige en onbehandelde hypothyreoïdie hebt. Dan stokt het ademen kortdurend door gesnurk.

Over de informatie van de schildklier in je link het volgende:
De schildklier is een stofwisselingshormoon producerend orgaan, dat wordt aangestuurd door de centrale regelaar in het brein: de hypofyse/hypothalamus.
Dus de schildklier zelf stuurt niet aan, zoals in je link staat.
Het is een hormoonfabriekje dat opdrachten krijgt.

't Is vervelend genoeg als je last heb van een slaaptekort.

Sterkte!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Terug van lang weggeweest

Bericht door Rick »

Hoi Kiek,

Het is pas nu dat een aantal zaken in elkaar vallen.
Veel wat ik aan de schildklier (en de medicijnen) weet, lijkt nu aan de apneu te liggen.
Alleen is dat nooit onderkend, en werden oorzaken elders gezocht.

Apneu heeft gevolgen voor zowel de hypofyse, alsook de schildklier.
Mijn SK (hypo) is erfelijk.
Maar het lichamelijk ongemak (hoge bloeddruk, tinnitus, moeite met afvallen, de eerdere heftige spierspanningen, vermoeidheid) moet ik dus zoeken in de (onbehandelde) apneu.
Herstel van een apneu betekent een totale 'reset' van je lijf.

Enfin, we gaan het meemaken. Ik hoop twee dingen
1. Geen onherstelbare schade
2. Dat ik door afvallen en de reset van mijn lijf, slechts tijdelijk met een cpap in de weer hoef.

Ondanks alles teister ik mijn lijf momenteel in de sportschool. Ik weet waar ik het voor doe :roll:
Plaats reactie