Vroege miskraam en TSH

Plaats reactie
Bubbel28
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 jun 2015, 02:16

Vroege miskraam en TSH

Bericht door Bubbel28 »

Beste leden,

Ik heb de ziekte van Hashimoto en slik dagelijks 150mcg Levothyroxine. Dit heb ik vorige maand opgehoogd nadat mijn bloeduitslag terug kwam met een TSH van 2.4 en FT4 16. Ik voel me het prettigst bij een TSH van 1.0 en FT4 rond de 17. In overleg met mijn huisarts stelden we mijn dosis bij van 125mcg naar 150mcg.

Alleen..

Ik voel me nu 4 weken later hyper worden: misselijk, bibberig, slecht slapen.

Mijn bloed liet ik testen omdat ik een vroege miskraam had gehad. Ik wilde weten of mijn schildklier misschien voor mijn doen te traag ging en dit de reden kon zijn. Ik dacht dus dat ik de boosdoener gevonden had, alleen twijfel ik nu of mijn TSH niet gewoon zo "hoog" was, omdat mijn lichaam op Hcg reageerde.

Ik ben in de zomer van 2016 bevallen van mijn tweede zoon. Ik slikte na de bevalling 100mcg per dag, maar na een half jaar kreeg ik hypo klachten en was mijn TSH 5.8 en FT4 laag, ik weet het niet precies. Mijn huisarts doet er altijd zeer nonchalant over, zucht. Toen verhoogde ik naar 125mcg en in augustus 2017 was mijn TSH 1.0 en FT4 17. Ik voelde me toen erg goed.

Lang verhaal, maar ik hoop dat iemand weet of mijn schildklier (TSH) dus inderdaad heeft gereageerd op het Hcg en ik misschien gewoon terug moet naar mijn oude dosis.

Alvast bedankt (voor het lezen ook ;-))
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vroege miskraam en TSH

Bericht door Kiek »

Hallo Bubbel,

Het hCG heeft invloed op de mogelijk bestaande restwerking van de schildklier.

Want het hCG bootst de TSH na, maar functioneert buiten de controle van de hypothalamus/hypofyse.
(Zo kan het potentieel werkende schildklierweefsel weer geactiveerd worden: FT4 neemt toe en de TSH neemt af.)

Is het hCG verdwenen, dan is de productie van die restwerking ook niet meer aanwezig. Want zo goed als ge-bypassed door de levothyroxine.

Stel dat je miskraam plaatsvond op het hoogste niveau van de hCG, dan zou na 4 weken het niveau al min of meer verwaarloosbaar zijn. Er zou dan geen invloed meer zijn op de nevenproductie (rest schildklier) van de FT4.

Wat dit betreft zou je je dosis dus kunnen verlagen naar het niveau van vóór je zwangerschap.
Zoals de richtlijn ook adviseert in het algemeen, vanaf dag 1, dus aansluitend aan een bevalling.

Ik hoop dat je je bloed laat prikken in de vroege ochtend, nuchter, zonder levothyroxine in je maag, in hetzelfde lab. Dan zijn je waarden goed met elkaar te vergelijken.

Heb je meer waarden beschikbaar, dan kan ik ze in een app zetten.
Die berekent je aangeboren patroon van de reactie van je TSH op je FT4.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bubbel28
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 jun 2015, 02:16

Re: Vroege miskraam en TSH

Bericht door Bubbel28 »

Dank je wel Kiek, voor je uitgebreide reactie.

Als ik het goed begrijp heeft het hCG dus invloed op het stukje schildklier wat nog werkt, dus dat betekent dat mijn hypofyse "merkt" dat mijn schildklier het niet aan kan en daarom de TSH laat stijgen?

Ik was trouwens 4,5 week zwanger, dus had ik zo ongeveer 2 weken hCG in mijn bloed.

Ik heb na mijn vorige zwangerschap, gewoon een voldragen zwangerschap, mijn levothyroxine in delen afgebouwd, wat voor mij goed was. We checkten mijn bloed en ik bleef tijdens het afbouwen netjes rond een TSH van 1 schommelen.

Ik heb wat waarden opgezocht van mijn TSH en FT4 terwijl ik NIET zwanger was:

Wil er even bijzeggen dat de range van FT4 in dit geval 0,8 - 1,8 is, ik woonde in Amerika toentertijd. Hier som ik mijn schildklierwaarden op van het eerste jaar nadat ik erachter kwam dat ik de ziekte van Hashimoto heb. Zoals je ziet, was instellen nogal een gepuzzel ;-).

Het begon met TSH >150 en FT4 0,3

TSH 1,83 FT4 1,2
TSH 0,07 FT4 1,5
TSH 5,75 FT4 1,0
TSH 0,028 FT4 1,6
TSH 0,8 FT4 1,4
TSH 0,7 FT4 1,7


En nu in Nederland in augustus: TSH 1.0 FT4 17 (ik weet de range niet, maar voelde me erg goed).

Alvast erg bedankt Kiek!

Groetjes!
Bubbel28
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 jun 2015, 02:16

Re: Vroege miskraam en TSH

Bericht door Bubbel28 »

Oh ja, en bloed prikken doe ik inderdaad altijd nuchter rond hetzelfde tijdstip, zonder dat ik mijn levothyroxine heb genomen ;)
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vroege miskraam en TSH

Bericht door Kiek »

Als ik het goed begrijp heeft het hCG dus invloed op het stukje schildklier wat nog werkt,
Ja, dit is juist.

...dus dat betekent dat mijn hypofyse "merkt" dat mijn schildklier het niet aan kan en daarom de TSH laat stijgen?
Dit klopt niet.

Want die stijgende TSH is het resultaat van de verhoging van de oestrogenen die extra vrije T4 binden -> dat verlaagt de FT4. Dat moet gecompenseerd worden door extra levothyroxine.
Het is een optelsom van allerlei zwangerschapseffecten die aan het niveau van de FT4 (en TSH) rommelen.

In week 4 begint de hCG flink te verhogen met een max. week 10 à 12, en een forse daling naar week 16, waarna hetzelfde niveau blijft tot week 40.

Voor het set point heb ik je USA-waarden ng/dl omgezet in pmol/l. De app heeft die mogelijkheid.
Het set point van de FT4 zit in de buurt van de 16.2 pmol/l (1.25 ng/dl) en een TSH van rondom de 1 mU/l.
Het NL-lab zal zeker andere waarden geven, omdat de meetapparatuur waarschijnlijk van een ander merk is.
Bubbel28Jan2018.jpg
Bubbel28Jan2018.jpg (38.65 KiB) 3495 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bubbel28
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 jun 2015, 02:16

Re: Vroege miskraam en TSH

Bericht door Bubbel28 »

Wat ontzettend behulpzaam, dank je wel!

Dit betekent dus dat ik moet streven naar een FT4 van 16 of max 17 en het klopt ook dat ik me in Nederland goed voel als mijn TSH 16 of 17 is en mijn TSH 1.0. Wat fijn dat dit op deze manier bevestigd wordt.

Goede uitleg wat betreft de hormonen, ik snap het nu. Ik ga er dan ook vanuit dat mijn veranderde waarden te maken hadden met mijn vroege zwangerschap en ga terug naar mijn oude dosis. Over 6 weken weer eens bloedprikken en hopelijk ben ik dan weer terug op TSH 1.0 en FT4 17.

Heel erg bedankt!
Plaats reactie