Piety wil van medicatie veranderen

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Piety
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 jul 2017, 20:24

Re: Piety wil van medicatie veranderen

Bericht door Piety »

31 mei TSH 2,19 en FT4 12
4 aug TSH 5,6 en FT4 11
20 okt TSH 3,3 en FT4 niet gemeten (?!?)
4 dec TSH 5,9 en FT4 14
Piety
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 jul 2017, 20:24

Re: Piety wil van medicatie veranderen

Bericht door Piety »

Ik zie dat het grootste deel tekst is verdwenen.
Ik schreef dat na de laatste priksessie mijn TSH en FT4 weer zijn gestegen.
Wat nu? Mijn Levo verhogen naar 50 mcg? Mijn huisarts opperde dit een paar weken terug al.
Eigenlijk voel ik me best goed; ik begrijp hier eigenlijk niets van. Mijn TSH moet toch een stuk naar beneden?
Wie kan mij raad geven? Ik ga volgende week naar de huisarts.
Groeten Piety
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Piety wil van medicatie veranderen

Bericht door Teun »

Ik vind dit best lastig, je zegt dat je je goed voelt en je tsh is nog buiten het normaalwaarden gebied. Dus wat de waarde van de tsh betrefd zou je op kunnne hogen. Je ft4 daarentegen lijkt gezien het voorgaande verhaal best goed bij jou te passen en je voelt je ook nog eens goed. Ik vraag me af of het dan wel slim is om te wijzigen. Misschien kun je overleggen om voorlopig zo te blijven staan en op het moment dat jij je toch minder voelt weer te prikken en dan eventueel aan te passen. Succes b de huisarts. Ik zou om er weer wat van te leren wel fijn vinden als je ook nog even plaats wat er uiteindelijk is besloten.
Piety
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 jul 2017, 20:24

Re: Piety wil van medicatie veranderen

Bericht door Piety »

Dag Teun.
Ik heb eigenlijk ook geen zin mijn medicatie nu te veranderen. Misschien ga ik me dan weer niet goed voelen. Ik kan beter afwachten of er mindere tijden aanbreken en dan wat erbij slikken.
Het belangrijkste is toch dat de FT4 goed is; de TSH stuurt de boel toch op? Of zit ik nu fout? Ook alweer vergeten......
Ik ben benieuwd wat de huisarts zegt. Al weet ik dat wel; hij laat mij de beslissing nemen.
Ik moet wel zeggen dat mijn geheugen me erg in de steek gaat laten. Vooral het korte termijn geheugen. Soms denk ik dat het de 'verkeerde kant' op gaat, zal ik maar zeggen. Maar ik lees hier dat er velen zijn die daarmee kampen. En dat troost een beetje.
Ik laat het vervolg in ieder geval weer weten.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Piety wil van medicatie veranderen

Bericht door Kiek »

Als je T4 slikt, dan wil je graag weten wat voor resultaat die hoeveelheid geslikte T4 bij jou resulteert in FT4.
Die is bij jou 14 pmol/l. Prima!

Het gaat niet over de hoogte van de TSH.
De TSH heeft een verbinding met de FT4.
Deze verbinding is uniek, omdat ieder mens een ander type verbinding heeft.

Een behandelaar moet niet varen op een eenmalig iets verhoogde TSH (wrsch. meetfoutje), terwijl de FT4 een prima niveau heeft.
Darnaast voel jij je lekker op deze FT4.
Beetje dom om dan de dosering te verhogen.
Laatst gewijzigd door Kiek op 08 dec 2017, 09:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Piety
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 jul 2017, 20:24

Re: Piety wil van medicatie veranderen

Bericht door Piety »

Dank voor je meedenken Kiek.
Ik blijf voorlopig bij mijn huidige medicatie. Als ik me slechter ga voelen, pas ik het wel aan.
Ik ben momenteel een beetje in de marge bezig met mijn schildklier. Geen extreme ziektebeelden.
Ik hoop dat het zo blijft, ik kan gewoon mijn dingen doen.
Wordt vervolgd.
Groeten, Piety
Piety
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 jul 2017, 20:24

Re: Piety wil van medicatie veranderen

Bericht door Piety »

Daar ben ik weer. Vandaag bij de huisarts geweest. Heb de uitslag van 4 december met hem besproken. De TSH is wel wat te hoog maar mijn FT4 is prima. Ik voel me nog steeds goed dus wil ik geen verhoging van mijn medicatie. De HA vindt ook dat het belangrijkste is hoe ik me voel. Dus geen verhoging. Eind februari 2018 weer bloed prikken om te zien hoe ik er dan voor sta.
Ook mag ik (eindelijk na 6 jaar) stoppen met mijn medicatie (bisfosfonaat) tegen de botontkalking. Ik wil wel eerst een dexa scan om te kijken hoe het met mijn botten staat.
En een APK van mijn lijf d.m.v. bloedonderzoek. Ik wil met name ook weten hoe het met mijn bloedsuikerwaarden is. Diabetes type 2 zit n.l in mijn familie.
Gaat allemaal gebeuren dus ik ben helemaal tevreden!
Als alles goed blijft gaan ben ik dus even een tijdje uit beeld.
Ik wens iedereen fijne feestdagen en een goed 2018 toe met veel beterschap voor jullie allemaal met de schildklierperikelen.
Groeten van Piety
Piety
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 jul 2017, 20:24

Re: Piety wil van medicatie veranderen

Bericht door Piety »

Nou, het is al weer voorbij. Ik heb me twee maanden goed gevoeld. Sinds een dag of vijf heb ik weer hartritmestoornissen. De hele dag door; ik word er doodmoe van. Ik ga pas eind februari weer bloedprikken, ook i.v.m. een uitgebreid onderzoek naar diverse functies. Een apk dus. Ik mag toch wel hopen dat die hartkloppingen niet te lang duren.
Wat denken jullie? Gaat mijn klier nu weer te snel en zou ik moeten minderen? Behalve dat hartgedoe heb ik eigenlijk geen klachten.
Groeten, Piety
Piety
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 jul 2017, 20:24

Re: Piety wil van medicatie veranderen

Bericht door Piety »

Mijn hartslag is onregelmatig. Slaat steeds over en rommelt. Je voelt het in je borst en keel. Ik had het in 2008 ook. Heb toen een tijdje bètablokkers geslikt. Met mijn hart was verder niks mis. Pas nadat mijn te snel werkende schildklier als de boosdoener werd gezien werd besloten dat ik de radioactieve pil nam. Daarna had ik er geen last meer van.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Piety wil van medicatie veranderen

Bericht door Teun »

Om te weten waar je aan toe bent zou je nu alvast bloed kunnen laten prikken om te controeren op tsh en ft4. Lijkt mij niet handig om te wachten tot februari.
Plaats reactie