Setpoint Frank

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
Jantops
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 jan 2018, 11:32

Re: berekenen setpoint.

Bericht door Jantops »

Beste,

Is mijn setpoint te berekenen?

07/12/2017
TSH 4,2
T4 21,6
T3 1,4

29/09/2017
TSH 1,4
T4 21,2
T3 1,4

12/05/2017
TSH 0,93
T4 24,4
T3 1,5

Alvast bedankt voor de berekening!

Groet,

Frank
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: berekenen setpoint.

Bericht door Kiek »

Hallo Frank, welkom!

Je schrijft nu op het draadje van Hap.
Het is beter om een eigen onderwerp aan te maken.

Het belang van het set point is het begrip.
Het gaat erom het patroon van de reactie van jouw TSH op je FT4 naar voren te brengen, en te begrijpen.
Zonder achtergrond info lukt dat niet.

Daarom een paar vragen:
- het lijkt dat je eerste 2 waarden op verschillende tijdstippen geprikt zijn. Klopt dat?
- er is een verschil tussen je eerste 2 waarden en de 3de TSH/FT4.
Ben je medicatie gaan slikken?
Slik je schildklierhormonen?

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Jantops
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 jan 2018, 11:32

Re: berekenen setpoint.

Bericht door Jantops »

Beste,

Is mijn setpoint te berekenen?

07/12/2017
TSH 4,2
T4 21,6
T3 1,4

29/09/2017
TSH 1,4
T4 21,2
T3 1,4

12/05/2017
TSH 0,93
T4 24,4
T3 1,5

Ik heb geen schildklier meer ivm verwijdering ivm schildklierkanker. Ik gebruik thyrax. Alle metingen zijn van rond 16:00 smiddags.

Alvast bedankt voor de berekening!

Groet,

Frank
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: berekenen setpoint.

Bericht door Kiek »

Hallo Frank,

Nu begrijp ik beter waarom je waarden een aparte indruk maken.
Schildklierhormonen zijn makkelijk te beïnvloeden.
Behalve je Thyrax, heeft ook je leefwijze, je voeding, de tijd en andere medicatie invloed op je hormonen.
Daarnaast heeft ieder lab weer andere apparatuur, waardoor verschillende referentiewaarden.
Dezelfde druppel bloed heeft in het ene lab een FT4 van 15 en in het andere lab een FT4 van 18 pmol/l.

Het is dan ook het beste om te zorgen dat de omstandigheden dezelfde zijn.
Dat kan het best op de hele vroege ochtend.
Nuchter, zelfde lab, zonder Thyrax (die neem je mee, om direct na het prikken te slikken).

Je TSH en je FT4 hebben een vaste relatie met elkaar. Het is een aangeboren patroon. Zo is je hypothalamus/hypofyse ontwikkeld. Ook nu je schildklier niet meer aanwezig is, blijft de reactie van de TSH (het stuurhormoon) op dezelfde aangeboren wijze reageren op het niveau van je FT4.

Als je 's ochtends vroeg je Thyrax slikt, dan bereikt je FT4 na een uur of 3 à 4 de top, vervolgens daalt het niveau. En 3 uur na de start van daling, wordt de neergang vertraagd voortgezet tot de volgende ochtend een nieuwe pil Thyrax je maag bereikt. Om deze waarden heen golft de TSH. Die TSH probeert te sturen. Maar nutteloos, want jij bepaalt nu de hoeveelheid Thyrax, en niet de TSH.
Er bestaat dus heel wat dynamiek in je waarden gedurende 24 uur.
Het is de clou om steeds hetzelfde dynamische punt te pakken te krijgen.
Dat is in de hele vroege ochtend, nuchter, geen Thyrax, zelfde lab.

De waarden in de middag geven dus geen goed beeld, want teveel onbekende factoren.
Ik heb toch de drie waarden gebruikt:
FT4 TSH
24.40 0.93
21.20 1.40
21.60 4.20

Deze waarden geven een nog zwak set point van een FT4 van 23.15 pmol/l met een TSH van 0.88 mU/l.
Het is zwak omdat de passingsgraad laag is: ca. 40%.
Misschien heb je er toch wat aan. Hoe meer waarden, hoe sterker het beeld.

Vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
JanTopsJan2018.jpg
JanTopsJan2018.jpg (39.91 KiB) 2108 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Jantops
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 jan 2018, 11:32

Re: berekenen setpoint.

Bericht door Jantops »

Ok bedankt! Ik zal de volgende keer voor de inname slikken, dat is over 4weken! Laat het dan wel weten!
Jantops
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 jan 2018, 11:32

Re: berekenen setpoint.

Bericht door Jantops »

Dag,

Heb nu nuchter laten prikken.

Ik gebruik nu 162,5mcg Thyrax en mijn meting is als volgt:

TSH 0,23
FT4 24,5

Heb klachten als jeuk, wazig zien, spierpijn, rugpijn en bewegende spieren in kuiten.

Hoor graag wat jullie advies is qua setpoint en verlagen?

Groet,

Frank
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: berekenen setpoint.

Bericht door Kiek »

Hallo Frank,

Je set point is exact hetzelfde gebleven: FT4 23 .15 pmol/l met een TSH van 0.8 mU/l.
De kromme van je curve is wat steiler dan gemiddeld.
Dat wil zeggen dat je snel reageert op dosiswijzigingen (is mijn ervaring).

Nu heb je een FT4 van 24.15 pmol/l in de vroege ochtend, zonder levothyroxinedosis.
Je neemt vervolgens je T4-levothyroxine.
Dan stijgt je FT4 dus nog flink in de ochtend tot ongeveer vroeg in de middag.
Daarna daalt FT4 traag tot je de volgende ochtend weer een nieuwe dosis slikt.

Je zit dus chronisch boven je set point.
Last van je spieren zou een gevolg kunnen zijn.

Je schildklier is verwijderd vanwege schildklierkanker.
Afhankelijk van je behandeling zou een onderdrukte TSH een doel kunnen zijn.
Misschien bij jou ook?

Vriendelijke groet,
Kiek
Bijlagen
JanTopsFeb2018.jpg
JanTopsFeb2018.jpg (39.08 KiB) 2054 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Jantops
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 jan 2018, 11:32

Re: berekenen setpoint.

Bericht door Jantops »

Dag Kiek,

Klopt inderdaad dat mijn TSH waarde rond de 1 moet zijn. Mijn ijzerwaarde is 12 kan dit ook te maken hebben met mijn spierklachten?

Verder klopt het dat ik erg reageer op wijzigingen van de dosis. Daar heb ik meestal wel 5-6 weken last van en daarna stabiliseert het.

Ik heb nu afgesproken met de internist om iets te verlagen van 162,5mcg naar 156,25mcg..of zou ik nog lager moeten zitten?

Alvast bedankt,

Frank
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: berekenen setpoint.

Bericht door Kiek »

Dan begrijp ik dat de waarde van TSH niet zo kritisch is in verband met je schildklierkanker, Frank.

Sommige soorten schildklierkanker hebben een onderdrukte TSH nodig.
De achtergrond is dat TSH de schildkliercellen stimuleert. [Thyroid Stimulating Hormone)
Eventuele achtergebleven schildkliercellen zouden kunnen worden opgehitst door deze stimulerende TSH.
Daarom worden mensen met een bepaalde soorten schildklierkanker behandeld met een onderdrukte TSH.

Nu dat voor jou niet van toepassing is, zou je je dosis inderdaad kunnen verlagen om uit het hypergebied te komen.
Ja, een tikje omlaag, en dan na een week of zes weer nuchter prikken, 's ochtends vroeg.
Misschien is deze verlaging al voldoende.

Succes!
Kiek

PS: Ik weet niks over B12. Of over ijzerwaarden.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Jantops
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 jan 2018, 11:32

Re: berekenen setpoint.

Bericht door Jantops »

Dag Kiek,

Inmiddels weer een tijdje verder en ik heb de volgende metingen erbij met 156,25mcg aan thyrax en ik heb in de ochtend laten prikken.

4/5/2018
T3 is 1.7, fT4 23.3, SH 0.83

30/3/2018
T3 1.6, fT4 19.6, TSH 1,70

Ik heb nu wel enorm last van jeuk overal op mijn lichaam. Kan het wezen doordat dit nuchter is en dat er na inname van medicatie de TSH nog aardig zal dalen en dus zit ik eigenlijk met teveel medicatie en dus nog klachten?

Hoor graag wat je er van vindt, want het zit aardig op de setpoint.

Alvast bedankt,

Frank
Plaats reactie