Ophoging van de euthyrox

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
rex
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 apr 2017, 17:22

Re: Ophoging van de euthyrox

Bericht door rex »

Ik heb 15 dagen lang om de 3 uur mijn bloeddruk opgemeten en suiker geprikt. Die bloeddruk kan best wel schommelen.
De hoogste waarde was 101/155 en de laagste 60/86 .Dat kan misschien liggen aan de bloeddrukverlagende medicijnen.
De suiker gaf een 14daags gemiddelde van 6.1 aan en ik prikte wel 7 keer per dag. Zelfs een paar dagen zonder metformine.
De laatste 4 dagen echter heb ik ineens last van overmatige winderigheid en buik/maagpijn zonder verklaring. Vanmiddag ineens weer warm gevolgd door kippenvel en koude rillingen.Het is geen buikgriep,want dat herken je wel. Heeft iemand enig idee of weersveranderingen/seizoenen van invloed kunnen zijn op de schildklier? Het wordt niet voor niet de thermostaat van het lichaam genoemd.
rex
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 apr 2017, 17:22

Re: Ophoging van de euthyrox SETPOINT

Bericht door rex »

rex schreef: 16 okt 2017, 15:27 Dit zijn de waardes die ik heb:21 augustus is de laatste uitslag bij een inname van 0,88 euthyrox vanaf 14 juni nav de uitslag van 7 juni

TSH 01-04-2016 :2.90 geen T4 vrij erbij (toen geen klachten naar ik herinner)
TSH 24-04-2017 :5.40 T4 vrij 16.40 (klachten begonnen)
TSH 07-06-2017 :6.20 T4 vrij 13.10(veel klachten)
TSH 10-07-2017 :0.93 T4 vrij 17.40 (voelde me beter)
TSH 21-08-2017: 1.40 T4 vrij 17.10 (voel me beter)

Na 21 aug. is er niet meer geprikt.
Er is weer geprikt afgelopen maandag TSH was 0,52 T4 geen uitslag ,want wordt alleen gedaan bij afwijkende TSH. Heb een nwe. dokter De oude liet altijd alles prikken . Is die TSH normaal in vergelijking met de laatste keer 1.4? Alles wel bij hetzelfde lab gedaan onder dezelfde omstandigheden
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ophoging van de euthyrox

Bericht door Kiek »

Hallo Rex,

Je kunt er niet veel mee.
De getallen van de TSH's worden zo een betekenisloos soort ritueel zonder de context van de bijbehorende FT4.
Dàt spulletje slik je immers. Dus daar gaat het over.

De TSH is een resultaat van het niveau van jouw FT4.
Omdat die verhoudingen voor ieder mens anders zijn, is het belangrijk ook die FT4 te kennen.
Jij bent geen gemiddelde.
Je nieuwe huisarts heeft nog een hoop te leren.

Je oude dokter had groot gelijk!

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
rex
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 apr 2017, 17:22

Re: Ophoging van de euthyrox

Bericht door rex »

Ik heb op dit moment geen klachten die ik direct zou kunnen relateren aan de schildklier.
Op het formulier stond TSH en bij AFwijkende waarde T4. Vroeger kon je zelf aanvullen handmatigd aanvinken::)) maar nu gaat alles digitaal.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ophoging van de euthyrox

Bericht door Kiek »

Je voelt je prima. Daar gaat het om!
Maar waarom wordt dan TSH geprikt?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Ophoging van de euthyrox

Bericht door Teun »

Bij een volgende prikbeurd expliciet aan de arts vragen voor controle therapie, dan wordt tsh en ft4 geprikt. Als dit niet bij jou lab bestaat expliciet om beiden vtagen. Als jij je nu goed voelt, niets veranderen zou ik zeggen.
rex
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 apr 2017, 17:22

Re: Ophoging van de euthyrox

Bericht door rex »

Ik moest suiker prikken en heb toen gevraagd om direct de schildklier erbij te zetten. Heb ik gedaan via de diabetesverpl.Mijn nwe dokter heb ik 1 keer gesproken en is nu alweer verdwenen !! Zo gaat dat tegenwoordig in die dokterspraktijken. Heb nu geen vaste dokter maar een tijdelijke vervanger, die in de regel niks weten van je verleden ::((
Om de hoeveel tijd wordt een schildklierpatient in de regel gecontroleerd?
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Ophoging van de euthyrox

Bericht door Teun »

Als je eenmaal klachtenvrij bent is het gebruikelijk om het eerste jaar elke 3 maanden te controleren, daarna elk half jaar te prikken. Blijft dit stabiel dan blijkt 1 maal per jaar voldoende.
rex
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 apr 2017, 17:22

Re: Ophoging van de euthyrox

Bericht door rex »

Heb voor de lol een offerte aangevraagd bij een privelab wat ze vragen voor een TSH FT4 T4 T3 bepaling ,dus alles.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Ophoging van de euthyrox

Bericht door Teun »

Zonde van je geld Rex. Alleen tsh en ft4 is nodig. Ft3 wordt in uitzonderingsgevallen geprikt. Geef gewoon aan bij je arts dat je ook de ft4 wilt. Staat overigens in de richtlijnen van de huiisarts benoemd.
https://www.nhg.org/standaarden/volledi ... ndoeningen
Plaats reactie