Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Over partners en familieleden met schildklierziektes. Over werk en sport. Over gewicht en afvallen.
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Knoffie »

Hallo Florence,

Als ik het goed heb begrepen ben je inmiddels verhuisd naar Nederland.
Gezien het feit hoe slecht je je voelde ben ik benieuwd hoe het nu met je gaat. Hoop voor je dat je genoeg energie had om te verhuizen en je huis in te richten.
Wie weet is er nu wel een last van je schouders gevallen en keert de rust (ook de innerlijke) weer terug.

Gr. Knoffie
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Teun »

Ook al is je baarmoeder er niet meer, de eierstokken zijn de leveranciers en die gaan gewoon door tot het bittere einde. Je hebt met je 64 ste wel pech hoor dat je er nu pas en dan ook nog volop in zit. Bij mij met 47 jaar helemaal klaar, heerlijk.
Hoop dat je door de hormoonpleisters wat dat betreft beter gaat voelen en dan de schildklier ook nog op orde krijgen. Succes.
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Knoffie »

Florence,

Wat vervelend voor je. Ik had zo voor je gehoopt dat als de verhuizing achter de rug zou zijn er ook wat rust in je lijf zou komen. Verhuizen is toch een stressvolle bedoening.
Op vrouw en overgang lees ik veel negatieve verhalen over de hormoonpleisters. Dat je deze dan nog niet gaat gebruiken snap ik wel.

Zijn er geen alternatieven te bedenken? Misschien helpt accupunctuur je wel. Dit wordt vaak ingezet als alternatief tegen overgangsklachten. Ik zou me hier eens in gaan verdiepen als ik jou was baat het niet schaadt het niet.

Groetjes Knoffie
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Knoffie »

Hoi,

Als accupunctuur toch al op je lijstje staat zou ik dit inderdaad eens overwegen.
Al worden je klachten minder heftig, dat lijkt me al een zegen.

Met mij gaat het momenteel redelijk. FT4 22 en TSH 9. Ben gisteren toch iets verhoogd met 6.25mcg. Dus we zullen zien, ik hoop niet dat die hartritmestoornissen terugkomen. Voornaamste klachten nu; slecht slapen, heel erg kortademig, lage rugklachten, bij staan snel duizelig. Dat was het zo ongeveer wel. Mijn ervaring leert dat het elk moment weer kan omslaan maar heb vanaf het begin het gevoel gehad dat 87.5 een juiste dosering voor mij zou zijn. Helderziendheid? Ik hoop het.

Geniet van je huisje in Nederland.
Knoffie
Berichten: 253
Lid geworden op: 22 jan 2016, 12:01

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Knoffie »

Hoi Florence,

Succes komende vrijdag met prikken en volgende week bij de endocrinoloog. Ik hoop voor je dat de schildklierwaardes net zo goed zijn als de vorige keren. Je weet dan zeker dat je qua schildklier goed zit. Het zou fijn zijn als er wel iets uitkomt waar men wat tegen kan doen zodat je je wat beter kan gaan voelen.
Zo niet dan toch eens verder kijken of bv de accupunctuur je enige verlichting kan bieden.
Sterkte.

Gr. Knoffie
Piety
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 jul 2017, 20:24

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Piety »

Hallo Florence,

Ik lees dat je het niet aandurft om hormoonpleisters te gaan gebruiken tegen je overgangsklachten.
Ik heb ze een jaar of drie gebruikt en heb er veel baat bij gehad.

Toen ik in de overgang zat ( met ca. 55 jaar) had ik heel veel last van opvliegers. Ieder kwartier vloog ik de lucht in. Ook 's nachts. Ik werd er helemaal gek van. Omdat ik toen nog volop werkte vond ik dat geen doen. Ik voelde me zo onzeker. En dat naast mijn schildklierklachten.
Toen ik er mee stopte kwamen de klachten niet meer terug. Misschien nog eens af en toe een opvlieger.
Ik weet het, ieder mens reageert anders. Maar misschien kun je het eens proberen. Zo'n pleister werkt snel.

Ik ben nu 71 jaar. Al weer een tijd geleden dus. Maar de medische wetenschap heeft in de tussentijd niet stilgezeten wat betreft deze pleisters.

Misschien heb je wat aan mijn ervaring. Sterkte met je beslissing!

Piety
Piety
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 jul 2017, 20:24

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Piety »

Vervelend dat je niet weet waar je klachten vandaan komen.

Bij mij waren het duidelijk opvliegers afkomstig van de overgang.
Ik hoop voor je dat je snel duidelijkheid hebt over wat je nu werkelijk mankeert.
Veel sterkte daarmee en hou vol!

Groeten, Piety
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Kiek »

Hallo Florence,

Ja, onnodig gebruik van levothyroxinepillen geeft absoluut een slechtere kwaliteit van leven.
Vanaf de allereerste onnodige pil verstoren die pillen de (natuurlijke) dynamiek van de schildklierhormonen.
Je eigen schildklierhormonen zijn de beste ter wereld.
Daarom vind ik het schandalig dat er een hele rits alto-artsen klaarstaan, wapperend met receptenblokjes waarop schildklierhormoonpillen. Je reinste mishandeling.

Jouw set point FT4 beweegt zich rondom de 17 à 18 pmol/l.
En je huidige waarden passen daar heel goed bij:
Ft4 18 - TSH. 2.6 - Ft3. 5.0
Mooi te zien hoe je schildklierhuishouding zich zo goed hersteld heeft!

De overgang kan lastig zijn.
Ik hoop dat je iets vindt dat helpt.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Kiek »

Hoi Florence,

Je FT4 wijkt wat af. Je set point beweegt met deze waarde vrijwel niet van z'n plaats.
Je slikt geen levothyroxine.
Dan heb je een andere dynamiek van de FT4 en TSH.
Je FT4-max heb je nu rond middernacht.
's Middags bereik je het laagste punt.

Je FT4 varieert op 24 uur maximaal 1.5 à 2.0 pmol/l. Dus het verschil tussen op en dal. Hoogste en laagste.
Meestal minder. Soms zelfs binnen de 0.5 pmol/l.

Je phi is een tikje lager dan gemiddeld: ca. 0.48. Bij deze phi's neemt de FT4 wat meer speelruimte.
Dus wat meer verschil in top en dal dan bij mensen met een hoge phi.
Dan is je huidige FT4 bij jou te beschouwen als een nog net normale grenswaarde.
Onderaan zet ik het plaatje van je schildklier.
Je hebt gelukkig wel het gevoel dat het beter met je gaat.

Zembla krijg ik ook niet uit m'n kop.
Wat een geluk dat dit onderwerp door de journalistiek naar boven is gekomen!
Nu is iedereen alert.
Ik vind het best knap lastig dat je niet weet wat je te wachten staat als je afhankelijk bent van allerlei pillen.

Hartelijke groet,
Kiek
Bijlagen
FlorenceApril 2018.jpg
FlorenceApril 2018.jpg (42.58 KiB) 772 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Klachten bij Afbouwen Levothyroxine

Bericht door Kiek »

Hallo Florence,

Met een betrouwbaar lab kom je een heel eind.
Je TSH is ook afhankelijk van het uur van prikken.

Voor het geval je 's ochtends vroeg prikt:
'schildkliergezonde' mensen hebben 's nachts de hoogste TSH.
's Ochtends vroeg profiteer je nog een beetje van het na-ijlen van de nachtelijke hoogte.
Na de lunch is ie het laagst, een uur of drie, om vervolgens weer te klimmen tot in de nachtelijke uren.

Wat zou je TSH zijn rondom een uur of drie?
Of is deze al van in de middag?
Is het nog te harden?

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gesloten