Ophogen levothyroxine bij lage TSH?

Plaats reactie
legofan
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 jan 2018, 14:36

Ophogen levothyroxine bij lage TSH?

Bericht door legofan »

Dag beste forum-lezers,

Ik ben geen frequente forumbezoeker, met de reden dat ik eigenlijk al jaren prima ingesteld sta. Toch ben ik hier nu beland, op zoek naar jullie advies.

In 2005 werd op 20-jarige leeftijd Hashimoto bij mij geconstateerd.
Na wat geschommel kwam ik na 5 jaar uit op mijn ideale waarden, waar ik nu al een tijd prima op functioneer.
TSH c.a. 0.5,
FT4 c.a. 19
Dosis levothyroxine: 128,5 microgram.

Nu hebben wij ontdekt dat ik gewenst (!) zwanger ben. Omdat ik overal verhalen lees over miskramen bij (slecht-ingestelde) hypothyriodie heb ik direct mijn waarden laten prikken. Die zijn nu:
TSH: 0.15
FT4: 18.1
Dosis levothyroxine nog onveranderd (128,5 microgram).

Ik ben nu 29 jaar, en blijk 6 weken zwanger. Ondanks de toch vrij heldere richtlijnen van het NHG wil mijn huisarts liever niet dat ik mijn dosis levothyroxine ophoog met 25%. Gezien mijn lage TSH-waarde begrijp ik dit, maar ik lees toch overal dat je wel zou moeten ophogen. Ik ga sowieso de komende tijd in overleg met mijn ha elke 4 weken prikken, maar deze eerste weken zijn natuurlijk wel cruciaal....

Is er iemand die met mij mee zou willen denken wat hier een goed plan van aanpak is?

Heel erg dank voor jullie input!
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ophogen levothyroxine bij lage TSH?

Bericht door Kiek »

Welkom, Legofan, en gefeliciteerd met je zwangerschap!

Je FT4 daalt vanwege je huidige overvloed aan oestrogenen.
Deze oestrogenen zorgen voor meer gebonden T4 en voor meer spreiding van de FT4.

Jij hebt altijd een flinke voorraad T4, waarvan 0.07% vrij is (=FT4).
Door de extra binders van de oestrogenen daalt de vrije T4 ten gunste dus van je voorraad gebondenT4.
Een gezonde schildklier regelt dat onmiddellijk bij door extra T4 aan te maken, zodat er verhoudingsgewijs weer voldoende vrije T4 de markt kunnen veroveren.

Jouw schildklier doet dat niet.
Jij moet dat doen door je levothyroxine te verhogen.
Dus zorg je dat je FT4 handmatig op peil wordt gehouden op de 19 pmol/l.

Misschien is een kleine verhoging naar 132 iets voor je?
Bespreek dit wel eerst met je arts.

Vriendelijke groet,
Kiek

PS: Hoe laat ga je altijd naar het lab om je TSH/FT4 te prikken?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
legofan
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 jan 2018, 14:36

Re: Ophogen levothyroxine bij lage TSH?

Bericht door legofan »

Beste Kiek,
Hartelijk dank voor je heldere en uitgebreide reactie.
Het verschil tussen T4 en vrije T4 was me nog niet heel helder. Ik moet me hier dus toch nodig nog een keer in verdiepen. Daar heb jij me zo mee geholpen, fijn!

Ik al sinds jaar en dag altijd 's ochtends rond half negen nuchter en zonder inname levothyroxine naar het lab. Dat blijf ik uiteraard ook gedurende mijn zwangerschap doen.

Als ik jouw bericht goed begrijp raad jij op basis van wat bekend is over vrije T4 aan om toch iets te verhogen. Volgens dat scenario zal ik dan over vier weken waarschijnlijk een iets verhoogde tsh waarde (daar die nu onderdrukt is door hormonen) en ca. gelijke FT4 zien.

Uiteraard overleg ik dit eerst met de arts, maar aangezien ik daar zelf met de NHG richtlijnen moest komen wil ik graag sterk in mijn schoenen staan.
Ontzettend bedankt voor het attente meedenken!
legofan
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 jan 2018, 14:36

Re: Ophogen levothyroxine bij lage TSH?

Bericht door legofan »

Beste forummers of alleen Kiek? (ik zie jou zo vaak reageren!),

Inmiddels zijn we vier weken verder, gaat mijn zwangerschap nog steeds goed, hebben we in tussen een hartje zien kloppen!

Ik heb weer mijn waarden laten bepalen (uiteraard zelfde tijdstip, 's ochtends, vóór innemen thyrax, nuchter).
Die zijn nu, zoals verwacht, wel veranderd.
Mijn TSH is nu 6.45 en mijn FT4 13.9.
Ook zijn mijn TPO-antistoffen bepaald, die zijn zoals vewacht positief (waarde 70).

Op basis van de vorige waarden heb ik inderdaad in overleg met de huisarts besloten licht op te hogen naar 132 mcg.
Nu zijn de waarden wel écht anders, en twijfel ik over hoeveel ik nu zou moeten ophogen.
In de richtlijnen lees ik dat er mestal een ophoging van 25% gebruikelijk is. Dat zou betekenen dat ik op c.a. 160mcg uit zou komen.
Ik vraag me af of ik hier nu direct naar toe moet 'springen' of dat ik dit weer nog langzaam moet opbouwen.
Juist in deze weken is mijn schildklierhormoon cruciaal.

Wie kan en wil er met mij meedenken? (uiteraard naast gewoon het overleg wat ik met mijn HA heb).
Bedankt!
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Ophogen levothyroxine bij lage TSH?

Bericht door Kiek »

Wat spannend en indrukwekkend dat je zulke bewegingen al zo vroeg in je zwangerschap kunt zien!

".....forummers of alleen Kiek? (ik zie jou zo vaak reageren!),"
Dat ik vaak reageer komt door mijn interesse-tic in het gedrag van de TSH/FT4.
Of hoe mensen bepaalde waarden kunnen produceren.
Op dit forum worden doldwaze patronen gepresenteerd.
Die krijg ik elders nooit te zien :), opmerkelijk genoeg.

Als ik jou was, dan zou ik de richtlijn volgen, en je dosis omhoog sjorren met 25%.
Dat is niet springen.
Dat is je hoeveelheid FT4 normaliseren naar gezonde patronen.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
legofan
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 jan 2018, 14:36

Re: Ophogen levothyroxine bij lage TSH?

Bericht door legofan »

Bedankt Kiek.
Het is inderdaad fascinerend hoe een lichaam al zo snel kan reageren op een zwangerschap. Als het niet zo spannend was ook een mooie speeltuin om te experimenteren.
Wel een manier om nog meer feeling te krijgen met je eigen lijf en waardes.

Ik ben nu inderdaad opgehoogd met 25% en heb me ook laten doorverwijzen naar een endocrinoloog, om toch iets meer te kunnen sparren in plaats van alleen mijn eigen idee te volgen met instemming van de huisarts. Donderdag kennismaken.

Ik begrijp goed dat dit forum inspirerend is in de verhalen die je tegenkomt. Dat vind ik als mee lezer ook al. Mooi om te zien hoeveel zekerheid jij hebt ontwikkeld in je eigen controle over waardes, dosis en leven.

Dat inspireert ook!

Bedankt, M.
Plaats reactie