Gevolgen te hoge dosis voor zwangerschap

Bhj1980
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 jul 2017, 17:10

Wanneer optimaal ingesteld?

Bericht door Bhj1980 »

Ik vroeg me af hoe en wanneer je weet of je optimaal bent ingesteld. Is dat direct als je waardes goed zijn? Of zou je dan een tijdje stabiele waardes moeten hebben?

Ik heb hashimoto en ben vanaf januari aan het instellen. Heb sindsdien nog geen TSH binnen de normaalwaarden gehad. En 5 weken geleden was TSH nog 5.5, daarom verhoogd naar 75 mcg levothyroxine (waarbij ik meteen werd overgezet naar een ander merk wat schijnbaar eigenlijk niet de bedoeling is?). Daarna heb ik (na 4 weken) bloed laten prikken en had ik voor het eerst een normale TSH van 0.51. Kan ik nu stellen dat ik optimaal ben ingesteld? Waarom voel ik me dan verre van optimaal? Dienen mijn klachten nu op stel en sprong weg te zijn omdat mijn TSH goed is?

Volgens de endocrinoloog is het absoluut niet mogelijk dat mijn klachten door de schildklier komen en is het allemaal psychisch. (Sowieso heb je het alleen koud, ben je moe en heb je moeite met afvallen als schildklier te traag werkt, volgens hem . Heel zelden komen gewrichtsklachten voor. Terwijl in de informatiefolder van het ziekenhuis een veel langere klachtenlijst staat dus hij zou het toch wel moeten weten...) Maar wanneer noem je het dan restklachten?
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Wanneer optimaal ingesteld?

Bericht door Teun »

Jou internist heeft zijn boeken goed gelezen maar slecht geluisterd naar zijn patienten. De klachten die je kunt hebben zijn velerlei.
Misschien is je tsh wel binnen de normaalwaardes, maar dat wil niet zeggen dat deze goed is voor jou. Wel netjes overigens binnen een half jaar. Geef het de tijd want het is echt niet zo dat de waardes goed zijn en jij je ook gelijk goed voelt.
Je goed voelen moet bij de internist uitgangspunt zijn. Misschien kun je bij je huisarts verder behandeld worden, de ervaring van mij is dat deze toch meer naar jezelf kijkt dan alleen naar cijfertjes. En een huisarts is heel goed in staat om hashimoto te behandelen.

Ik zou overigens nu even op deze dosering blijven zitten en over 6 weken weer kijken hoe het er dan voor staat. Wees dan ook niet verbaasd dat de tsh dan weer hoger zou kunnen zijn.

Ja wat zijn restklachten, ik weet het ook niet. Ik voel mij na twee jaar instellen en van op en af gaan nu goed met goede waardes maar transpireer vanuit het niets, ik denk dat dat voor mij restklachten zijn. Als dat alles is teken ik ervoor.
Bhj1980
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 jul 2017, 17:10

Re: Wanneer optimaal ingesteld?

Bericht door Bhj1980 »

Dankjewel voor je reactie! Mijn gezonde verstand zegt ook dat niet als bij toverslag al mijn klachten verdwenen kunnen zijn. In 4 weken tijd is TSH van 5.5 naar 0.51 gegaan. Dat is toch best een schommeling dacht ik (weet het niet zeker)? Denk zomaar dat mijn lichaam daar even aan moet wennen. Bovendien was de dosering aangepast plus had ik een ander merk gekregen (van Teva naar Euthyrox).
Vind het echt heel oneerlijk dat ik nu als 'psychisch gestoord' word weggezet (hij had in mijn dossier gezien dat ik bij een psych loop en daarop zei hij dat het 'dus' wellicht psychosomatisch is). Terwijl er blijkbaar dan ook nog zoiets als 'restklachten' bestaan. Of zijn heel veel schildklierpatienten psychisch niet helemaal in orde? :shock:

Mijn huisarts heb ik ook niet echt vertrouwen in want die vond TSH van 5.5 prima. Denk ook niet dat ze het goed vindt dat ik over 6 weken laat prikken. Vorige keer vond ze (met die 5.5) al dat ik er weer minimaal 3 maanden tegenaan kon.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Wanneer optimaal ingesteld?

Bericht door Teun »

Bhttps://www.nhg.org/standaarden/volledig/nhg-st ... ndoeningen

Misschien kun jij hier wat mee en desnoods neem je het mee naar de huisarts. Hierin staat duidelijk vermeld dat er net zolang doorgegaan moet worden tot de patient zich goed voelt en dat er na elke dosis wijziging na 6 weken weer geprikt moet worden etc.
Laat je niet met een kluitje in het riet sturen, lees heel veel zodat je de schildklier beter kent dan de huisarts en probeer je eigen regie te houden. Niet altijd makkelijk bij een arts, maar wel goed voor jezelf.
Bhj1980
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 jul 2017, 17:10

Re: Wanneer optimaal ingesteld?

Bericht door Bhj1980 »

Dankjewel Teun!
Ben terug naar de huisarts gegaan en heb een verwijzing voor een second opinion (heb ook nog andere klachten waar de huisarts geen raad mee weet).
Bhj1980
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 jul 2017, 17:10

Net zwanger en van 100 mcg naar 150 mcg?

Bericht door Bhj1980 »

Hallo allemaal,

Ik ben net zwanger (2 dagen overtijd). Nu heb ik van mijn endocrinoloog te horen gekregen dat ik moet ophogen van 100 naar 150mcg. De vorige keren (ik heb al 2 keer een miskraam gehad) hoefde ik maar op te hogen met 25 mcg naar 125. Toen ik naar uitleg vroeg zei hij dat hii niet precies meer wist waarom het vorige keer met 25 was, maar dat 50 procent standaard is. Ik lees echter overal dat je met 25 procent moet verhogen en ook vreemd dat dat van hem de vorige keren ook moest en nu met 50. Dus nu maak ik mijn zorgen. Is 50 ineens niet heel veel/te veel?
Mijn TSH was woensdag 1.6 (niet nuchter, 's middags geprikt) en ft4 is niet gemeten want dat was niet nodig (ook raar toch?).

Afgelopen maand heb ik de laatste miskraam gehad. Toen ik toen zwanger raakte was mijn TSH 1.7 en ft4 14.3 (op 19 januari). Toen heb ik opgehoogd van 100 naar 125. Na miskraam heb ik weer laten prikken (inmiddels weer 2 weken verlaagd naar 100) en toen was TSH 2.7 en ft4 17.1 (te hoog want ref.waarde is 7.8-16). Dit was op 8 maart. En nu (21 maart) is TSH dus 1.6 en ft4 weet ik niet.
Kan iemand mij advies geven? Bedankt alvast.
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Net zwanger en van 100 mcg naar 150 mcg?

Bericht door Kiek »

Wat een blij nieuws, Bhj, gefeliciteerd!
Het belangrijkste is dat je zorgt dat je TSH ongeveer tussen de 1.5 en de 2 of 2.5 mU/l blijft lopen.
De bijbehorende FT4 geeft kennis over de verschuiving die chronisch plaatvindt in de eerste drie maanden van je zwangerschap.

Je zwangerschap zorgt voor stijging van de TBG.
Je hebt vaste/gebonden en vrije T4 in een soepele verhouding. TBG zorgt voor meer gebonden T4, ten koste van de vrije T4 (=FT4).
Die TBG veroorzaakt bij normale schildklieren al een turbulentie van extra arbeid en productie.
Want de normale verhouding van je totale voorraad T4 en het kleine beetje vrijeT4 (FT4) wordt op z'n kop gezet door de inmenging van die plotselinge extra TBG.

Jij moet zelf het afsnoepen van de vrije T4 aanvullen door je totale voorraad groter te maken.
Daarom verhoog je je levothyroxine.

Je endocrinoloog zegt dat dat met 50% moet gebeuren.
Waarom weet ik niet.
Ik ken alleen de eerste basisverhoging van 25%, zoals in de richtlijn staat.

Je schrijft:
Toen ik naar uitleg vroeg zei hij dat hii niet precies meer wist waarom het vorige keer met 25 was, maar dat 50 procent standaard is.
Is deze verdubbeling misschien vanwege je miskraam?

Bel voor de zekerheid de polikliniek.

Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Bhj1980
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 jul 2017, 17:10

Re: Net zwanger en van 100 mcg naar 150 mcg?

Bericht door Bhj1980 »

Bedankt en dankjewel voor het antwoord!
Volgens mij is de verhoging niet vw de miskramen. De internist had het echt over een standaardprocedure.
Ik had hem zelf aan de lijn en denk niet dat ik nog meer uitleg krijg dan dit.
Hij is endocrinoloog, dus hij zal het wel weten toch? Hoop ik althans :mrgreen:
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Net zwanger en van 100 mcg naar 150 mcg?

Bericht door Kiek »

Je schrijft:
De internist had het echt over een standaardprocedure.
Ik had hem zelf aan de lijn en denk niet dat ik nog meer uitleg krijg dan dit.
Hij is endocrinoloog, dus hij zal het wel weten toch? Hoop ik althans :mrgreen:


Heeft de man je gerustgesteld?
Richtlijn:
Patiënten die vanwege hypothyreoïdie met levothyroxine worden behandeld en net zwanger zijn,
dienen: hun dosis te verhogen met circa 25 - 30% na een gemiste menstruatiecyclus of bij een positieve
zwangerschapstest, en hun behandelend arts hiervan direct op de hoogte te brengen.
Verhoging van de dosis kan initieel plaatsvinden door [2012] op twee van de zeven weekdagen een
dubbele dagdosis in te nemen.
https://www.schildklier.nl/images/PDF/N ... nissen.pdf
Succes!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Net zwanger en van 100 mcg naar 150 mcg?

Bericht door mamavan2 »

Gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik hoop voor je dat het goed zal verlopen.
Ik kan me indenken dat je in een wat lastig parket zit nu je endocrinoloog iets anders aangeeft dan de vorige keren. Ik zou toch nog eens contact zoeken en aangeven dat je het gevoel hebt dat het teveel is (+reden/het stukje dat Kiek ook schrijft) en dan hoor je wel weer wat hij zegt... Een arts kan zijn advies vast onderbouwen, los van de protocollen?
Plaats reactie