Man, Subklin.Hypo, kinderwens

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Switchview
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 jan 2016, 11:48

Man, Subklin.Hypo, kinderwens

Bericht door Switchview »

Goedemorgen allen,

Man, 35 jaar, voor het gemak :)

Mijn huisarts heeft begin 2016 mij gemeld dat ik een subklinische hypothyreoïdie heb.

Ik loop sowieso bij een internist voor een andere klacht en zij controleert 2x per jaar de schildklier functie.
Bij mijn afspraken hoor ik niet zoveel qua uitslagen. Ik heb in 2016 wel een keer de labuitslagen opgevraagd:

Gemiddeld:
TSH 6.5 (normaalwaarde is max 4)
FT4 20 (normaalwaarde max 25)
Antistoffen schildklier: positief 77 (normaalwaarde moet onder de 35 zijn)

Sowieso vraag ik vandaag alle labuitslagen op mocht dit niet zo makkelijk kunnen dan zal ik tot halverwege april moeten wachten. Dan heb ik namelijk weer een afspraak. EDIT: Krijg de bloeduitslagen niet mee, moet wachten totdat ik bij internist ben

Mijn vrouw en ik hebben een kinderwens en de start is gemaakt. Zodoende ben ik op internet aan het zoeken naar het zwanger worden en wat daarbij komt kijken. Op een gegeven moment kom ik op de SON website uit. Daar lees ik het volgende:

Wanneer er bij de vrouw (of de man!) een onbehandelde schildklierstoornis bestaat (hypo- of hyperthyreoïdie), is bevruchting moeilijker en soms zelfs onmogelijk.Ook een hypothyreoïdie die nog geen klachten geeft (subklinische hypothyreoïdie) wordt vaak behandeld in verband met het feit dat subklinische hypothyreoïdie geassocieerd is met een verhoogd risico op complicaties in de zwangerschap en schadelijke effecten voor het kind.


Nu begin ik wel een beetje zenuwachtig te worden :roll:
Ik wil dit wel aankaarten bij de huisarts/internist. Iemand ervaring hiermee ? Kunnen er inderdaad complicaties ontstaan ?

Wat de waardes nu zijn geen idee. Dat wil ik opvragen.
Ik heb voornamelijk 3 klachten:

Vermoeidheid, hele dag moe, na werk op de bank in slaap vallen tot het tijd is naar bed te gaan.
Enorm vergeetachtig.
Concentratie problemen.
Lichaamstemp is 35,3. (Langere tijd gemeten direct na wakker worden)
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Man, Subklin.Hypo, kinderwens

Bericht door laura »

hallo,

Voor zover ik weet gaat het hier om erectiestoornissen.
Het zou bij hypothyreoïdie ook gaan om afwijkingen in het sperma, wat zich herstelt bij voldoende schildklierhormoon.

Dat kun je hier lezen: https://schildkliertje.blogspot.nl/2012 ... rheid.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Bella
Berichten: 223
Lid geworden op: 04 jul 2014, 12:01

Re: Man, Subklin.Hypo, kinderwens

Bericht door Bella »

Hoi Switchview,

Je hebt subklinische hypothyreoïdie (verhoogd TSH, verhoogde antistofffen) en klachten die daarbij passen (vermoeidheid, concentratieproblemen en vergeetachtigheid). Tijd om een (proef)behandeling met schildklierhormoon te overwegen, lijkt me. Kaart het aan bij je arts!

Dat je geen uitdraai van je labuitslagen kan krijgen, klopt niet. Je hebt er gewoon recht op. Assistenten of artsen die anders beweren, zijn niet meer van deze tijd.

Sterkte!
Bella
Altijd nuchter bloedprikken: niet eten, geen schildklierhormoon slikken en zo vroeg mogelijk.
Dat geeft de betrouwbaarste waarden.
Switchview
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 jan 2016, 11:48

Re: Man, Subklin.Hypo, kinderwens

Bericht door Switchview »

Bella schreef: 28 mar 2018, 13:53 Hoi Switchview,

Je hebt subklinische hypothyreoïdie (verhoogd TSH, verhoogde antistofffen) en klachten die daarbij passen (vermoeidheid, concentratieproblemen en vergeetachtigheid). Tijd om een (proef)behandeling met schildklierhormoon te overwegen, lijkt me. Kaart het aan bij je arts!

Dat je geen uitdraai van je labuitslagen kan krijgen, klopt niet. Je hebt er gewoon recht op. Assistenten of artsen die anders beweren, zijn niet meer van deze tijd.

Sterkte!
Bella
Bedankt Bella en Laura voor jullie reactie.

Ik zal het voorstellen aan de arts. Belangrijkst vindt ik de zwangerschap, dat dit goed gaat.
Vwb de labuitslagen. Bij de huisarts krijg ik het altijd mee. In het ziekenhuis moet ik het vragen aan de internist. Volgens mij moet je maar net de juiste persoon treffen. Nog gekker, in juli 2018 kun je inloggen op hun portaal en je labuitslagen inzien, beetje krom dus.
rosan
Berichten: 224
Lid geworden op: 13 jan 2017, 12:05

Re: Man, Subklin.Hypo, kinderwens

Bericht door rosan »

Hoe lang proberen jullie nu zwanger te worden? Het valt een tijd te proberen zonder behandeling van de subklinische hypothyreoidie. Wellicht is het geen probleem. Mocht het langere periode niet lukken, kan je nog levothyroxine proberen. Maar, als je sowieso al klachten hebt, lijkt het me inderdaad niet gek om te starten met een proefbehandeling. Zou dat zeker aankaarten bij je volgende afspraak.

Betreft de uitslagen. Ze moeten deze wel kunnen meegeven, maar niet over de telefoon/email. Dit ivm privacy gevoelige informatie. Dat was wellicht de reden. Dan zou je persoonlijk naar het ziekenhuis moeten komen om een uitdraai op te halen. Dat kan waarschijnlijk weer wel. Maar ik zou dan gewoon wachten tot je afspraak.. minder gedoe!
Switchview
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 jan 2016, 11:48

Re: Man, Subklin.Hypo, kinderwens

Bericht door Switchview »

rosan schreef: 29 mar 2018, 09:35 Hoe lang proberen jullie nu zwanger te worden? Het valt een tijd te proberen zonder behandeling van de subklinische hypothyreoidie. Wellicht is het geen probleem. Mocht het langere periode niet lukken, kan je nog levothyroxine proberen. Maar, als je sowieso al klachten hebt, lijkt het me inderdaad niet gek om te starten met een proefbehandeling. Zou dat zeker aankaarten bij je volgende afspraak.

Betreft de uitslagen. Ze moeten deze wel kunnen meegeven, maar niet over de telefoon/email. Dit ivm privacy gevoelige informatie. Dat was wellicht de reden. Dan zou je persoonlijk naar het ziekenhuis moeten komen om een uitdraai op te halen. Dat kan waarschijnlijk weer wel. Maar ik zou dan gewoon wachten tot je afspraak.. minder gedoe!
Nou nog niet zo lang hoor :D Pas 2 weken :) We hebben al een tijdje een kinderwens maar nu zijn we er mee gestart.
Ik had al eerder het e.e.a opgezocht, toevallig kwam ik van de week op de SON website uit en las daar de tekst in mijn eerste bericht staan.
Ik ben het liever voor..

vwb de uitslagen. Ik heb expliciet aangegeven dat ik langskom met legitimatie en alleen een uitdraai van de labuitslagen wil hebben. Maar dat mag niet zonder overleg internist. Dus ik zal moeten wachten tot mijn volgende afspraak in April.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Man, Subklin.Hypo, kinderwens

Bericht door Teun »

Als je andere disciplines toestemming hebt gegeven om bij je dossier te komen, kan de huisarts je ook een uitdraai verschaffen.
Plaats reactie