Gezondheidsraad: Meer onderzoek nodig naar ME/CVS

Denk aan vitamine D, vitamine B12, selenium, maar ook aan biotine en sint-janskruid
Plaats reactie
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Gezondheidsraad: Meer onderzoek nodig naar ME/CVS

Bericht door laura »

Over het ontstaan van ME/CVS is nog weinig bekend, waardoor behandeling zich alleen kan richten op de symptomen. Daarom is meer onderzoek nodig. Ook moeten de klachten van patiënten serieus genomen worden en erkend bij de beoordeling van uitkeringsaanspraken.

Mensen met ME/CVS zijn langere tijd substantieel beperkt in hun functioneren. De behandeling kan niet gericht zijn op de oorzaken van de ziekte, omdat daarover nog weinig bekend is. Onderzoek is daarom geboden, naar oorzaken, diagnose en behandeling. Verder voelen patiënten zich niet serieus genomen, wat niet goed is voor hun herstel. Hun beperkingen worden ook niet altijd erkend bij de beoordeling van aanspraken op inkomens-, zorg- en andere voorzieningen. De Gezondheidsraad beveelt aan dat zorgverleners worden bijgeschoold en medische beoordelaars erkennen dat ME/CVS gepaard gaat met substantiële beperkingen.

Ga voor meer informatie naar de website van de Gezondheidsraad: https://www.gezondheidsraad.nl/nl/taak- ... zorg/mecvs
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Gezondheidsraad: Meer onderzoek nodig naar ME/CVS

Bericht door laura »

Chronic fatigue syndrome possibly explained by lower levels of key thyroid hormones

Journal Reference: Begoña Ruiz-Núñez, Rabab Tarasse, Emar F. Vogelaar, D. A. Janneke Dijck-Brouwer, Frits A. J. Muskiet.

Higher Prevalence of “Low T3 Syndrome” in Patients With Chronic Fatigue Syndrome: A Case–Control Study. Frontiers in Endocrinology,
2018; 9 | DOI: 10.3389/fendo.2018.00097

Edited by Frédéric FLAMANT, École normale supérieure de Lyon, France
Reviewed by Anthony M. Gerdes, New York Institute of Technology, United States en Johannes W. Dietrich, Ruhr University Bochum, Germany

Discovery of a crucial link between chronic fatigue syndrome and lower levels of key thyroid hormones raises hopes for treating this common yet debilitating disease

Date: March 20, 2018
Source: Frontiers
Summary: A new study reveals that chronic fatigue syndrome, a debilitating condition with unknown causes, can be explained by lower thyroid levels -- but may be distinct from thyroidal disease. This can be seen as a first step to finding a treatment for a common illness for which diagnosis is hard to come by.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Gezondheidsraad: Meer onderzoek nodig naar ME/CVS

Bericht door Teun »

Mijn boerenverstand zegt dat het me niet zou verbazen als er een relatie is tussen de ME/CVS en schildklier. Ben benieuwd wat uiteindelijk geconcludeerd wordt.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Gezondheidsraad: Meer onderzoek nodig naar ME/CVS

Bericht door Kiek »

Tjee, Laura! Waar spoor je het allemaal op!

Die Vogelaar is een hele bekende in de ortholokulle hoek, en dus zeer bekend bij de kwakzalvers.
Reguliere Muskiet bedient zich ook van dezelfde groep, en helaas eveneens beroemd bij de anti-kwak.

Dat vind ik erg voor de groep zoekers waar het over gaat.
Zij weten dat niet.
(en de reviewers kennelijk ook niet.)

De statische p-Value leutermachine heeft weer eens flink overuren gemaakt in dat artikel.
De zoveelste flauwekul, en wilde fantasieën die alle kanten opgaan.
Typisch passend bij de schrijvers.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Gezondheidsraad: Meer onderzoek nodig naar ME/CVS

Bericht door laura »

Het kwam een paar keer voorbij, mensen lieten het zien.
Ik heb het ook bij antikwak aangegeven vanwege Vogelaar met zijn ELN en wederom Muskiet.

Vandaar dat ik het eigenlijk hier ook wil laten zien, omdat er veel verzonnen wordt.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
ineke
Berichten: 484
Lid geworden op: 08 nov 2014, 17:53

Hogere percentage "laag T3 syndroom" bij CVS-patienten

Bericht door ineke »

Volledig artikel.


Studie-onderzoek uitgevoerd door Dr. Begoña Ruiz-Núñez (UMCG Groningen)

Higher Prevalence of “Low T3 Syndrome” in Patients With Chronic Fatigue Syndrome: A Case–Control Study

Chronic fatigue syndrome possibly explained by lower levels of key thyroid hormones

New research demonstrates a link between chronic fatigue syndrome (CFS) symptoms and lower thyroid hormone levels.
Published in Frontiers in Endocrinology, the study indicates that CFS, a condition with unknown causes, can be explained by lower thyroid hormones—but may be distinct from thyroidal disease. This finding can be seen as a first step to finding treatment for a debilitating illness for which there is no recognized treatment.


Chronic fatigue syndrome is a common disease marked by lengthy spells of weakness, fatigue and depression. Its diagnosis is predominantly based on symptoms and on ruling out any underlying medical condition, rather than on laboratory tests and physical examination.
Interestingly, several symptoms resemble those of hypothyroidism—a condition where the thyroid gland does not produce enough thyroid hormone. In hypothyroidism, the body tries to encourage thyroid hormone activity by releasing more thyroid-stimulating hormone—however, this does not happen in patients with chronic fatigue syndrome.
This contrast in thyroid-stimulating activity led the study's authors to hypothesize that chronic fatigue syndrome is caused by low activity of thyroid hormones in the absence of thyroidal disease.


Led by Dr. Begoña Ruiz-Núñez at the University Medical Center Groningen, The Netherlands, the researchers compared thyroid function and markers of inflammation between 98 CFS patients and 99 healthy controls. Remarkably, the CFS patients had lower serum levels of certain key thyroid hormones such as triiodothyronine (T3) and thyroxine (T4), but normal levels of thyroid-stimulating hormone.


Additional analyses indicated that CFS patients had a lower urinary iodine status and low-grade inflammation, which possibly mirrored the symptoms of patients with hypothyroidism.
These CFS patients, however, had relatively higher levels of another thyroid hormone called "reverse T3" or rT3. This appeared to be due to a shift in hormone production, where the body preferred to convert T4 to rT3 instead of producing T3. The low T3 levels found in CFS patients coupled with this switchover to rT3 could mean that T3 levels are severely reduced in tissue.


"One of the key elements of our study is that our observations persisted in the face of two sensitivity analyses to check the strength of the association between CFS and thyroid parameters and low-grade inflammation," says Dr. Ruiz-Núñez. "This strengthens our test results considerably."

The researchers believe inclusion of patient information, such as duration of illness, would enable a correlation with their biochemical profiles. Further, even though the study demonstrates a link between chronic fatigue syndrome symptoms and low levels of key thyroid hormones, a definitive cause for CFS remains unknown.
If the study findings are confirmed by additional research, it may pave the way for a treatment for chronic fatigue syndrome.

Results

Of the 112 initially included CFS patients, six taking oral thyroid hormone and one with BMI > 35 kg/m2 were excluded, leaving 105 patients. Of these, one subject with thyroid hormone resistance [defined as elevated serum levels of FT4 with non-suppressed TSH (47)], one with hyperthyroidism [TSH below reference range with FT3 and/or FT4 above reference range (46)], four with subclinical hypothyroidism [TSH above reference range with normal FT4 (46)], and one suspected of active infection (both hsCRP > 10 mg/L and WBC > 10 × 109/L) were excluded; making a total of 98 finally included CFS patients (Figure 1).

Of the 119 age- and sex-matched apparently healthy controls, 11 taking chronic medication were excluded, leaving 108 controls. Of these, one with hypothyroidism (TSH above reference range with FT4 below reference range), five with subclinical hypothyroidism [TSH above reference range with normal FT4 (46)], one suspected of active infection (both hsCRP > 10 mg/L and WBC > 10 × 109/L), and two with anemia were excluded; making a total of 99 finally included healthy controls (Figure 1).

Bronnen: Medical Express / Frontiers in Endocrinology


Volledig artikel:
https://www.frontiersin.org/articles/10 ... 00097/full


.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Begoña Ruiz Núñez: Het effect van leefstijl op het lichaam

Bericht door laura »

ineke schreef: 07 apr 2018, 14:12 Studie-onderzoek uitgevoerd door Dr. Begoña Ruiz-Núñez (UMCG Groningen).
Hier gaat haar proefschrift over: https://www.umcg.nl/NL/UMCG/Agenda/Prom ... stijl.aspx

Leefstijl is een belangrijke oorzaak van chronische ziekten als diabetes. Begoña Ruiz Núñez onderzocht in haar proefschrift het effect van leefstijl en voedingspatroon op het lichaam. In een verkennende studie onderzocht ze de voedingsinname van 55 patiënten die wachtten op een hartoperatie. Aan de hand van de ‘food frequency questionnaire’ (FFQ) van de Division of Human Nutrition van Universiteit Wageningen werd hun voedingspatroon in kaart gebracht. Hoewel de voedingsinname vergelijkbaar bleek met de gezonde Nederlandse bevolking, voldeed de inname van groente, fruit, vezels, vitamine D en visolie vetzuren niet aan de aanbevolen hoeveelheid. Ruiz Núñez stelt dat een onevenwichtige voedingspatroon het risico op ongunstige uitkomsten van een operatie kan vergroten en concludeert derhalve dat het nodig is om te onderzoeken hoe het voedingspatroon vóór een operatie verbeterd kan worden.

Ook onderzocht Ruiz Núñez de invloed van een paleolithische levensstijl. Ze liet schijnbaar gezonde proefpersonen 4 of 10 dagen een leefstijl volgen die lijkt op de leefstijl uit de steentijd. Ze mat risicofactoren voor metabole aandoeningen zoals obesitas en diabetes mellitus, zoals lichaamsgewicht, lichaamsvet, ontsteking en cholesterol. Deze bleken vrijwel allemaal te verbeteren, wat de kans op die aandoeningen kan verkleinen.

Daarnaast onderzocht Ruiz Núñez nog wat specifieke patiëntgroepen: patiënten met sikkelcelanemie op Sint-Maarten kregen een antioxidant (astaxanthine), dat bleek opgenomen te worden in de membranen van rode bloedcellen en kan helpen bij sikkelcelanemie.

Ook concludeert ze dat patiënten met het chronische-vermoeidheidssyndroom (CVS) een normaal schildklierhormoon niveau hebben (TSH), maar te weinig vrij-schildklierhormoon, wat overeenkomt met het ‘laag T3-syndroom’, dat op een vorm van winterslaap lijkt. Volgens Ruiz Núñez zijn deze onderzoeken aanwijzingen dat het gezonder is om terug te gaan naar een leefstijl van onze Paleolithische voorouders, maar met behoud van de cultuur van de 21e eeuw.​
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Gezondheidsraad: Meer onderzoek nodig naar ME/CVS

Bericht door Kiek »

Laura schrijft:
Ook concludeert ze dat patiënten met het chronische-vermoeidheidssyndroom (CVS) een normaal schildklierhormoon niveau hebben (TSH), maar te weinig vrij-schildklierhormoon, wat overeenkomt met het ‘laag T3-syndroom’, dat op een vorm van winterslaap lijkt. Volgens Ruiz Núñez zijn deze onderzoeken aanwijzingen dat het gezonder is om terug te gaan naar een leefstijl van onze Paleolithische voorouders, maar met behoud van de cultuur van de 21e eeuw.​

Als dit lijkt op een vorm van winterslaap, dan is het artikel vast een product van mensen met voorjaarsvermoeidheid.
Het begint al in de abstract: er staat: TT3(12.5%) = %TT3(4.7%)
Dit is een soort raadsel.

Maar het zijn wel de 'belangrijkste' openingsgetallen waarmee men kennelijk iets wil zeggen.
De statistische hocus pocus gaat van oudsher weer onverbeterlijk over gemiddelden van groepen.
Dit wordt dan o.a. gebruikt voor hun 'sensitivity analysis'.
Het lijkt wel de jaren zeventig met de 'sensitivity trainingen'.
Hier meent men een relatie te zien tussen CFS en low-T3.

Weer zo'n verhaal over correlaties die er niet zijn, dus zonder betekenis.
En het nutrientenlab te Bunnik is warempel ook hier van de partij, waarschijnlijk vanwege de T3 en de jodiumpillen. Salto's van alto's.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Gezondheidsraad: Meer onderzoek nodig naar ME/CVS

Bericht door Kiek »

Voor de volledigheid (en in herhaling):

https://www.kwakzalverij.nl/nieuws/orth ... -opgepakt/

Orthomoleculaire natuurgenezers Vogelaar en Tisscher opgepakt
De FIOD heeft reumatoloog Jacques René Tisscher en biochemicus Emar Vogelaar van het Europees Laboratorium voor Nutriënten opgepakt.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Gezondheidsraad: Meer onderzoek nodig naar ME/CVS

Bericht door laura »

Nou ja, ik begrijp niet dat een universitair medisch centrum daar geld aan besteedt.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie