Schommelingen

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
ivan
Berichten: 94
Lid geworden op: 15 feb 2018, 16:30

Schommelingen

Bericht door ivan »

Hi

Weet iemand hoe vaak TSh statistisch gezien plaatsvinden.

Vb tsh is bijv 1. In welk tempo zou deze bijvoorbeeld richting 5 en terug kunnen gaan. Ik weet dat het subjectief is maar ik weet bijv met vitamine d schommelingen niet vaak voorkomen. Hoe zit dat met tsh en ft4.
En vraag twee. Kan iemand mij uitleggen wanneer ft3 of t3 van belang is
ivan
Berichten: 94
Lid geworden op: 15 feb 2018, 16:30

Re: Schommelingen

Bericht door ivan »

Sorry ik zie nu pas de onduidelijk in mijn vraag (kwam door mijn mobiel)

Ik bedoel eigenlijk te zeggen hoe snel TSH schommelingen en ft4 plaatsvinden? Is dat maanden, weken of dagen?

Stel dat ik in februari heb geprikt, is een maand later dan te vroeg of?
ivan
Berichten: 94
Lid geworden op: 15 feb 2018, 16:30

Re: Schommelingen

Bericht door ivan »

Ok. Mijn endo wil eigenlijk nog niet behandelen onlangs dat ik de laatste 3 jaar 3 keer schommelingen heb gehad. Ik heb in februari geprikt en toen was TSH 1.5 en FT15. Ik wil door de klachten die ik nu heb weer gaan prikken om te kijken of mijn TSH nog steeds stabiel is.

mijn antitpo is altijd zeer hoog geweest waardoor mijn endo de "voorspelling" deed dat mijn schildklier uiteindelijk te traag gaat werken, wanneer is de grote vraag.

Ik heb dus normale waardes (momenteel) maar hoge anti tpo. Hoe snel kunnen hier veranderingen in plaatsvinden?
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: Schommelingen

Bericht door Teun »

Gebruikelijk bij twijfelachtige uitslagen is dat je na een maand of 3 weer laat controleren. Op dit moment heb jij keurige waardes niet vragen om behandeling.
ivan
Berichten: 94
Lid geworden op: 15 feb 2018, 16:30

Re: Schommelingen

Bericht door ivan »

Ja verder gekeken. Ct scans gehad en verschillende onderzoeken maar allemaal nada.
Heb 3 endos gehad en allemaal vonden ze het interessant dat ik 3x eerst te snel dan te langzaam heb gehad. Anti tpo is in duizenden ofwel 8000. Tot nu stabiliseerde he altijd maar door dat recidieve gedrag wel heel onvoorspelbaar. Het leek wel om de 2 jaar raak. We zijn twee jaar verder met vergelijkbare klachten. Ik vraag me af wat er ij twee maanden kan gebeuren. Het lijkt te vroeg maar blind staren. Tja...huisarts gooit het op angst wat wel klopt maar ja....
ivan
Berichten: 94
Lid geworden op: 15 feb 2018, 16:30

Re: Schommelingen

Bericht door ivan »

Correct, dat wat ze dachten maar omdat het recidief is het ongebruikelijk. Eentje heeft het geroepen. Maar goed. Terugkomend op mijn vraag, is dat realistisch dat TSH schommelingen op korte termijn plaatsvinden? Ik bedoel, jullie prikken vaker dan ik :)
JanetH
Berichten: 64
Lid geworden op: 20 mar 2016, 21:18

Re: Schommelingen

Bericht door JanetH »

Hi Ivan,

Ik heb zelf ervaring met schommelende schildklierwaarden dwz van hypothyreoidie met diagnose Hashimoto, TPO inderdaad behoorlijk verhoogd. Tot een half jaar na starten levothyroxine via endocrinologe, een verhoogde schildklierfunctie met diagnose Graves obv postieve TBII ( a-TSH receptor)
Voor de Graves ben ik 18 maanden behandeld met een blockenreplacetherapie, juist om dat zwalken van de schildklierfunctie te voorkomen. Ik lees hier nu veel over titratietherapie, maar voor mij zou dit zeker geen optie zijn.

De waardes schommelen echter over periodes van weken dan wel maanden. Niet een proces wat snel verloopt. Ik heb zelf het vermoeden dat dit fenomeen al veel langer aan de gang was bij mij dan de 3 jaar sinds ik onder behandeling ben bij endocriniologe. Het is niet vaak voorkomend vertelde zij. Het is vaak of de ene autoimmuunvariant, Hashimoto, of de ander, Graves. Zij was zelf bijzonder verrast toen de ik ook positief bleek voor Graves.

Ik ben nu 3 maanden zonder pillen en ik wordt elke 6 weken gecontroleerd op mijn TSH en FT4 om te zien welke kant het opgaat; gaat het normaal worden qua functie, wat ik natuurlijk heel erg hoop, of toch hypo dan wel weer hyperthyreoidie? Tijd zal het leren.

Groet,
Janet
JanetH
Berichten: 64
Lid geworden op: 20 mar 2016, 21:18

Re: Schommelingen

Bericht door JanetH »

Oh ja, ik vergeet nog een korte samenvatting van artikel over mogelijke oorzaak van het schommelen voor je bij te voegen. Deze heeft eerder op dit forum gestaan. Ingewikkelde materie maar kijk maar wat je ermee doet. Het is een PDF maar krijg hem hier nu niet toegevoegd...
Misschien weet Laura hem nog een keer te plaatsen? IK kom nu niet op PubMed.
TSH receptor antistoffen; van stimuleren naar blokkeren en vice versa

Groet,
Janet
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Schommelingen

Bericht door laura »

hoi Janet,

Ik heb het artikel staan op mijn andere website: https://wvrtaal.wordpress.com/2013/02/2 ... ice-versa/

Het gaat om dit onderzoek via PubMed:
Thyrotropin-Blocking Autoantibodies and Thyroid-Stimulating Autoantibodies: Potential Mechanisms Involved in the Pendulum Swinging from Hypothyroidism to Hyperthyroidism or Vice Versa
Sandra M. McLachlan and Basil Rapoport. Thyroid. January 2013, 23(1): 14-24. doi:10.1089/thy.2012.0374.

Background

Unusual patients switch from TSAb to TBAb (or vice versa) with concomitant thyroid function changes. We have examined case reports to obtain insight into the basis for ‘switching’.

Summary

TBAb to TSAb switching occurs in patients treated with levothyroxine (LT4); the reverse switch (TBAb to TSAb) occurs after anti-thyroid drug therapy; TSAb/TBAb alterations may occur during pregnancy and are well recognized in transient neonatal thyroid dysfunction.

Factors that may impact the shift include:

- LT4 treatment, usually associated with decreased thyroid autoantibodies, in unusual patients induces or enhances thyroid autoantibody levels;
- antithyroid drug treatment decreases thyroid autoantibody levels;
- hyperthyroidism can polarize antigen-presenting cells, leading to impaired development of regulatory T cells, thereby compromising control of autoimmunity;
- immune-suppression/hemodilution reduces thyroid autoantibodies during pregnancy and rebounds postpartum;
- maternally transferred IgG transiently impacts thyroid function in neonates until metabolized;
- a Graves’ disease model involving immunizing TSHR-knockout mice with mouse TSHR-adenovirus and transfer of TSHR antibody-secreting splenocytes to athymic mice demonstrates the TSAb to TBAb shift, paralleling the outcome of maternally transferred “term limited” TSHR antibodies in neonates.

Finally, perhaps most important, as illustrated by dilution analyses of patients’ sera in vitro, TSHR antibody concentrations and affinities play a critical role in switching TSAb and TBAb functional activities in vivo.

Conclusions

Switching between TBAb and TSAb (or vice versa) occurs in unusual patients after LT4 therapy for hypothyroidism or anti-thyroid drug treatment for Graves’ disease. These changes involve differences in TSAb versus TBAb concentrations, affinities and/or potencies in individual patients. Thus, anti-thyroid drugs or suppression/hemodilution in pregnancy reduce initially low TSAb levels even further, leading to TBAb dominance. In contrast, TSAb emergence after LT4 administration may be sufficient to counteract TBAb inhibition. The occurrence of ‘switching’ emphasizes the need for careful patient monitoring and management. Finally, whole genome screening of relatively rare ‘switch’ patients and appropriate Graves’ and Hashimoto’s controls could provide unexpected and valuable information regarding the basis for thyroid autoimmunity.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Schommelingen

Bericht door laura »

BB1100XX schreef: 10 apr 2018, 20:03 Als je de zoek functie van het forum gebruikt en daar 'de quervain' in typt. Komen alle berichten naar voren en kun je eventueel ervaringen van medemensen lezen.
Evelien,

En dit is een handige tip voor alle quervain-lijders.
Gelukkig help jij al die mensen op weg :-)
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Plaats reactie