Hoe slik jij je levothyroxine?

Over partners en familieleden met schildklierziektes. Over werk en sport. Over gewicht en afvallen.
Gast1

Re: Hoe slik jij je levothyroxine?

Bericht door Gast1 »

In de SMPC van Tirosint staat trouwens dat Tirosint niet gegeven mag worden aan kinderen die niet een intacte capsule kunnen slikken.

Het is dus ook niet de bedoeling ze kapot te bijten, de intacte capsule moet in de maag komen en begint daar langzaam op te lossen.

Een doorgesneden capsule loopt in de mond/slokdarm al langzaam leeg.

En het zal allemaal wel weinig verschil maken, zolang je je beperkt tot het doorsnijden van 13 mcg capsules.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hoe slik jij je levothyroxine?

Bericht door Kiek »

Mark, het is geen vloeistof.
Het een soort hars, ietwat stug, en door te snijden.
Dus met schudden beweeg je het hars niet.
Het kan evenmin weglopen als je het doorsnijdt.

Je schrijft op de vorige bladzijde: (4 jodium is zwaar)
Inderdaad is 4 jodium best zwaar.
Maar als je de jodiumpjes hangt aan lichte drijvertjes, dan zinkt het niet naar de bodem.
Het hangt dus onder meer af van het soortelijk gewicht van het LT4-zout, heb ik me laten vertellen.
Dat weten ze natuurlijk best bij de farma.

Het stadium van vasthouden aan regeltjes ben ik voorbij.
Datgene dat ik weet geeft mij voldoende vertrouwen zelf beslissingen te nemen over mijn dosering.
En ik geef dat graag door.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Hoe slik jij je levothyroxine?

Bericht door Gast1 »

Jij en ik passen ook op eigen gevoel de dosering aan. Moet iedereen dat doen? Nee toch?
Zelfs een dagelijks-wisselende dosering is niet voor iedereen geschikt (om meerdere redenen).
Dat weten ze natuurlijk best bij de farma
Die raadt aan het niet door te snijden ;-)
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hoe slik jij je levothyroxine?

Bericht door Kiek »

Nou...op eigen gevoel...toch maar liever niet, Mark :)
Gevoel met doseringen kan flink misleidend zijn, is mijn ervaring.
Als je kunt meten en weten doordat je weet wat je meet, hoef je gelukkig niet te varen op je gevoel.
Het gevoel is dan beredeneerbaar.
Omdat je de rede kent.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Hoe slik jij je levothyroxine?

Bericht door laura »

Mark:
Hoe weet je of de vloeistof precies in 2en verdeeld is?
Het is geen vloeistof.
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
*anna*
Berichten: 332
Lid geworden op: 12 sep 2013, 01:22

Re: Hoe slik jij je levothyroxine?

Bericht door *anna* »

Marc schreef:
In de SMPC van Tirosint staat trouwens dat Tirosint niet gegeven mag worden aan kinderen die niet een intacte capsule kunnen slikken.
Ik denk dat het in dat geval dan eerder gaat over verslikken dan over versnijden.
Gast1

Re: Hoe slik jij je levothyroxine?

Bericht door Gast1 »

*anna* schreef: 12 apr 2018, 16:41 Marc schreef:
In de SMPC van Tirosint staat trouwens dat Tirosint niet gegeven mag worden aan kinderen die niet een intacte capsule kunnen slikken.
Ik denk dat het in dat geval dan eerder gaat over verslikken dan over versnijden.
Of over een capsule die intact de maag moet bereiken. Zo leg ik het uit.

Verder staat er "Tirosint zachte capsules moeten niet worden vermalen voor het innemen en kunnen niet in water
worden gesuspendeerd of opgelost. "

Alles om ze intact te houden.
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Hoe slik jij je levothyroxine?

Bericht door mamavan2 »

Ik reageer nog even op de bovenste vraag :). Ik slik elke dag 118 mcg. Een halve 112 en een halve 125 per dag.
Gast1

Re: Hoe slik jij je levothyroxine?

Bericht door Gast1 »

Ja, ik slik Euthyrox, maar dat neemt niet weg dat ik ook over andere medicamenten wat wil weten, weet en bediscussieer. En graag mensen op een goede manier adviseer over medicatie.

En grappig genoeg, ik slik ook 118 mcg. 4 dagen slik ik 100 + 12,5 (halve 25) en op 3 dagen slik ik 100 + 25 (hele 25).
Dat komt gemiddeld uit op 118.
En eerlijk: deze manier lijkt mij beter dan dagelijks capsules doorsnijden.
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: Hoe slik jij je levothyroxine?

Bericht door mamavan2 »

He dat is toevallig! Goed te lezen hoe jij dat doet. Ik ben zo'n typ dat niet goed zal bijhouden op welke dag ik wat moet slikken, vandaar dat ik liever elke dezelfde werkwijze heb :)
Plaats reactie