-

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door pga »

Hoi Marc .
Hoe staat het trouwens met de B12 ,nog iets mee gedaan?Of laat je het zo?

Ben zelf nu terug al een paar mnd naar tirosint .Gaat heel aardig ,voor het eerst voel ik me langere tijd stabiel ,zij het wat aan de te relaxte kant van het spectrum.Neiging tot het doen van dutjes is er nog steeds ,maar wellicht helpt het seizoen hier ook niet echt.
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Nee, ik heb het er even bij gelaten. De MMA-bepaling is prijzig, dus als ik het willen doen, dan eind afgelopen jaar.
Maar heb eigenlijk de al dan niet tijdelijke conclusie getrokken dat de parasiet waarschijnlijk verantwoordelijk is voor de lagere B12.

Bovendien is er de invloed van antibiotica op MMA. Dus zelfs eind 2017 kan er nog wel wat invloed zijn en is MMA waarde niet geheel betrouwbaar (bron: B12-institute).

Qua werk gaat het eigenlijk wel goed, kom niet moe thuis; eerder energiek. Heb eigenlijk ook te weinig specifieke klachten voor B12-tekort.

Dus alles bij elkaar: gaat beter.

En mocht ik binnenkort weer laten prikken, dan neem ik B12 mee (maar niet MMA).
Rick
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 feb 2015, 09:56

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Rick »

Mark:
Ik heb eigenlijk ook te weinig specifieke klachten, enkel vermoeidheid.
In een helder moment, omdat ik goed ingesteld toch moe bleef + hoge bloeddruk, vroeg mijn internist: "snurk je?"
En ik werd doorverwezen voor een slaaptest.
Uitkomst: slaap-apneu

Ik had zelf geen idee, maar het verklaarde een hele hoop.
Aandachtspuntje ...
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Ik snurk, heb ik van horen zeggen [kuch kuch].

Maar ik slaap goed, wordt uitgerust wakker, kom goed m'n bed uit.

Ik heb wel eens een poos met een app naast me geslapen, niet vanwege apneu, maar vanwege meten diepe slaap; in de tijd dat ik wel nog met marathontraining bezig was. Ook wel geluid opgenomen én met hartslag. Nooit niks bijzonders, eigenlijk.

Herken me dus niet echt in de symptomen.

Maar goed dat je het toch nog even onder m'n aandacht brengt. Wel al eens eerder aangedacht, nu opnieuw nog eens wat meer over gelezen.
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Overigens gaat dit er eigenlijk van uit dat de mens gebaat is bij een constante, gelijke aanvulling (iedere dag dezelfde hoeveelheid levo). Maar is dat wel zo?
Bedoel je dat je op een activiteitendag een beetje meer, en op een rustdag een beetje minder µg zou moeten nemen? Wie weet. Het zijn wel zulke subtiele hoeveelheden op een bepaald moment, dat je lijf voldoende buffer heeft om deze dynamiek automatisch aan te kunnen.
Beetje minder rT3, enzo. Ietsje gewijzigde waterval aan deiodinase, en een boel energie erbij!
Ik vroeg - en vraag! - het me meer af in de volgende contexten:

1.
Thyrax: veel mensen gaven aan, voorheen langdurig prima ingesteld te zijn op Thyrax en problemen te ervaren met andere merken; eigenlijk met de meeste andere merken.

Thyrax: 3 doseringen tw 25, 100 en 150
Andere: vele doseringen tw 25, 50, 75, 88, 100, 112, 125, 137, 150, 175, 200

Is Thyrax nou zo moeilijk doseerbaar in pilletje te stoppen?
Is merkX 88 wel significant anders dan 75 of 100?

2.
Thyrax noodt vaker tot breken en combineren van meerdere pilletjes. Kwart pilletje van 25mcg is op de lange termijn misschien wel 6mcg, maar niet dagelijks.

3.
Veel mensen klaagden ook over overgang Thyrax naar strip. Zelfde dosering, toch niet altijd goed meer ingesteld.
Strip = stabieler. Pilletje 1 is even sterk als pilletje 30 (en helemaal als pilletje 90).

De meeste andere merken zitten ook in een strip, niet in een potje. Langer stabiel, ook in de tijd.

Terwijl van een potje toch echt wel bekend is, dat door dagelijkse aanvoer verse (vochtige) lucht en licht, en schudden (optillen en weer neer) pilletjes enigszins in sterkte kunnen afnemen.

Dus:

Ik durf de stelling wel aan dat tot 3 jaar geleden, mensen met Thyrax niet dagelijks een gelijke hoeveelheid levothyroxine binnen kregen. En dat er in die afwijking ook nog een cyclus zit.

Hypothese: went of wenst het lichaam misschien juist een minder constante stroom levothyroxine?

Vergelijkend met sport: als je altijd hetzelfde loopje doet, sterker, als je altijd hetzelfde rondje loopt, went je lichaam daar aan, verdwijnt iedere prikkel, stopt progressie (of erger).

Altijd een zelfde hoeveelheid levo op hetzelfde moment, verstoort misschien wel bij sommigen de hypofyse, TSH-reactie op levothyroxine.

Want hoe zit bijvoorbeeld met het circadian ritme van een levothyroxine-gebruiker tov. de normale mens? Is dat wel eens onderzocht?

Bron afbeelding:
https://academic.oup.com/jcem/article/93/6/2300/2598837
Russell 2008
Russell 2008
zeg0060858410002_sm.jpeg (252.27 KiB) 695 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Gast1 op 30 apr 2018, 17:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

Altijd een zelfde hoeveelheid levo op hetzelfde moment, verstoort misschien wel bij sommigen de hypofyse, TSH-reactie op levothyroxine.
Je weet toch dat de waterval ervoor zorgt, tijdens ziekte en gezondheid, dat alles zo gelijkmatig mogelijk verspreid wordt op het juiste moment in de juiste cellen?
Want hoe zit bijvoorbeeld met het circadian ritme van een levothyroxine-gebruiker tov. de normale mens? Is dat wel eens onderzocht?
Ja, dat is onderzocht.
Bijvoorbeeld door Saravanan en Russell (zet even 'Russell 2008' bij de ritmeplaatjes in je bericht. Dan is de bron terug te vinden).

PS: Ik ga dus weer terug naar Thyrax. 'k Heb genoeg van dat gemieter met Euthyrox.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Kiek schreef: 30 apr 2018, 16:51 PS: Ik ga dus weer terug naar Thyrax. 'k Heb genoeg van dat gemieter met Euthyrox.
Thyrax zal voor mij nooit een optie zijn, reageerde sterk op indigoblauw.

Bron met link ook even toegevoegd.
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door pga »

Altijd een zelfde hoeveelheid levo op hetzelfde moment, verstoort misschien wel bij sommigen de hypofyse, TSH-reactie op levothyroxine.
Daar geloof ik heilig in,Marc.
Die eenmalige bulk aan thyroxine 1xdgs in natuurlijk totaal onnatuurlijk.
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Kiek »

Nou, dat verschil is niet zo heel erg heilig groot als je denkt.
Natuurlijk zijn er wat verschillen.

Maar de grootste boost van T4-stimulatie bij schildklier-gezonden vindt plaats rond middernacht.
De hypothalamus veroorzaakt een piek van de TSH als gevolg van een boost van de TRH (Lechan-Fekete 2005).
Dit heeft bij 'gezonden' het gevolg dat er een enorme aanmaak van T4 plaatsvindt.
Deze aanmaak wordt in de meeste gevallen bijna even snel omgezet in T3.
Dus zo krijgt ieder schildklier-gezond mens een soort van nachtelijke dosering van T4, als voorbereiding voor de activiteiten van de volgende dag.

Bij gezonden gaat de dosering dus automatisch, en de L-T4-slikkers bootsen dit handmatig min of meer na, een uur of zes later.
Als alles goed is ingesteld, is er wat dit betreft niet zoveel verschil.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Hardloper met hypothyreoïdie

Bericht door Gast1 »

Zou dat dan pleiten voor (onderzoek naar) avondinname en/of (combi met) slow-release T4?

Is die gezonde-mensen T4-boost ongeveer vergelijkbaar qua grootte aan inname pilletje?

Uit berekeningen: bij dagelijkse inname van 125 mcg is de voorraad T4 ongeveer 1000.
Plaats reactie