Al 15 jaar hashimoto.... maar kan je schildklier dan nog raar doen?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Dani
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 mei 2018, 14:02

Al 15 jaar hashimoto.... maar kan je schildklier dan nog raar doen?

Bericht door Dani »

Beste allemaal,

Ik ben al jaren bekend met hashimoto. Er is ooit een echo gemaakt. De man zei toen dat mijn schildklier verschrompeld en hobbelig was. En dus niet meer werkte.

Nu heb ik sinds een maand last van een soort brokgevoel in mijn keel. Het voelt irriterend en heb ook last van mijn oren.

Nu vroeg ik me af of een niet werkende schildklier toch nog dit soort klachten kan geven. Of kunnen er bijvoobeeld bobbels in komen?

De huisarts zegt dat mijn klachten waarschijnlijk door stress komen. Maar aangezien het niet echt minder wordt, vroeg ik me bovenstaande vragen dus af.
Ben inmiddels wel bij de kno arts geweest en zij zag niks vreemds in mijn keel en oren.
Mijn waarden zijn al jaren stabiel ook.

Ik ben heel benieuwd of iemand hier iets van weet. Want op internet lees je eigenlijk alleen maar het klachtenpatroon bij een nog niet behandelde schildklier.

Hartelijke groet, Daniëlle
Dani
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 mei 2018, 14:02

Re: Al 15 jaar hashimoto.... maar kan je schildklier dan nog raar doen?

Bericht door Dani »

Bedankt voor je reactie. Zingen doe ik niet echt eigenlijk.

De kno zei dat alles er goed uit zag. Mijn vraag wat het dan kon zijn haalde ze haar schouders op.... dus tja wat moet je dan?
Ik twijfel of ik nu bij de huisarts moet vragen om toch nog naar mn schildklier te laten kijken. Aangezien deze jaren geleden al verschrompeld was.
Dani
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 mei 2018, 14:02

Re: Al 15 jaar hashimoto.... maar kan je schildklier dan nog raar doen?

Bericht door Dani »

Het is frustrerend dat je afhankelijk bent van het gedrag van je arts.

Helaas weet ook niemand of een verschrompelde schildklier nog in de weg kan zitten en klachten kan geven.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Al 15 jaar hashimoto.... maar kan je schildklier dan nog raar doen?

Bericht door Kiek »

Hallo Dani,

Je bent ongerust over je schildklier.
Ik heb nog niet gehoord over een schildklier die na zoveel jaar 'raar' doet.
Maar dat zegt niks, hoor.
Hoe stel je je voor dat een verschrompelde schildklier in de weg gaat zitten?

Als je ten tijde van je ooit gemaakte echo al levothyroxine gebruikte, dan is het logisch dat je schildklier klein is.
Dat zegt weer niets over de kwaliteit/productiemogelijkheid van diezelfde schildklier zonder levothyroxine.

Als je het idee hebt last te hebben van je schildklier, waarom stuurt je huisarts je dan niet ter geruststelling naar de echoafdeling? Zou dat duurder zijn dan een consult bij KNO? Een KNO heeft weer meer te maken met het gevoel dat er iets in je keel zit. Meestal psychisch, meent men op google.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Dani
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 mei 2018, 14:02

Re: Al 15 jaar hashimoto.... maar kan je schildklier dan nog raar doen?

Bericht door Dani »

Bedankt voor je reactie Kiek,

Ik heb geen idee in welke hoedanigheid ik er nu last van zou kunnen hebben. Misschien toch knobbels?
Je hebt gelijk hoor. Ik zal toch is vragen of ik een echo mag.

Ik slik al jaren dezelfde dosering. Maar voel me eigenlijk nooit vol van energie. Spierklachten blijven ook. Ik hoopte eigenlijk dat dat minder zou worden als de schildklier geen fratsen meer zou hebben. Helaas....
Dani
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 mei 2018, 14:02

Re: Al 15 jaar hashimoto.... maar kan je schildklier dan nog raar doen?

Bericht door Dani »

Ik weet mijn waarden niet precies uit mn hoofd. Maar ik zit onder de 1 met mijn tsh. Vrij t4 rond de 15
Dani
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 mei 2018, 14:02

Re: Al 15 jaar hashimoto.... maar kan je schildklier dan nog raar doen?

Bericht door Dani »

Geen idee hoe je weet of je goed bent ingesteld? Wat is een setpoint?
Dani
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 mei 2018, 14:02

Re: Al 15 jaar hashimoto.... maar kan je schildklier dan nog raar doen?

Bericht door Dani »

Beetje late reactie. Eigenlijk zit ik al jaren laag in mijn tsh en dat voelde goed. Tot voor kort. Het leek toch een soort hyperen. Mijn tsh was 0.2 en vrij t4 17.6. Dit met 100 mcg euthyrox en 2x 3.125 mcg cytomel. Dit is van 2 weken geleden. Daarvoor in maart geprikt en had een tsh vam 1.6. Dat eigenlijk soort van afweek van dat wat ik gewend was.
Ik ben nu naar 87.5 mcg gegaan en omdat ik me zo slecht voelde heb ik de cytomel ook achterwege gelaten.
De enorme onrust, angst en paniek is 80 procent beter. Brok in mn keel ging weg... al lijk ik dat na 2 weken weer wat te voelen. Alleen word ik in de ochtend heel onrustig wakker. Iedere avond denk ik.."morgen gebeurt het niet" maar helaas wel.

Nu dub ik ook of ik de cytomel eerdaags weer zal beginnen of niet..
Ook vind ik het vreemd dat ik na jaren lang dezelfde dosering en nagenoeg dezelfde waardes te hebben.... nu ineens hyper reageer. Daardoor twijfel ik ook erg aan mezelf.

Groetjes, Daniëlle
Dani
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 mei 2018, 14:02

Re: Al 15 jaar hashimoto.... maar kan je schildklier dan nog raar doen?

Bericht door Dani »

Bedankt voor je reactie. Ja ik vind het nu heel lastig in te schatten wat wijsheid is. Ik heb het jaren goed gedaan met cytomel. Maar nu even aan de kant gelegd. Maar ook gezakt met de euthyrox. Dus ik twijfel dat als er straks toch wat bij moet of ik dat met cytomel of euthyrox zou moeten doen.

Is er iemand bekend met het onrustig wakker worden. Alsof er adrenaline door je lijf gaat? Ik schrik dan van elk geluidje. Vanmorgen begon dat al om half 6
Plaats reactie