overslag hart bij euthyrox

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Pip
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 dec 2016, 21:00

Re: overslag hart bij euthyrox

Bericht door Pip »

Hallo Kiek,

Hierbij mijn waardes.
Ik heb een uitdraai gekregen maar weet niet meer de dosering SK hormoon.
Hopelijk kun je mij een beetje duidelijkheid geven naar welke waardes ik me op kan richten.
10 mrt 2014: TSH 0.12 (eenheid mU/l ref.w 0.4 - 4.0)
Vrije T4 13.0 (eenheid pmol/l ref.w 9.0 - 24.0)
T3 1.77 (eenheid nmol/l ref.w 1.30 - 2.70)
7 mei 2014: TSH 0.7
Vrije T4 12.2
T3 1.25
16 juni 2015: TSH 1.8
Vrije T4 10.5
T3 1.27
15 dec 2015 TSH 1.7
Vrij e T4 10.9
T3 1.57
23 mrt 2015 TSH 2.5
Vrije T4 10.6
T3 1.25
24 mei 2016 TSH 1.3
Vrije T4 10.1
T3 1.53
13 dec 2016 TSH 2.4
Vrije T4 11.0
T3 1.23
15 febr 2017 TSH 4.9
Vrije T4 10.7
T3 0.87
11 apr 2017 TSH 4.7 ( geen FT4 en T3 niet geprikt)
13 juni 2017 TSH 15.6 ( geen FT4 en T3 geprikt) geen SK hormoon gebruikt.
21 aug 2017 TSH 4.7 (75 mcg Thyrax)
Vrije T4 11.5

Alvast hartstikke bedankt!
groeten Pip
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: overslag hart bij euthyrox

Bericht door Kiek »

Het lukt me niet iets zinnigs te doen met deze waarden, Pip.
Ze vormen met elkaar een verticaal ratjetoe waaruit ik 4 verschillende mogelijkheden zou hebben om een curve doorheen te halen.
Het lijken zo 4 verschillende 'setjes' van FT4/TSH.
Zelfs de app raakt in de war!

Wie weet heeft dit te maken hebben met je wisselende doses Cytomel.
De verhouding T3/T4 wijzigt na iedere T3-wisseling.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Pip
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 dec 2016, 21:00

Re: overslag hart bij euthyrox

Bericht door Pip »

Hallo Kiek,

Dat zou heel goed kunnen. Ik heb in het begin Cytomel gebruikt. Maar daar heb ik me eigenlijk nooit echt lekker bij gevoeld. M.n. weer heel gevoelig met hartkloppingen. Toch een tijd gebruikt i.v.m. spierklachten en een wazig hoofd. Wazig hoofd gaat goed, spieren helaas niet.

Het lijkt me dan het handigst om de waardes vanaf 2017 goed bij te houden.
Als ik hiervan meer heb kom ik er nog een keer op terug als je dat goed vindt.
Eind oktober moet ik weer prikken.
Ik houd me nu ook consequent aan de dosis mede omdat ik me ook veel beter voel met de Thyrax in vergelijking met Levo en Euthyrox.
Wel vind ik mijn Vrije T4 iedere keer zo laag. Is er dan wel voldoende om T4 om te zetten naar T3? Wie weet dit?

Wat me wel nog bezig houdt is dat ik in de lab formulieren las over de antistoffen.(nooit iets over gehoord van de arts)
In 2014 was: TPO positief 194 IE/ml (positief vanaf 101 IE/ml)
Tg positief 723 IE/ml (positief vanaf 345 IE/ml)
Is dit dan duidelijk Hashimoto? en is deze score dan hoog? Dit wordt toch steeds hoger?

Opvallend dat mijn moeder coeliakie heeft en vader reuma, duidelijk auto immuun in de familie.
Ik ben op het punt om dit echt te willen begrijpen en veel te lezen.
, dank je wel iedereen op dit forum.
Hopelijk op die manier grip op de situatie.

Hartelijke groeten Pip
Pip
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 dec 2016, 21:00

Re: overslag hart bij euthyrox

Bericht door Pip »

Hoi Allen,
Ik ben toch weer in de SK materie gedoken en een paar mogelijk interessante dingen tegen nl. Wat is phi precies? Is dat gevoeligheid voor bijv. Medicatie en hoe meet je een hoog of laag phi. Vervolgens als het nodig is om op te hogen maar je bent erg gevoelig voor bijwerkingen, in mijn geval hartoverslag, kan ik dan de medicatie verdelen over 2 inname momenten? Zou dit bijwerkingen kunnen verminderen.

Ik gebruik 3,25 blauwe Thyrax dat is 81,25 mcg met een TSH van 5,3 en een Ft4 van 11,4. Ophogen zou wenselijk zijn maar de hartoverslag houdt me tegen. Zodra ik naarn 3,5 tabletten ga dus een kwart blauw tabletje verhoog is er een overslag aanwezig.
Heel graag jullie advies?

Ook wil ik graag gaan sparren over de invloed van balans in activiteiten op je gezondheid wanneer je met SK problemen te maken hebt.
We gaan weer actief zijn dus!

Groeten Pip
Kiek
Berichten: 6714
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: overslag hart bij euthyrox

Bericht door Kiek »

Hallo Pip,

De phi gaat over de vorm van de curve.
Het zegt iets over de gevoeligheid van de hypofyse voor de variaties in FT4.
Ik heb van jouw waarden geen curve kunnen maken, omdat die geen normale fysiologie weerspiegelt.

Gebruik je nog Cytomel?
Of andere supplementen?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Pip
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 dec 2016, 21:00

Re: overslag hart bij euthyrox

Bericht door Pip »

Hallo Kiek,
Ik gebruik geen cytomel, alleen de Thyrax en 1 x per dag Kurkuma capsule. Dit omdat ik het idee heb dat mijn bewegingsapparaat hier baat bij heeft. Maar dat doe ik nog niet zo lang, iig nog niet bij de andere bloedwaardes. Kan ik kurkuma beter weg laten?
Hoe kan het dat deze waardes geen normale fysiologie weerspiegelen? Heb jij daar een antwoord op?
Wat vind je van het idee om Thyrax in 2 x in te nemen? Misschien kan ik dan wat hoger verdragen.
En is de FT4 niet aan de lage kant? De internist kijkt vooral naar de TSH en zegt dat een lage Ft4 over een uur meer kan zijn.

Wel eet ik hoofdzakelijk vegetarisch ong. sinds een half jaar. Daardoor gebruik ik dus duidelijk meer soyaproducten.

Ook ik zou zo graag wat meer stabiliteit willen hebben. Ik herken een patroon van mezelf fitter en energiekee voelen met de valkuil dan veel te veel op te pakken. Vaak allerlei dingen die ik laat schieten in een mindere periode. Ik bemerk ook een roofbouw op mijn lichaam als ik steeds weer in een fase van energietekort terecht kom.
Wat is het toch een moeilijk iets!!
Dank voor het lezen en de reacties.
Pip 🌼
marjoleta
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 sep 2017, 08:03

Re: overslag hart bij euthyrox

Bericht door marjoleta »

Voor Pip,

Ik at ook grotendeel Vega. kreeg een enorm ijzer tekort nu neem ik 2x per week wit vlees voel me toch weer wat beter.

Soja heeft dat ook niet iets met hormonen te maken, of zit ik nu fout??

Kan ook van invloed zijn dacht ik.

Sterkte,
Mvg.
Marjoleta
marjoleta
Berichten: 225
Lid geworden op: 27 sep 2017, 08:03

Re: overslag hart bij euthyrox

Bericht door marjoleta »

Voor Pip,

Ik heb de bijsluiter van Euthyrox /Levothyroxine nog even doorgelezen en inderdaad Sojabevattende producten kunnen de opname van
schildkliermedicatie verminderen !

Mvg.
Marjoleta
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: overslag hart bij euthyrox

Bericht door Teun »

Als je dagelijks je soja producten gebruikt mag het in feite niet uitmaken. Je bent daar dan mee ingesteld. Je dosis moet dan fors hoger dan je anders nodig zou hebben gehad en je moet consequent door blijven gaan met je soj producten.

Nu jij Pip net een half jaar deze producten is gaan gebruiken krijg je een storing in je opname welke jij niet had, zou betekenen dat je als het ware opnieuw ingesteld moet worden op de huidige opname capaciteit en consequent door moet gaan met je soja zoals je het nu gebruikt.
Ik weet niet of het slim is dat je alle dierlijke producten inclusief melk etc. achterwege laat. Let dna goed op je eventueel andere tekorten die kunnen ontstaan. Gezond? Ik weet het niet.
Pip
Berichten: 118
Lid geworden op: 26 dec 2016, 21:00

Re: overslag hart bij euthyrox

Bericht door Pip »

Beste mensen,
Dank je wel voor jullie reacties en meedenken.
Eerst rechtzetten dat ik niet Vegan eet. Dit idee is ontstaan bij de reacties. Wel eet ik grotendeels vegetarisch en eet met regelmaat soja producten. Jullie adviezen zijn daarom toch waardevol en mogelijk is het eten van soja van invloed op mijn waardes. Ik vind het fijn dat dit mogelijk als oorzaak naar voren komt.
Ik ga toch minderen met soja en een kwart thyrax 0,25mcg toevoegen. Ben benieuwd wat dit gaat doen.. Nogmaals hartstikke bedankt!
Groeten Pip ☀️
Plaats reactie