hashimoto

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Hanneloreke
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 mei 2018, 11:21

hashimoto

Bericht door Hanneloreke »

beste allemaal,
Hallo ik ben Hannelore 53 jaar en heb hashimoto!
Aangezien ik al een dik jaar met medicatie bezig ben nog geen verbetering!
Van L Thyroxine naar Euthyrox en van Euthyrox weer naar Thyrax, en weer gewisseld en nu weer Thyrax 50mcg.
Mijn restklachten zijn niet aangenaam en we moeten het op pijl krijgen, mijn gewicht is inmiddels van 62 kilo naar 80 kilo gestegen!
Ondanks voldoende bewegen gezonde voeding ect.
Hier mijn waardes van 18 april 2018.

TSH _ _ 0,01 mU/L 0,27-4,20
FT4 _ _ 21,7 pmo1/L 11,0-24,0
FT3 --- 7,3 pmo1/L 3,7-6,1

links mijn waarden rechts volgens het labo handteerbare waarden
Verder heb ik weinig verstand van de waarden, alleen dat ze naar alles moeten kijken, niet standaard! dan weer hyper dan weer hypo!
morgen ga ik voor een second opinion bij een andere endrocrinoloog, kan nooit kwaad want met mijn huidige internist kom ik niet echt verder, de restklachten moet je het maar mee doen! graag een reactie wat jullie hiervan vinden! Bedankt groetjes Hannelore! Allen wens ik sterkte toe!
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: hashimoto

Bericht door laura »

hallo Hanneloreke,

Bekend is dat er een verschil in werking is tussen euthyrox en thyrax.
Wat een ramp eigenlijk als er dan zo gewisseld wordt met merken.

Weet je met welke waarden je bent begonnen met schildklierhormoon?
Met een lage dosis ben je wel hyper:

TSH _ _ 0,01 mU/L 0,27-4,20
FT4 _ _ 21,7 pmo1/L 11,0-24,0
FT3 --- 7,3 pmo1/L 3,7-6,1
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: hashimoto

Bericht door Teun »

Zoals al eerder gezegd is steeds wisselen van merk echt niet handig, ik ben bang dat je dan nooit ingesteld raakt. Jammer dat je arts dit steeds doet.
Misschien moet je je voorlopig houden bij de Thyrax en met je dosis omlaag. Veel klachten die blijven bestaan hebben te maken met nog niet goed ingesteld zijn op voor jou goede waardes. Bij mij heeft het zeker twee jaar geduurd voor ik redelijk ingesteld was en ook nu na 3 jaar nog niet stabiel. Het is een zaak van veel geduld hebben. Wat ik me wel afvraag is of je gewichtstoename van de schildklier komt of toch ergens anders mee te maken heeft. Momenteel zit je op hyperwaardes wat er normaal niet toe leidt dat iemand zoveel aankomt.
Laura vroeg het al met welke waardes je diagnose Hashimoto gesteld is, de dosis welke je slikt die maken dat je hyperwaardes hebt gekregen roept bij mij deze vraag op. (Eigenlijk de vraag of er een noodzaak is om te slikken)
Hanneloreke
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 mei 2018, 11:21

Re: hashimoto

Bericht door Hanneloreke »

Beste,
dit zal zeker ook een rol spelen de menopauze, maar zit er al van 2008 in dus nu was dat stabiel zei de gynaecologe, de moeheid en de waardes waren in 2017 niet goed vandaar opgestart ,nu een jaar verder en gesukkel,vandaar!
Bedankt voor de feedback!

groetjes,
Hanneloreke
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 mei 2018, 11:21

Re: hashimoto

Bericht door Hanneloreke »

Beste,

Bedankt allemaal voor de reactie!
Momenteel alles stopgezet en elke week zes weken lang bloed prikken dan mogelijk nieuwe opstart!

Groetjes en een mooi Pinksterweekend ;)
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: hashimoto

Bericht door Kiek »

Hallo Hannelore,

FT3 --- 7,3 pmo1/L 3,7-6,1

Deze waarde is niet het resultaat van een aanvulling met een doorsnee portie levothyroxine.
Misschien gebruik je andere supplementen die invloed hebben op je hormonen?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie