Wat gebruikers ook moeten weten over levothyroxine

Levothyroxine (thyrax, euthyrox, eltroxin), cytomel, schildklierremmers (strumazol, PTU), medicijnen schildklierkanker, en wisselwerkingen
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Wat gebruikers ook moeten weten over levothyroxine

Bericht door Kiek »

Het gaat dan over de Nederlandse situatie.
Misschien stond het in de 1ste schildklierrichtlijn van de huisartsen van 2007 of 2008.
Maar het is verder onbelangrijk, Mark.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Wat gebruikers ook moeten weten over levothyroxine

Bericht door Gast1 »

Waarom is het onbelangrijk?

SON zegt - in mijn ogen ook nog onterecht - dat je on goed in te stellen moet streven naar een TSH rond de 1.

De nieuwste onderbouwing is dat de meeste set points rond de 1 zijn.

Is dat onderzocht?? Een bekend, vaststaand feit?

Die streefwaarde leidt vervolgens volledig af van wat echt nodig is: je eigen optimum ontdekken. En niet blijven verhogen om die 1 te bereiken.
Tim
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 mei 2015, 08:54

Re: Wat gebruikers ook moeten weten over levothyroxine

Bericht door Tim »

Hoi Mark,

Al iets van Peeters vernomen?

Groet,
Tim
Gast1

Re: Wat gebruikers ook moeten weten over levothyroxine

Bericht door Gast1 »

Hoi Tim,

Eerste reactie van Peeters al gekregen, maar ik wacht nog even op een duidelijk antwoord op m'n vervolgvraag.
Hij was met Pinksteren tot en met morgen afwezig, dus nog even geduld, vrees ik.
Gebruikersavatar
laura
Berichten: 3600
Lid geworden op: 11 sep 2013, 22:42
Contacteer:

Re: Wat gebruikers ook moeten weten over levothyroxine

Bericht door laura »

In de NHG-Standaard Schildklieraandoeningen staat bij de behandeling van hypothyreoïdie: ‘Het TSH bevindt zich bij goed ingestelde patiënten veelal in het laag-normale gebied (het vrije T4 is dan meestal hoog-normaal).’

In de NHG-Standaard Schildklieraandoeningen (versie 2006) stond de aanbeveling al. En in de NHG-Standaard Schildklieraandoeningen (tweede herziening 2013) staat de aanbeveling ook.

Die uitspraak is gebaseerd op een opmerking van Wiersinga die ooit in Thyroid Manager heeft gestaan.
Wat we ermee moeten? Wij weten toch allang dat iedereen zijn eigen setpoint heeft.
En dat dat los staat van die tsh die per se 1 zou moeten zijn.

Dit staat al drie jaar op Schildkliertje: https://schildkliertje.blogspot.nl/2015 ... je-t4.html
laura

Kijk voor meer informatie ook eens op Schildkliertje.

Raadpleeg altijd een arts als je twijfelt over je gezondheid.
Het Schildklierforum kan niet worden beschouwd als vervanging van een consult of een behandeling.
Gast1

Re: Wat gebruikers ook moeten weten over levothyroxine

Bericht door Gast1 »

Klopt Laura, Maar SON blijft die TSH = 1 maar herhalen. En eigenlijk telkens met een andere onderbouwing. Bovendien pikken ze er nu ook nog het woord "setpoint" bij. En voeren nu min of meer Peeters aan als bron.

Dan wil ik graag horen hoe en waarom, bij voorkeur van de bron zelf. En wellicht levert dat nog extra inzichten op.

Laag-normaal vind ik overigens nog wel iets anders dan rond de 1. Ik denk dat de meesten 1.8 niet echt "rond de 1" vinden, terwijl dat wél laag-normaal is.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Wat gebruikers ook moeten weten over levothyroxine

Bericht door Kiek »

Zojuist een map teruggevonden met richtlijnvaria waarin ik namens de patiënten in 2006-2007 in de richtlijncommissie pleit voor meer nuancering van bloedwaarden bij de instelling van levothyroxine.

Ik haal o.a. Saravanan 2002 aan, en verdedig een hoognormale FT4 tezamen met een laagnormale TSH.......Our findings provide some support for the view that serum free T4 levels as well as TSH levels should be taken into account when adjusting dosages and that TSH may not be a perfect indicator of the adequacy of replacement, particulary with regard to psychological well-being.
In support of this, data from Carr et al as well as recent data from Appelhof et al suggest that patients prefer dossages of thyroid hormone that result in suppression of TSH. In addition, it is possible that the increased levels of psychological morbidity reported in patients on doses of thyroxine adjusted to normal TSH values might also relate to this
...

In de aanbevelingen lees ik vervolgens (ik weet niet meer of dit de definitieve versie of een andere versie is):
Blijf bij primaire hypothyreoïdie de dosering levothyroxine verhogen tot de TSH-concentratie binnen het referentiegebied is gekomen en de patiënt klachtenvrij is. Verhoog de dosering niet verder als de TSH-waarde 0.5 mU/l is.
Dus diplomatiek, want mooi binnen de referentie. Dat zal later vast gewijzigd zijn in de constatering dat de patiënten zich goed voelen bij een TSH van 1 mU/l. Experience based dus.

Dit onderwerp is de start geweest van het onderzoek naar het set point.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Gast1

Re: Wat gebruikers ook moeten weten over levothyroxine

Bericht door Gast1 »

Kiek schreef: 23 mei 2018, 18:48 Dat zal later vast gewijzigd zijn in de constatering dat de patiënten zich goed voelen bij een TSH van 1 mU/l. Experience based dus.
En nou wil ik toch graag - van Peeters of iemand anders - weten, waar die constatering nou vandaan komt. Want ik heb de indruk dat iedereen dat vooral herhaalt, omdat iedereen dat zegt.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Wat gebruikers ook moeten weten over levothyroxine

Bericht door Kiek »

Ja, dat kan best zo wezen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Wat gebruikers ook moeten weten over levothyroxine

Bericht door Kiek »

Ben je al op zoek gegaan naar PubMed-publicaties over dit onderwerp?
Of heb je SON gevraagd naar hun 2012-richtlijn-argumentatie?

Hou in gedachten dat er verschillende niveaus van bewijskracht zijn.
Het kunnen dus ook ervaringen zijn die het beste aansluiten bij de dagelijkse praktijk.
Al dan niet ondersteund door qol-soortige artikelen.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie