G81 stelt zich voor

Over tsh, fT4, T3, antistoffen, echo, biopsie, scintigram, klachten en symptomen
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Hallo allemaal,

Ik zal me even voorstellen. Ik ben moeder van twee kinderen. Na m’n eerste zwangerschap last van m’n schildklier gekregen. Hierna een hypothereoidie gekregen. Tijdens m’n tweede zwangerschap ben ik hier Euthyrox voor gaan slikken en voelde ik me in het algemeen goed.
Na m’n bevalling weer opnieuw moeten instellen en voelde ik me hyper (opgejaagd, heel emotioneel) tsh: 0,2 ft4 16,7 in januari. De laatste tijd voel ik me gelukkig wel weer stabieler. Ik ga vandaag weer prikken.
Ik heb een aantal vragen voor jullie:
- in de ochtend voel ik me vaak niet zo goed (trillerig, nerveuzer) en in de loop van de dag trekt dat bij. Herkent iemand dat?
- mijn endocrinoloog kijkt vooral naar mijn waarden en niet zozeer naar hoe ik me voel. Dan zegt ze dat m’n waarde wel goed zijn maar dan voel ik me soms nog niet goed. Dat maakt me soms onzeker. Herkennen jullie dat?
- voor m’n zwangerschappen ben ik tijdje overspannen geweest. Ik denk nu wel eens dat m’n schildklier toen al is gaan haperen. Zou dat kunnen?

Ik hoor graag van jullie.
Groetjes!
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Welkom, Geertje!

Misschien liep je al langer met een schildklierkwaal.
En misschien ook niet.
Vaak komt een schildklierziekte tijdens/na een zwangerschap naar voren.

In januari lijk je iets teveel Euthyrox te gebruiken. Hoeveel slik je?
Heb je de uitslagen al van je laatste waarden?
Kloppen ze met je gevoel?

Met vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Beste Kiek,

Bedankt voor je antwoord. Ik had in januari idd het gevoel dat ik wat hyperde. Later werd ik meer hypo. Ik heb mn bloed opnieuw laten prikken op 3-5-2018; tsh:2,1 en ft4 14,5. Ik slikt sindsdien, op advies van m’n arts, wat meer 100 Mg Euthyrox. Ik voel me nu energieker, vrolijker en stabieler. In de ochtend voel ik me vaak minder goed (onrustig, nerveus, trillerig). Smiddags voel ik me vaak weer goed. Is dit iets wat meer voorkomt?
Wat denkt u dat mijn setpoint is?
Klopt het dat het instellen idd lastig is en dat ik gewoon geduld moet hebben?

Ik hoor het graag.
Met vriendelijke groet,
Geertje
mamavan2
Berichten: 368
Lid geworden op: 23 dec 2017, 18:41

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door mamavan2 »

Hallo Geertje,

Fijn dat je je nu beter voelt, op de ochtend na dan. Het klinkt alsof je een beetje hypert in de ochtend.
Ik kan me indenken dat je overspannenheid te maken kon hebben met je schildklier. Je lichaam en ook je brein werkt daardoor niet optimaal en wordt dan regelmatig meer belast dan je op dat moment aankan.
Teun
Berichten: 1070
Lid geworden op: 01 jul 2015, 15:02

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door Teun »

Instellen kan soms lastig zijn, bij de een gaat het sneller en soepeler dan bij de ander. Luister vooral goed naar je lichaam en hou voor jezelf je waardes, dosering en hoe je je voelt bij, dan krijg je goed inzicht in jou schildklier en kun je de regie in handen houden. Wel zo prettig. Sterkte.

Waarom wordt er aan hyperwaarde gedacht bij deze waardes begin mei tsh van 2,1 en ft4 van 14,5 bij het nu goed voelen overdag en in de ochtend deze klachten?
Hoeveel meer wordt er nu geslikt, en hoe waren de waardes voorheen?
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Geertje vraagt:
Wat denkt u dat mijn setpoint is?

Je waarden vertellen het verhaal van de relatie van je TSH met je FT4.
Daaruit wordt het set point gehaald.

Heb je waarden uit je niet-zwangere periode?

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Beste Kiek,
Mijn waarden van na mijn zwangerschap zijn:
Jan 2018: tsh 0,2, ft4. 16,7 bij 88 Mg
Mei 2018: tsh 2,1 ft4 14,5 bij 88 Mg

Heb je hier genoeg aan of heb je meer waarden nodig?
Ik ga in juni weer prikken.

Groet,
Geertje
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Hallo Geertje,

Twee waarden zijn theoretisch voldoende, maar praktisch niet.

Dat komt omdat je FT4-TSH-waarden de hele dag aan de zwier zijn.
Je moet dus een prikmoment uitzoeken waarop de waarden 'kalm' zijn.
Dan zijn ze goed vergelijkbaar.
Daarnaast is het precies meten van de waarden voor het lab al ingewikkeld genoeg.

Maar je hebt natuurlijk ook waarden van je FT4/TSH-instelling tussen je eerste en tweede zwangerschap.
Die kunnen wat meer 'body' aan de tekening geven en meer zekerheid.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
GeertjeS
Berichten: 250
Lid geworden op: 02 mei 2018, 07:22

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door GeertjeS »

Beste Kiek,
Ik heb inderdaad nog meer waarden maar deze zijn niet altijd nuchter geprikt:
01-5-2013 tsh: 2,8 ft4: 14,6 geen medicatie
09-10-2014 tsh: 12,7 ft4: 8,1 geen medicatie
31-10-2014 tsh: 2,8 ft4: 15,4 100 mgr
23-12-2014 tsh: 2,8 ft4: 15,3 100 mgr


15-4-2015 tsh: 3,5 ft4: 13,6 12,5 mgr
09-07-2015 tsh: 1,8 ft4: 11,9 12,5 mgr

Ben benieuwd

Groetjes Geertje
Kiek
Berichten: 6713
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: G81 stelt zich voor

Bericht door Kiek »

Helaas Geertje, het lukt niet met de waarden.
Dat komt best meer voor.
Zijn ze geprikt in hetzelfde lab?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Plaats reactie