setpoint Hap

Hier kun je terecht voor informatie, ideeën en vragen over, en bepalen van een setpoint
hap
Berichten: 80
Lid geworden op: 09 feb 2016, 13:59

Re: berekenen setpoint.

Bericht door hap »

Beste Kiek,

Lang niet van mij laten horen omdat ik bezig was met een arts/acupuncturist mij om te laten zetten op thyreoidum. Eind januari begonnen en in eerste instantie duurde het lang voordat ik resultaat voelde. Uiteindelijk is het 11/2 maand beter gegaan, maar niet super. Echter acceptabel. 3 weken geleden werd het weer slechter en de onrust in mijn lichaam werd steeds erger. Toen in overleg 7,5 mg verhoogd in overleg arts omdat ik ook weer zo vermoeid werd. Waarschijnlijk is dat geen goede zet geweest want de afgelopen week wordt ik elke ochtend super nerveus wakker , wat gelukkig naar de avond toe minder wordt. Slik af en toe oxzazepam of nervovit om mij een beetje beter te voelen.
Afgelopen vrijdag weer bij de arts geweest en hij denkt dat er ook een depressie aanwezig is waar ik zo onrustig van wordt. Met hem besproken dat na een aantal priksessies voor de depressie mij weer om te zetten naar euthyrax.

Hij zegt dit rustig aan te willen doen, omdat dit als wij het gelijk doen in mijn lichaam verwarring kan stichten.

Ik slik nu 127 mg Thyreoidum. Kwam van 125 mcg euthyrax.

Het natuurlijk schildklierhormoon geeft geen voordelen omdat ik na een tijdelijke opleving toch weer teruggevallen ben, helaas.

mijn waardes op 21 december 2017 , met euthyrax was ths 0.08 en t4 17.8

met thyreoidum eindfebruari tsh 0.09 en t4 14.1 t3 1.8

18/5/2018 tsh 0.13 t4 11.

Mijn vraag is Hoe ik het best dit kan aanpakken omdat jij daar ervaring mee hebt en hopelijk dat onrustige verdwijnt. Wat een naar (zacht uitgedrukt) gevoel is dit zeg.

Groetjes en alvast bedankt voor je aandacht.

Hap.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: berekenen setpoint.

Bericht door Kiek »

Wil je terug naar een stabiel levothyroxine?
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
hap
Berichten: 80
Lid geworden op: 09 feb 2016, 13:59

Re: berekenen setpoint.

Bericht door hap »

Hallo Kiek, ik denk dat gebleken is dat het toch niet het middel voor mij is. Dus dan is teruggaan de enige optie denk ik. Wel een afspraak gemaakt met een psycholoog om alles van de afgelopen jaren eens op een rijtje te zetten. Dus ja mijn intentie is terug te gaan naar euthyrax. Groetjes Hap.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: berekenen setpoint.

Bericht door Kiek »

Ha Hap,

Als je op 125 µg euthyrox een TSH van 0.0zoveel mU/l produceerde, dan lijk je toen al wat teveel Euthyrox te gebruiken. Zelfs een beetje hyperachtig is voor velen ook niet prettig.
Misschien doe je er daarom beter aan over te schakelen naar 112 µg Euthyrox.
Doe dat zes weken en laat dan wederom je FT4-TSH prikken. (Nuchter, zonder levothyroxine, etc.)
Zo heb je na zes weken een idee van je schildklierstatus op 112 µg Euthyrox.
Lijkt je dit wat?

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
hap
Berichten: 80
Lid geworden op: 09 feb 2016, 13:59

Re: berekenen setpoint.

Bericht door hap »

Hallo Kiek, bedankt voor het meedenken. Alleen heb jij eerder voor mij een setpoint berekend en daar kwam uit een tsh van 0.8 en een t4 van 17.8 . dat was toen in 125 euthyrax slikte. Kan dat kloppen? Groeten Hap.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: berekenen setpoint.

Bericht door Kiek »

Hallo Hap,

Ja, dat klopt.
Je schreef:
mijn waardes op 21 december 2017 , met euthyrax was ths 0.08 en t4 17.8

Deze TSH is te laag als je op de meest ideale wijze/omstandigheden je bloed hebt laten afnemen: 's ochtends vroeg, zonder Euthyrox in je maag-darmen, enzovoorts.
Want het prikken op een dynamisch moment, zoals de uren na het slikken van LT4 kan misschien rare waardenfratsen geven.
Het is een signaal, hoewel onbevestigd. Deze TSH past niet bij je FT4.

Kortom, misschien een foutje van het lab. Maar dat is ook weer gokken.
Daarom wat voorzichtiger met die 125 µg, en liever met 112,50 µg een iets lagere 'opstart', dan 6 weken in een vervelende hyperomgeving te verblijven.

Hartelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
hap
Berichten: 80
Lid geworden op: 09 feb 2016, 13:59

Re: berekenen setpoint.

Bericht door hap »

Nigmaals bedankt Kiek voor de uitleg. Ik prik altijd zonder euthyrax in de vroege ochtend. Vrijdag weer afspraak bij de arts en zal dit met hem overleggen. Groet Hap.
hap
Berichten: 80
Lid geworden op: 09 feb 2016, 13:59

Re: berekenen setpoint.

Bericht door hap »

Beste mensen,Laura en Kiek,, een paar weken niets van mij laten horen omdat ik de 6 weken moest uitzitten . zoals je kunt lezen ben ik van thyreodium terug naar euthyrax gegaan. Zit nu op 112,5 mcg. De eerste weken ging het best wel, maar de laatste 2 weken kreeg ik weer hyper verschijnselen. Vandaag werd dat bevestigd door de uitslag. Tsh 0.27. En T4 22.7

Denk dat ik de komende 2 dagen oversla en dan starten met 100 mcgr. Dan weer 6 weken en kijken wat het doet. Dinsdag afspraak met huisarts en ga het overleggen.

Heeft dit invloed op mijn setpoint of kan ik deze waarde niet meerekenen, vanwege mijn overstap.

Graag wat suggesties,
Bedankt en hartelijke groeten,
Hap.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: berekenen setpoint.

Bericht door Kiek »

Je hebt een mooie oplossing gevonden voor je hyperklachten, Hap!
- een paar dagen geen T4 slikken
- dosis naar beneden.

Dat is het beste als de hyper veroorzaakt wordt door teveel levothyroxine.
Je waarden zijn goed te gebruiken.

Je set point is een tikje/nauwelijks verschoven:
FT4 van 17.0 naar 16.8 pmol/l
TSH van 0.8 naar 1.0 mU/l.

Misschien het beste om je levothyroxine 3 dagen te laten staan.
En je dosis te laten zakken naar 87.50 µg.

Succes!
Kiek
Bijlagen
HapJuli2018.jpg
HapJuli2018.jpg (39.44 KiB) 2993 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
hap
Berichten: 80
Lid geworden op: 09 feb 2016, 13:59

Re: Berekenen setpoint

Bericht door hap »

Beste Kiek ,bedankt weer voor het meedenken.
Ga het dinsdag met de huisartd bespreken. Denk inderdaad dat ik beter lager kan beginnen en indien nodig met beetjes ophogen.

Fijn weekend.
Hap.
Plaats reactie