Grote labafwijkingen, relatief weinig klachten?

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

Kiek schreef: 19 okt 2017, 11:32 Gelukkig heb je nu goed geslapen.
Met slechte slaap gaat alles mis.

Je set point staat vrijwel ongewijzigd op een FT4 van 18.39 pmol/l (was 18.4) met een TSH van 1.67 mU/l.

Instelpunten veranderen door bijvoorbeeld een gewijzigde hormoonmelange.
Maar wie weet heb je in deze periode gewoon meer rust nodig, waardoor je gevoeliger bent voor de in principe nachtelijke wat onregelmatige schildklierhormoonniveau's van een avondslikker?
Kiek ik snap het niet
Laatst had ik op Tirosint 138 een FT4 vqn 18.2 en een TSH van 3.Begon weer wat te hyperen.

Na wat heen en weer gezwalk met waarden ervoor.

Omdat ik niet echt van mijn moeheid afkwam begon ik het meer te zoeken in het metabool syndroom (gelijke bijwerkingen zoals hypo,moeheid in slaap vallen tussendoor).Kwam ook steeds wat aan.
https://www.natuurdietisten.nl/kennisce ... -syndroom/

Tijdje wat minder gegeten en geen zout extra ,geen extra suiker erbij etc,eigenlijk niets bijzonders,maar wel 3 kg eraf)Tevens wat meer fysiek actief ,omdat ik daar vanzelf meer zin in kreeg.
Wonderlijk genoeg knapte ik daar geweldig van op .
Tirosint nam ik 138 om en om met 125 dus lager
Na 4 weken wel weer hyperklachten ,gespannen en bloeddruk wat verhoogd
Lab FT 4 18,5 dus hoger (zelfs hoogste waarde ooit)na dieet aanpassing en kloppend met standaard hyperklachten boven de 18.Bleef deze keer trouwens wel helder ,dat was wel opvallend
Maar gekke was dat ik een TSH had van 5,4.

Hoe is dit te verklaren??Hoogste FT 4 ooit en een brakke TSH van 5,4?
Ook gezien je setpoint waar ik nu aan zou voldoen, het lijkt echt alleen te werken via de FT4 lijkt het wel
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door Kiek »

PGA, over schildklierwaarden hoop ik mensen op ideeën te brengen.

Over gewichtige zaken gaat mijn kennis niet verder dan dat een gemiddeld gewicht beter is dan een te hoog of een te laag gewicht.

Je schrijft:
Ook gezien je setpoint waar ik nu aan zou voldoen, het lijkt echt alleen te werken via de FT4 lijkt het wel

't Is jouw set point, niet de mijne.

Je TSH reageert op het niveau van je FT4.
Het set point gaat niet uit van één waarde.
'k Heb een stuk of 6 curven van je.
Deze grote hoeveelheid bijeen gescharrelde waarden laat zien dat je set point hebt van een FT4 van ruim 18.5 met een TSH van ruim 1.5.

Misschien prik je niet op het plateau van de hele vroege ochtend, en nuchter, en zonder levothyroxine.
Op dat moment is er niet veel dynamiek : een gestage stijging van je TSH met een daling van je FT4.

Misschien was je ochtendslikker en nu avondsikker. Of andersom.
Misschien hebben avondslikkers in de vroege ochtend een forsere TSH-dynamiek.
Bij mijn weten is er nooit een 24-uurs meting gedaan bij avondslikkers.
Misschien slik je medicijnen die van invloed zijn op je schildklierhormonen.
Misschien......vul maar in.

Als je een rijtje representatieve waarden hebt: ik tik ze in, en er floept een curve uit.
Ik weet niet hoe die waarden tot stand komen.
De curve is een praktische manifestie van de opgegeven waarden.
Met de onderliggende theorie kan de plaats worden bepaald waar de curve het sterkst is gekromd.
Niet meer en niet minder.

Vriendelijke groet,
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

Misschien prik je niet op het plateau van de hele vroege ochtend, en nuchter, en zonder levothyroxine.
Op dat moment is er niet veel dynamiek : een gestage stijging van je TSH met een daling van je FT4.
Nou wil het feit dat ik erg nuchter naar het lab ben gegaan juist deze keer en daar bovenop de avond van tevoren wegens wat hyperklachten juist de helft van 125 had ingenomen .
Je verwacht dan theoretisch juist een wat lagere Ft4 en nog geen effect op de TSH (duurt langer)
Dus mijn handelen had juist nu het omgekeerde effect moeten hebben.

Hoe lang staat er trouwens officieel voor een reactie van een TSH op bijv een dosiswijziging?
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door Kiek »

1. Veranderingen van FT4 en als gevolg daarvan de veranderingen van de TSH, hangen af van de eigenschappen van je curve. De vorm en de positie.
2. TSH heeft een halfwaardetijd van ongeveer 1 uur. Die gaat razendsnel in vergelijking tot de veranderingen die je waarneemt bij de FT4.

Je kunt dus zeggen dat de TSH heel makkelijk de veranderingen van de FT4 volgt.
De wiebeligheid van de TSH op een bepaald moment is navenant groter.
Dat merk je dus aan je kleurrijke variaties van je TSH's.

Hoelang moet je wachten op een juiste weergave van je TSH?
Net zolang als het uiteindelijke resultaat van je T4-dosering op je FT4.
Dus ca. gemiddeld 6 weken.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

Dus een avondje van te voren wat minder innemen omdat je je hyper voelt geeft de volgende dag al effect tot een hypo TSH?
Heb zelf nl andere ervaringen
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

FT4 heeft nl halfw tijd van 7-10 dagen bij hypoklanten het langst.
Kan me niet voorstellen dat je hyper of normaal bent ,FT 4 18plus en avondje voor je lab halve dosering neemt en paar uurtjes laten al een TSH van 5,4 .
Tezij een fout vh lab ,moet dit niveau er al langer hebben gezeten mi.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door Kiek »

Je schrijft:
FT4 heeft nl halfw tijd van 7-10 dagen bij hypoklanten het langst.
Ieder mens heeft een specifieke halfwaardetijd die voor de meesten zo rond de 7 dagen ligt.
Sommige mensen hebben een halfwaardetijd van 3 dagen, en anderen zelfs 14 dagen.
En alles daartussenin.

De halfwaardetijd is niet afhankelijk van het niveau van de FT4, of het nu 50 is of 5 pmol/l, de halfwaardetijd blijft voor dat individu gewoon ongewijzigd.

Je schrijft:
Dus een avondje van te voren wat minder innemen omdat je je hyper voelt geeft de volgende dag al effect tot een hypo TSH?
Heb zelf nl andere ervaringen


Nee, natuurlijk geeft dat geen hypo-TSH.
Zo snel gaat dat niet.
'k Heb geen idee waarom jij er eentje van 5+ produceert.
Laten het dan inderdaad houden op een foutje van het lab.
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

Kiek ,kun je me zeggen wat de laatste waarden voor mijn setpoint betekenen?

6 weken geleden
FT4 18,5 en TSH 5.4

Nu
FT4 20,2 en TSH 1,9
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door Kiek »

Hallo PGA,

Je 18,5-5.4 setje heb ik buitenboord gehouden.
Dat setje gaf overigens nauwelijks verschil in set point, maar de passingsgraad daalde van 84 naar 71%.
Je laatste waarden (20.2-1.9) passen beter bij het geheel.
Je set point nu is FT4 18.52 (was 18.39 pmol/l) en TSH 1.88 (was 1.67 mU/l).

Hartelijke groet,
Kiek

PS: Ik schreef net een berichtje aan Jeannette, waarin ik de toevalligheid beschrijf van een groep waarden die hetzelfde beeld geeft als jouw waarden. Een beetje slordig gepositioneerd rondom de curve.
Het zou kunnen zijn dat dat hetzelfde lab is. Want ook bij jou lijkt het laboratorium-ijkpunt van de FT4 17 pmol/l.

viewtopic.php?f=7&p=23005#p23005
Bijlagen
PGAjuli2018.jpg
PGAjuli2018.jpg (41.36 KiB) 1478 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
pga
Berichten: 342
Lid geworden op: 13 feb 2016, 10:09

Re: Grote labafwijkingen ,relatief weinig klachten?

Bericht door pga »

Dank Kiek ,

Labwaarde bij 18,5 klopt was toen fors hypo
Heb mezelf eens tegen het licht gehouden en de zaak eens benaderd vanuit de metabool syndroominsteek,lees overbelaste stofwisseling

Bleef hyperen op ft4 van 18 met een tsh van 3 laatst op 138 mcg(maakte niet uit welk medicijn)
Wat evenwichtiger gaan eten en tot nu toe 5 kg eraf
Anticiperend op gewichtsdaling 138 mcg alvast verlaagd naar 131,mijn ft4 steeg naar 18,5 en mijn TSH werd 5,4 en fors hypo.
Vervolgens weer terug naar 138 en tot mijn verbazing na 3 weken alweer hypoklachten
Wederom verhoogd nu naar 150 mcg met als gevolg laatste labwaarden
Dus de bescheiden dieetwijziging maakt op doses waar ik eerst op hyperde bij een tsh van 2 -3,nu hypo werd
Er treedt dus een verschuiving op
Plaats reactie