Vraag aan Kiek

Als je schildklier te weinig of geen hormoon maakt met klachten, symptomen en behandelingen als levothyroxine (alleen T4) of levothyroxine plus liothyronine (T4 plus T3)
Plaats reactie
Ina Salland
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 dec 2015, 14:39

Vraag aan Kiek

Bericht door Ina Salland »

Kiek, ik heb onderstaande vraag op de facebookpagina van Schildkliertje gesteld. Laura raadde mij aan de vraag ook bij jou neer te leggen.
Wat is jouw advies? Ik ben zelf geschrokken van de hoogte van T4 t.o.v. mijn setpoint.

Zouden jullie met mij mee willen kijken en denken?
Mijn setpoint is twee jaar geleden berekend door Kiek van het Schildklierforum: TSH 1,5 en FT4 +/- 16.
Even een paar prikmomenten op een rijtje met daarachter de medicatie vanaf dat moment:
8 dec. 2017: TSH 1,5 / T4 16,6 / 106,25 mcg
2 feb. 2018: TSH 1,9 / T4 16,3 / 112,50 mcg
30 mrt. 2018: TSH 3,6 / T4 16,8 / 125 mcg
4 juni 2018: TSH 1,1 / T4 19,5 / ??
Ik prik altijd 's morgens en nuchter en gebruik Teva levothyroxinenatrium. Kiek raadde mij aan om wat de TSH betreft liever iets onder het setpoint te zitten dan erboven.
Voor het prikmoment van 30 maart was ik extreem moe. We hadden stressvolle weken achter de rug die er mentaal bij mij behoorlijk inhakten en bovendien stond er een verhuizing voor de deur. Daarom gekozen om in één keer op te hogen met 12,5 mcg, ondanks de T4 die wel goed was.
De afgelopen week voelde ik mij na terugkomst van vakantie weer erg moe en ook 's morgens en soms overdag misselijk en wat depressief. Dit gooide ik zelf op de drukte van het reizen en de warmte. Nu blijkt mijn T4 echt gestegen te zijn (helemaal t.o.v. mijn setpoint). De huisarts vraagt meestal aan mij hoe ik verder wil. Wat is wijsheid. Ik zit zelf te denken om om de dag 6,25 of 12,5 minder te nemen. Dus de ene dag 125 mcg en de andere dag 112,5 óf 118,75 mcg.
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vraag aan Kiek

Bericht door Kiek »

Hallo Ina,

Ja, je zit te hoog.
Je FT4 setpoint blijft in hetzelfde gebied van nu 16.2 pmol/l.
Het verloop van je set pointwaarden plaats ik hieronder:

Gestart met je laatste bekende set point:
FT4: 16.0 -> 16.05 -> 16.08 -> 16.24 -> 16.28 pmol/l
TSH: 1.8 -> 1.8 -> 1.8 -> 1.8 -> 2.03 mU/l.

Die rode cijfers zijn het resultaat van je FT4 van 16.8 met een TSH van 3.6.
Dit setje waarden zorgt voor een veranderde curvevorm, waardoor andere set pointcijfers, wat de decimalen betreft.

Maar een FT4 van 19 pmol/l past zeker niet bij je.
Die is veel te hoog. Logisch dat je je niet lekker voelt.
Dus ja, minderen met je T4/levothyroxine.

Sterkte!
Kiek

PS: Je schrijft: Kiek raadde mij aan om wat de TSH betreft liever iets onder het setpoint te zitten dan erboven. Ik schreef dat je mogelijk iets beter zit vlak onder het set point, vanaf het gezichtspunt van de curve. Niet vanwege de TSH. Maar wel een tikje hogere FT4, zoiets als 0.5 pmol/l.
Naarmate de tijd verstrijkt, en wat meer ervaring, heb ik nu meer de neiging dit niet meer voor te stellen.
Bijlagen
InaSall Juni 2018.jpg
InaSall Juni 2018.jpg (40.2 KiB) 1067 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Ina Salland
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 dec 2015, 14:39

Re: Vraag aan Kiek

Bericht door Ina Salland »

Dag Kiek,

Dankjewel voor jouw snelle reactie.
Ik ben blij dat je opnieuw naar mijn setpoint hebt gekeken. Voor mij is het setpoint een mooi gegeven om mij op te richten. Ik geef dit volgende week ook weer aan mijn huisarts door.
Jouw onderschrift is mij ook duidelijk.

Nogmaals, hartelijk bedankt!

Vriendelijke groet,
Ina
Ina Salland
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 dec 2015, 14:39

Re: Vraag aan Kiek

Bericht door Ina Salland »

Dag Kiek,

Ik bekijk de resultaten nogmaals en voel me echt een leek op dit gebied.
Ik richt mij automatisch op de rode cijfers voor mijn setpoint; dus FT4 16,24 en TSH 1,8.
Aan het eind van de reeks staat echter FT4 16,28 en TSH 2,03.
Ik neem aan dat dit laatste mijn nieuwe setpoint is en dat de rode cijfers de waarden zijn die de verandering in mijn setpoint teweeg hebben gebracht.
Heb ik het op deze manier goed begrepen?

Groet,
Ina
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vraag aan Kiek

Bericht door Kiek »

Precies! Dat bedoel ik.
Die rode sp-waarden werden geproduceerd door toevoeging van de FT4 van 16.8 met een TSH van 3.6.
Die 3.6 mU/l is nogal apart. Dat zorgt voor een verschuiving.

Je allerlaatste set point is nu een FT4 van 16.28 pmol/l met een TSH van 2.03 mU/l.
Als je meer waarden hebt, dan zal je set point waarschijnlijk weer een beetje terugschuiven, tot rondom de 16 pmol/l met een TSH van tegen de 2 mU/l.

Dag!
Kiek
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Ina Salland
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 dec 2015, 14:39

Re: Vraag aan Kiek

Bericht door Ina Salland »

Dankjewel Kiek!
Ina Salland
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 dec 2015, 14:39

Re: Vraag aan Kiek

Bericht door Ina Salland »

Goedemorgen Kiek,
Onderstaand bericht heb ik net op Schildkliertje geplaatst. Van Laura heb ik het advies gekregen om deze vraag aan jou voor te leggen. Ik voeg hierbij meteen de waardes van het bloedprikken vanaf december 2017. Indien wenselijk kan ik alle waardes vanaf oktober 2015 toevoegen.

"Gisteren bloed geprikt, vanmorgen de waarden telefonisch opgevraagd. Morgen consult met huisarts (vervanger i.v.m. vakanties) o.a. over hoe nu verder. Ik ga altijd nuchter prikken en neem mijn schildkliermedicatie pas na het prikken. Ik ben de laatste tijd zo aan het schommelen in mijn waardes dat ik even niet meer weet wat wijsheid is. Wie heeft tips?"
Bijlagen
20180725_111506.jpg
20180725_111506.jpg (108.41 KiB) 916 keer bekeken
Kiek
Berichten: 6715
Lid geworden op: 12 sep 2013, 11:36

Re: Vraag aan Kiek

Bericht door Kiek »

Hallo Ina,

Op je curve worden je laatste waarden bestempeld als outlier, een buitenbeentje, eentje die er niet bijhoort.
Dat wordt weergegeven als een rood kruisje.

Niets doen aan je dosis, maar wel weer naar het lab als je je niet goed voelt.

Hartelijke groet,
Kiek
Bijlagen
InaSallJuli2018.jpg
InaSallJuli2018.jpg (40.75 KiB) 857 keer bekeken
Nuchter lab 8.00 uur - dosis pas slikken na het prikken - lees over schildklieren en ervaringen, want deze kennis geeft inzicht. Door Hashimoto een ervaren schildklierhormoongebruikster (geen arts).
Ina Salland
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 dec 2015, 14:39

Re: Vraag aan Kiek

Bericht door Ina Salland »

Hallo Kiek,

Dankjewel voor je antwoord.
Afgelopen donderdag met mijn vervangend huisarts overlegd om even af te wachten en over een week of 4 / 6 opnieuw te prikken, afhankelijk van hoe ik mij voel.
Jouw uitleg over de term 'outlier' aan de hand van de grafiek stelt mij gerust.
Kan een outlier ontstaan na een heftige verkoudheidsperiode? Ik kan mij ook voorstellen dat de huidige warmte ook van invloed zou kunnen zijn.

Hartelijke groet,
Ina
Plaats reactie